انرژی

احیای بسیار کند تقاضا برای نفت در سال آینده

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش بینی کرد به دلیل پیامد طولانی پاندمی ویروس کرونا، روند بهبود تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ بسیار آهسته تر از پیش بینی قبلی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در آخرین گزارش ماهانه سال ۲۰۲۰ خود پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۹۰ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۹۵.۸۹ میلیون بشکه در روز می رسد. این رقم ۳۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش بینی ماه پیش این سازمان است. اوپک در ماههای اخیر پیش بینی رشد تقاضا در سال ۲۰۲۱ را به طور پیوسته پایینتر برده است.

اوپک اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۹.۷۷ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به ۸۹.۹۹ میلیون بشکه در روز برسد در حالی که در گزارش نوامبر میزان تقاضای امسال را بیش از ۹۰ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده بود.

همچنین بخوانید

در این بین، تولید نفت اوپک در نوامبر نسبت به اکتبر ۷۰۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت و عمده این افزایش مربوط به لیبی بود که از شرکت در توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف است. همچنین افزایش تولید در امارات متحده عربی (۷۵ هزار بشکه در روز)، ایران (۳۹ هزار بشکه در روز) و ونزوئلا (۲۵ هزار بشکه در روز) مشاهده شد.

اوپک به همراه متحدانش موافقت کرده است تولیدشان را از ابتدای سال میلادی آینده مجموعا ۵۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند و سیاست تولیدشان را بر مبنای ماهانه و بر اساس شرایط بازار مورد ارزیابی قرار دهند.

لیبی اعلام کرده که قصد دارد تولیدش را افزایش دهد و پیش از این تاکید کرده بود تا زمانی که به سطح تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز برسد، هیچ سهمیه تولیدی را نخواهد پذیرفت. این کشور اکنون ۱.۱۰۸ میلیون بشکه در روز تولید دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، ایران هم اعلام کرده که تولیدش را از ۱.۹۸۶ میلیون بشکه در روز به ۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

طبق پیش بینی اوپک، تقاضا برای نفت این گروه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ به ۲۶.۳۲ میلیون بشکه در روز، در سه ماهه دوم به ۲۷.۵۲ میلیون بشکه در روز می رسد و میانگین تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۲۱ به میزان ۲۷.۱۷ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

در این بین، عرضه نفت غیراوپک به ۶۲.۵۴ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول و به ۶۲.۹۷ میلیون بشکه در روز در سه ماهه دوم می رسد و برای کل سال آینده ۶۳.۵۲ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۸۵۰ هزار بشکه در روز بالاتر از سال ۲۰۲۰ است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا