انرژی

بازارهای نفت را بهم نریز!

معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد روسیه امیدوار است جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا تلاشهای کشورهای تولیدکننده نفت برای تقویت بازارهای نفت را از مسیر خود منحرف نکند.

به گزارش آرمان اقتصادی، روسیه به همراه اوپک و چند تولیدکننده دیگر بدنبال شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن تقاضا برای سوخت، در قالب گروه اوپک پلاس متحد شده اند و با محدودیت عرضه داوطلبانه در تلاش برای تقویت قیمتها و تثبیت بازارهای جهانی نفت هستند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه در یک کنفرانس آنلاین اظهار کرد: ما امیدواریم که تغییرات در سیاست دولت آمریکا روی اقدامات مشترک تولیدکنندگان نفت که در وهله نخست برای ایفای یک نقش مثبت برای اقتصاد جهانی و بازارهای انرژی طراحی شده اند، تاثیر نگذارد.

همچنین بخوانید

وی گفت: مسکو متوجه شده که اظهارات دولت جدید آمریکا برخلاف سیاست این کشور در چهار سال اخیر است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در مدت چهار سال ریاست جمهوری خود، علاوه بر این که آمریکا را از توافق سازمان ملل متحد برای مقابله با تغییرات اقلیمی که مستلزم استفاده کمتر از سوختهای فسیلی است، خارج کرد، از توافق برجام با ایران خارج شد و تحریمها علیه صادرات نفت ایران را بازگرداند و تشدید کرد. ترامپ در آوریل میان اعضای اوپک پلاس میانجی گیری کرد و آنها را برای توافق در خصوص پیمان جدید کاهش تولید پای میز مذاکره برگرداند.

انتخاب بایدن ممکن است باعث تغییر در روابط میان آمریکا و روسیه شود. وی روسیه را جدی ترین تهدید جهانی واشنگتن اعلام کرده است و در مبارزات انتخاباتی خود به ارزیابی مجدد روابط آمریکا با عربستان سعودی پرداخت.

گروه اوپک پلاس در آخرین دیدار رسمی وزیرانش با افزایش تولید به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز از ژانویه موافقت کرد.

بر اساس گزارش رویترز، نواک اوایل ماه جاری اظهار کرد اگر رویدادهای غیرمنتظره ای روی ندهند، افزایش تدریجی تولید اوپک پلاس تا آوریل به دو میلیون بشکه در روز خواهد رسید. وی روز دوشنبه گفت: احیای تقاضا برای نفت به آن سرعتی که انتظار می رفت، نبوده است. قیمتهای نفت روز دوشنبه در واکنش به شیوع نوع جدیدی از ویروس کرونا که باعث بسته شدن اکثر نقاط انگلیس شد، ریزش کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا