اقتصاد کلان

ویس کرمی: لایحه بودجه ۱۴۰۰ باید عدالت محورانه تنظیم شود

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که ما در کشور دچار تبعیض در توزیع بودجه هستیم، تاکید کرد: لایحه بودجه باید عدالت محورانه تر تنظیم شود.

مهرداد ویس کرمی در گفت و گو با ایسنا، درباره نقاط قوت و ضعف لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: احساس می کنم تحقق برخی مواردی که در این لایحه بودجه مطرح است سخت باشد، برای مثال در نظر گرفتن نرخ ۲۰ درصدی برای تورم، یا در نظر گرفتن فروش نفت به آن میزان با دل بستن به رفع تحریم ها مواردی است که نشان می دهد این لایحه خوشبینانه بسته شده است.

وی افزود: این که نسبت به مسائل خوش بین باشیم خوب است ولی نباید در برنامه ریزی دچار توهم شویم یا اینکه نسبت به مسائل واقع بین نباشیم که بعدها با مشکل همیشگی کسری بوجه مواجه شویم. اگر درآمدها محقق نشود، تخصیص اعتبارات کاهش پیدا می کند و مشکلات کشور نه تنها رفع نمی شود بلکه تشدید می شود، به نظر بنده با توجه به فضای عمومی مجلس این اراده وجود دارد که تغییرات عمده ای در کلیت بودجه لحاظ شود چرا که لازم است مقداری عدالت محور تر به مسائل بودجه نگاه کنیم.

همچنین بخوانید

نماینده مردم خرم آباد در مجلس تصریح کرد: باید به صورت بلند مدت به بودجه توجه کنیم، این که قسمت هایی از بودجه در اختیار وزیر باشد، قابل چانه زنی و لابی کردن باشد موجب تبعیض هایی می شود که در کشور شاهد هستیم، نباید استانی که بیشتر نماینده دارد بیشتر بودجه دریافت کند یا اینکه در منطقه ای به دلیل اینکه وزیر متعلق به آن منطقه است قوم سالاری یا منطقه سالاری باشد، ما در واقع دچار تبعیض در توزیع بودجه هستیم.

ویس کرمی در پایان تاکید کرد: اگر این بودجه واقع بینانه، بر اساس شاخص های عدالت محورانه و  فاقد هرگونه اعمال سلیقه تنظیم شود خدمت بزرگی برای کشور خواهد بود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا