صنعت، معدن، تجارت

بانک مرکزی حتی یک کارتن‌خواب دارای کارت بازرگانی را معرفی نکرد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران گفت: بانک مرکزی پس از گذشت دو ماه از تقاضای رسمی ما حتی یک کارتن خواب دارای کارت بازرگانی را به ما معرفی نکرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، غلامحسین شافعی در حاشیه یکصدمین نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از اعلام رسانه‌ای رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر صدور کارت بازرگانی به نام کارتن خواب‌ها، این موضوع را به طور رسمی از بانک مرکزی تقاضا کردیم تا فهرست کارتن خواب‌های دارای کارت بازرگانی را به ما ارائه کند تا با همکاران متخلف در صدور کارت بازرگانی برخورد کنیم که بعد از گذشت دو ماه حتی یک مورد هم به ما اعلام نشد.

شافعی با بیان اینکه موضوع کارتن خواب‌های دارای کارت بازرگانی وجود خارجی ندارد، گفت: بر اساس قانون مقررات صادرات و واردات کسانی که کارت بازرگانی می‌گیرند باید یکسری مدارک ارائه کنند که گواهی عدم سوءپیشینه، مدرک تحصیلی و دفتر کسب و کار از جمله آن است ما همه این مدارک موجود را کپی گرفتیم تا به قوه قضائیه ارسال کنیم که مشخص شود افراد دارای کارت بازرگانی این مدارک را دارند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سیاست‌ها، زمینه سوءاستفاده را فراهم می‌کند، گفت: در مرداد ۹۸ با افزایش تقاضای برای کارت بازرگانی به دولت پیشنهاد دادیم که کارت‌های بازرگانی تازه صادر شده در بار اول اجازه صادرات به ارزش بیش از ۵۰۰ هزار یورو را نداشته باشد که دولت بعد از گذشت ۱۴ ماه به همان نتیجه‌ای رسید که ما پیشنهاد کرده بودیم.

شافعی با بیان اینکه استثنائات در بسیاری از اوقات بر قاعده می چربد گفت: اگر افراد معدودی تخلف می‌کنند برخی این را به کل فعالان اقتصادی تسری می‌دهند.

وی ادامه داد: با مطرح شدن موضوع صادرکنندگانی که رفع ارزی نکرده اند قوه قضائیه فهرست بیش از هزار و ۶۰۰ نفر را به ما داد که با پایش ها و بررسی‌ها مشخص شد تعدادی از این افراد کارت بازرگانی نداشتند، تعدادی با کارت عضویت، اقدام به صادرات اقدام کرده بودند و بخش قابل توجهی صادرات انجام داده اما به علت محدودیت‌های پیشرو نتوانسته بودند ارز حاصل را به داخل کشور منتقل کنند در این بین برخی ورود موقت کالا انجام داده بودند که باید از بدهی ارزی آنها کسر می‌شد.

شافعی افزود: کمتر از ۴ درصد از این افراد سو استفاده داشتند که برای آنهایی که جرم شأن سنگین نبود کارت بازرگانی را تا دو سال تعلیق و برای آنهایی که جرم شأن سنگین بود کارت بازرگانی را باطل کردیم.

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به دنبال این هستیم که اخلاق حرفه ای در کسب و کارها اجرا شود زیرا اگر اجرا نشود ما بیشترین آسیب را از آن می‌بینیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا