آموزشآموزش بورس

تله ویترینی برای تازه‌ واردهای بورس

پدیده  «سیگنال‌فروشی» مدت‌هاست به یک عادت میان فعالان بازار سهام تبدیل شده است. امری که به ویژه با توسعه شبکه‌های اجتماعی مجازی نفوذپذیری بیشتری پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اصل ماجرا بر این است که افراد یا گروه‌ها با ایجاد یک منبع اطلاع‌رسانی، از کانال و گروه‌های تلگرامی گرفته تا برخی وب‌سایت‌ها، در ابتدای کار توفانی از سیگنال‌ها برای خرید یا فروش سهام عرضه می‌کنند. تعدد این سیگنال‌ها و عدم ابزاری مناسب برای رصد آنها، فرصت سوءاستفاده را به راحتی ایجاد می‌کند. در واقع، در میان ده‌ها پیشنهاد و اظهار نظری که داده می‌شود برخی از آنها به هدف می‌خورد و ناگهان سهمی روی موج اخبار بازدهی‌های غیرمتعارفی را تجربه می‌کند.

 

همچنین بخوانید

در این شرایط، دارنده کانال یا گروه لیستی از سیگنال‌های موفق خود را بدون اشاره به سایر پیشنهادهای شکست‌خورده یا حتی جزئیات قبلی سیگنال اخیر منتشر می‌کند. به عبارت دقیق‌تر، بارها مشاهده شده که یکی از سیگنال‌فروش‌ها، سهمی را از قیمت‌های خیلی بالا دائما پیشنهاد می‌دهد؛ اما زمانی که سهم شروع به رشد می‌کند آخرین سیگنال خود را بدون اشاره به پیشنهادهای قبلی به‌عنوان کارنامه منتشر می‌کند. این لیست سیگنال‌ها با سودهای نجومی، عموما طعمه‌ای برای به دام انداختن افراد تازه‌وارد به بورس می‌شود. برخی سهامداران نیز ممکن است در این مسیر سودهای مناسبی را کسب کرده باشند و به‌صورت اتفاقی جذب سیگنال‌های پربازده شوند. اما باید در نظر داشت که مثلا اگر از بین ۱۰۰ سیگنال در بهترین حالت ۱۰ مورد جذاب وجود داشته باشد، یک سهامدار احتمال دارد در ۹۰ مورد دیگر با زیان‌های بعضا غیر قابل جبران مواجه شود. افراد باسابقه نمونه‌های زیادی از این مدل سهامداری را در ذهن دارند که حتی منجر به نابودی کل سرمایه سهامداران شده است. این امر لزوما مختص بورس تهران نیست و در بازارهای بین‌المللی نیز آمارها نشان می‌دهد کسانی که به‌صورت روزانه و روی موج اخبار و رویدادها معامله می‌کنند در بیش از ۹۷ درصد مواقع در بلندمدت زیان‌ خواهند دید.

 

انتخاب بین سودهای یک‌شبه یا بازدهی پایدار

بنابراین، به‌عنوان یک سهامدار می‌توان تصمیم گرفت که برای سودهای ناگهانی و احتمالا ناپایدار ریسک کرد؛ یا در مسیری آرام‌تر به دنبال سودآوری پایدار بود. برای این منظور، هر سهامدار نیازمند آن است که قدرت تحلیل بیشتری پیدا کند و بتواند بر اساس شواهد موجود خریداری کند. نیازی نیست که برای کسب بازدهی مطلوب دائما به علت هراس عقب ماندن از موج‌های خبری، سهم‌هایی را بدون دلیل خرید و فروش کرد. بلکه سهامداران باید بیاموزند فقط چند مرتبه خرید و فروش در طول یک سال، اما با اطمینان و قدرت تحلیل می‌تواند بازدهی مد‌نظر را به دست آورد. توانایی کسب این مهارت‌ها نیاز به برخی دیدگاه‌های اقتصادی- سیاسی و اطلاع از اخبار دارد که سعی می‌شود جنبه‌های مختلف آن در یادداشت‌های آینده مورد بررسی دقیق‌تری قرار گیرند.تیم تحلیلی «دنیای بورس» در سایت خود سعی کرده است با مد نظر قرار دادن این موارد به جای فروش سیگنال یا ارائه پیشنهادهای خرید و فروش، قدرت تحلیل فعالان بازار سرمایه را تقویت کند تا آنها بتوانند با آگاهی کامل، بهینه‌ترین تصمیم‌های مالی را اتخاذ کنند. متقاضیان با مراجعه به آدرس زیر می‌توانند امکانات و سابقه مطالب تحلیلی «دنیای بورس» را رصد کرده و به منظور بهره‌مندی از خدمات کامل این سایت با پرداخت هزینه‌ای مناسب ثبت‌نام کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا