ارتباطات و فناوري اطلاعات

از تهران تا مشهد، مقصد بعدی اسنپ کجاست؟

اسنپ (Snapp) نخستین سرویس هم سفری آنلاین در ایران است که از زمستان سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این نرم‌افزار در تهران، کرج، اصفهان و شیراز و به تازگی در مشهد فعال است. حضور این سامانه هوشمند حمل و نقل با کم شدن زنگ خور آژانس‌های موسسات اتومبیل کرایه تهران مترادف شده است. زنگ‌هایی که عمدتا با جمله «ماشین نداریم»، «محدود طرح نمی‌رویم»، «یه ساعت دیگه تماس بگیرید» به متقاضیان خودرو پاسخ داده می شد! آژانس داران تهرانی پس از این موضوع، در اعتراض‌های شفاهی به اتحادیه، اسنپ و … را عامل کاهش زنگ خور آژانس‌ها اعلام کرده و گفتند: آژانس‌های خودرو کلی عوارض و مالیات و … می‌دهند، آن وقت تاکسی موبایلی‌ها بدون هیچ مشکلی نان ما را آجر کرده‌اند. اما تنها آژانس‌های خودرو نبودند که از اسنپ شکایت داشتند.

در بسیاری جاها آنان مورد حملات صنف تاکسیرانی قرار گرفتند و به عملیات تاکسیرانی غیرقانونی، پایین آوردن قیمت و خدمات ناایمن متهم شدند.

سازمان تاکسیرانی با زیر سؤال بردن امنیت این خدمات، فعالیت آنها را غیرقانونی خواند و مدیرعامل تاکسیرانی با فعالیت این آژانس‌ها مخالفت کرد. میثم مظفر رئیس وقت سازمان تاکسیرانی، نحوه جذب رانندگان این سرویس‌ها را نامشخص و فعالیت آن‌ها را بدون مجوز خواند. اما محمود واعظی وزیر ارتباطات وقت در یک برنامه تلویزیونی از فعالیت این شرکت‌ها دفاع کرد و اظهار کرد: در وزارت ارتباطات بر این باوریم که باید از این نوع کسب و کارها حمایت کنیم. در سال ۱۳۹۵، اسنپ برای جذب تدریجی تاکسی‌ها اعلام آمادگی کرد تا درکنار دیگر خودروها از تاکسی‌ها هم استفاده شود. در حال حاضر برنامه آژانسی با حمایت از تاکسیرانی مهمترین رقیب اسنپ می‌باشد.
شکایت!
داوود کشاورزیان رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای طی روزهای اخیر مدعی شد که از مدیران شرکت اسنپ شکایت کرده است و علت را ورود این شرکت به حوزه‌ی حمل‌ و نقل برون‌شهری اعلام کرد. او گفته بود: اگر کسی می‌خواهد در حمل‌ونقل عمومی فعالیت کند باید پلاک «ع» داشته باشد. اسنپ هم در جوابیه‌ای این ادعا را رد و اعلام کرد که تا‌کنون امکانی برای سفرهای برون‌شهری به اپلیکیشن خود اضافه نکرده است و حتی اگر کاربری مبدأ و مقصدی در دو شهر متفاوت انتخاب کند، هزینه‌ی سفر برایش محاسبه نمی‌شود و کاربر با پیغام خطا مواجه می‌شود.

به گفته اسنپ، رانندگان تنها در شهر محل سکونت خود قادر به پذیرش درخواست سفر هستند و از لحاظ فنی، امکان اینکه سفر برون‌شهری روی اپلیکیشن درخواست شود وجود ندارد. اسنپ همچنین مدعی شده است که هیچ‌گاه از سوی نهاد قضایی برای حمل‌ و نقل برون‌شهری احضار نشده است و فقط حدود یک ماه قبل مدیران این شرکت به دعوت دادستان کل کشور برای توضیح سازوکار این اپلیکیشن تشکیل جلسه داده‌اند و در همان جلسه تمام ابهامات رفع شده و موضوع خاتمه یافته است.
این روزها تاکسی‌های آنلاین دل اکثر کاربرانشان را برده‌اند تا جایی که براساس آماری که اسفند ۹۵ از سوی اسنپ ارائه شده است تعداد کاربران اسنپ ۵۸۰ هزار نفر و تعداد رانندگان آن ۲۸ هزار نفر اعلام شده است ‌که رشد ۱۰۰ درصدی اسنپ در ماه‌های اخیر را به همراه داشته است.

رتبه رضایت کاربران از ۵ نمره ۴.۶ اعلام شده،‌ هم‌چنین گفتنی است مسافران شهری با اسنپ بیش از ۲۳ میلیون کیلومتر سفر کرده‌اند که معادل ۵۸۱ بار دور زمین، ۱۳هزار‌بار رفت و برگشت از تهران تا مشهد و ۳۰ بار رفت و برگشت به کره ماه است.

به تازگی این سامانه هوشمند حمل و نقل به صورت رسمی در شهر مشهد آغاز به کار کرده و ساکنین پایتخت فرهنگی جهان اسلام هم می‌توانند از خدمات گسترده این شرکت بهره‌مند شوند؛ این درحالی است که پیش از حضور اسنپ در مشهد، تاکسی‌های آنلاین دیگری از جمله چیتکس، تاچ سی، آل وان، پینگو و کارزین در این حوزه فعالیت داشتند.

به گزارش آرمان اقتصادی، اسنپ در تهران با استقبال زیاد مسافران و همچنین رانندگان این سامانه مواجه شده است؛ اکنون باید دید که آیا اسنپ در شهرهای دیگر هم با این اقبال مواجه خواهد شد؟

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا