انرژی

پیش بینی احتمالات افزایش قیمت در آینده

یک کارشناس درباره پیش بینی افزایش قیمت نفت گفت: تاثیر واکسن کرونا بر بازار نفت سریع نخواهد بود، حداقل ۶ تا ۹ ماه طول خواهد کشید تا شاهد تاثیر واکسن بر بازار نفت باشیم، اما اگر مشکلات حل شود می توان انتظار قیمت ۵۵ تا ۶۰ دلار را داشت اما نمی توان بیش از این قیمت را پیش بینی کرد.

مرتضی بهروزی فر در گفت و گو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هر کشوری که بخواهد وارد بازار نفت شود نیاز به اجازه کشورهای دیگر ندارد و این مساله تنها شامل حال ایران نمی شود، تصریح کرد: ایران هم برای فعالیت در بازار نفت به اجازه هیچ کشوری نیاز ندارد.

وی با بیان اینکه کشورهایی همچون روسیه و عربستان به دنبال افزایش تولید هستند و میدانند که این افزایش تولید به معنی کاهش قیمت ها و به ضررشان است. یعنی اگر یک جنگ قیمتی ایجاد شود کشورهای صادرکننده نفت همچون روسیه و عربستان بیشترین صدمه را خواهند دید، گفت: هیچ کشوری برای ورود به بازار و افزایش تولید اجازه نخواهد گرفت ولی اگر بخواهد خارج از روال هایی که درنظر گرفته شده افزایش تولید داشته باشد به خودش و بقیه ضرر وارد می کند.

همچنین بخوانید

به گفته این کارشناس حوزه انرژی اما ایران یک حالت متفاوتی با دیگر کشور ها دارد چراکه شدیدترین تحریم ها را تحمل کرده و صادرات آن کاهش یافته است و آنچه که اکنون صادر می شود با هزینه بالا صورت و می گیرد.

بهروزی فر با بیان اینکه اگر ایران بتواند وارد بازار شود تحت هر شرایطی از افزایش تولید ضرر نخواهد کرد و کشورهایی متضرر خواهند شد که اکنون حجم بالای صادرات و درآمد بالا دارند، گفت: تصور من این است که جنگ قیمتی اتفاق نخواهد افتاد و کشورها مجبور به پذیرش ایران هستند اما اگر جنگ قیمت نیز اتفاق بیفتد ایران کمترین ضرر را خواهد دید چراکه وضعیت ایران از حالت فعلی بدتر نخواهد شد.

وی با بیان اینکه عربستان و روسیه می توانند برای ورود ایران مانع تراشی کنند اما دود آن به چشم خودشان خواهد رفت، اظهار کرد: چراکه ایران کمترین حجم صادرات را با روش های پیچیده، قیمت ارزان دارد و برای وصول مطالبات نیز با مشکل مواجه است.

چندی پیش بیژن زنگنه – وزیر نفت نیز اعلام کرد که اگر تحریم نباشد و منابع محدودی که برای احیای چاه‌های نفت نیاز است، تامین شود، صادرات ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز قابل تحقق است و بازار آن هم وجود دارد. قیمت نفت هم نخواهد افتاد. اوپک حساسیت و تعهد لازم را برای حفظ قیمت دارد و سازوکار لازم هم تعبیه شده است و برای افزایش تولید نفت از کسی اجازه نخواهیم گرفت.

زنگنه درباره اینکه در شرایط کنونی که در اوپک بحث کاهش تولید مطرح است، چطور ممکن است ایران تولیدش را اضافه کند و اوپک اجازه این کار را بدهد، گفت: اجازه نمی‌خواهد، افزایش تولید نفت حقمان است و بازار آن وجود دارد، ما برای افزایش تولید از کسی اجازه نخواهیم گرفت، اما باید صبر کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا