ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

غول نرم افزاری مایکروسافت پردازنده طراحی می‌کند

شرکت مایکروسافت سرگرم طراحی پردازنده برای استفاده در رایانه های سروری است که این خدمات ابری این شرکت را می گردانند.

به گزارش آرمان اقتصادی، منابع آگاه اظهار کردند بزرگترین شرکت نرم افزاری جهان از طراحیهای شرکت Arm Ltd برای تولید پردازنده ای استفاده می کند که در دیتاسنترهای این شرکت مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این شرکت همچنین در حال بررسی استفاده از پردازنده طراحی خود برای رایانه های شخصی Surface است. ارزش سهام شرکت تراشه سازی اینتل بدنبال انتشار این خبر در بازار نیویورک ۶.۳ درصد سقوط کرد و افت ارزش سهام این شرکت از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون را به ۲۱ درصد رساند.

چنین اقدامی از سوی مایکروسافت گامی در جهت خودکفایی این شرکت در مهمترین بخش قطعات سخت افزاری مورد استفاده است. رقبای رایانش ابری مانند آمازون در حال حاضر تلاشهای مشابهی را پیش می برند و مدعی هستند که تراشه های در دست طراحی برای پاسخگویی به نیازهایشان مناسب بوده و ضمن کاهش هزینه، مزیت عملکردی بهتری نسبت به محصولات اینتل دارند.

به گفته یکی از این منابع آگاه، تلاشهای مایکروسافت احتمالا به تولید یک تراشه سرور منتهی می شود با این حال امکان تولید تراشه ای برای دستگاههای Surface وجود دارد. واحد طراحی تراشه مایکروسافت به جای پانوس پانای که نظارت بر محصولات Surface را برعهده دارد، به جیسون زاندر گزارش می دهد که مدیر کسب و کار ابری آزور است.

مایکروسافت در سالهای اخیر استخدام مهندسان پردازنده را افزایش داده و کارکنان شرکتهای تراشه سازی نظیر اینتل، AMD و انویدیا را جذب کرده است.

شرکت AMD دومین سازنده بزرگ پردازنده رایانه شخصی است و پس از این که در طول یک دهه گذشته از سوی اینتل ر کنار زده شد، در تلاش برای بازگشت به بازار سرور بوده است. ارزش سهام AMD روز جمعه یک درصد و شرکت تراشه سازی شیلینکس که توسط AMD خریداری شده است، ۱.۸ درصد سقوط کرد.

محصولات زئون اینتل در حال حاضر در اکثر سرورهای مورد استفاده برای اینترنت و شبکه های شرکتها بکار رفته اند و بزرگترین منبع درآمد اینتل هستند. این شرکت به رغم ترقی اخیر AMD همچنان حدود ۹۰ درصد از بازار را در اختیار دارد. برخی از مدلهای زئون هم قیمت یک خودروی کوچک هستند.

مشتریانی مانند مایکروسافت برای پردازش انبوهی از دیتا که رایانش ابری و تلفنهای هوشمند تولید می کنند، به دنبال راهکارهای جایگزین هستند. استفاده از هوش مصنوعی برای اتومات کردن این فرآیند، طراحی تراشه های جدید را در پی داشته است. بزرگترین نگرانی صاحبان دیتاسنترهای عظیم که خدماتی مانند آفیس ۳۶۵ را اداره می کنند، تامین برق برای تجهیزات سخت افزاری رو به رشدشان است. تراشه های مبتنی بر ARM معمولا مصرف انرژی بهینه ای دارند.

اگر مایکروسافت بخواهد برای رایانه های شخصی پردازنده تولید کند، دنبال کننده اپل خواهد بود که سرگرم طراحی پردازنده هایی برای جایگزین کردن با پردازنده های اینتل در رایانه های مک است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مایکروسافت در حال حاضر از تراشه های مبتنی بر ARM شرکت کوالکام در برخی از مدلهای رایانه Surface استفاده می کند. اپل هم از فناوری ARM در پردازنده هایش استفاده می کند. مدلهای دیگر Surface از تراشه های اینتل استفاده می کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا