انرژی

بهره‌برداری از ۵۱ هزار میلیارد تومان پروژه سرمایه گذاری آب و برق از ابتدای امسال تاکنون

ایسنا/اصفهان وزیر نیرو گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۱۷۶ پروژه ساخت و سازی و ساز و کاری در حوزه آب و برق با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان به افتتاح رسیده که این مسیر هفته به هفته ادامه خواهد داشت‌.  

رضا اردکانیان صبح امروز (سه شنبه-۲ دی ماه) در آئین بهره‌برداری از طرح‌های صنعت آب و برق استان‌های تهران و گیلان در سی و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و همچنین تجلیل از دست اندرکاران پویش «هر هفته_الف_ب_ایران» و رونمایی از کتاب “دلگرمی‌ها و همراهی‌ها” که در اصفهان به صورت ویدئو کنفرانس شد، با اشاره به اینکه طی چند سال در خشک ترین شرایط آبی قرار داشتیم، اظهار کرد: سال آبی ۹۷-۹۶ به روایت ۵۲ سال اخیر خشک ترین سال آبی کشور بود، همچنین سال آبی ۹۷- ۹۸ یکی از ترسال ترین سال های آبی در پنج دهه اخیر بود.

وی با اشاره به موضوع تغییر اقلیم به عنوان یک پدیده مشخص که علایم و مشخصه های آن مورد تجزیه تحلیل قرار گرفته است، گفت: از جمله نمودهای تغییر اقلیم ایران، قرار گرفتن در شرایط حدی است به این معنا که وضعیت آب و هوای معتدل کمتر خواهیم داشت و سال های خشک و سال های تر بیشتری در پی خواهیم داشت، بنابراین باید در عرصه اجرا، برنامه ریزی و … آماده تر باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر نیرو افزود: خوشبختانه به مدد سرمایه های ارزشمند کشور، چه در دولت، دانشگاه ها و چه مهندسین مشاور اقدامات مناسبی انجام شد و این دو سال حدی به طور مناسب پشت سر گذاشته شد و با آثار این ترسالی و خشکسالی به نحو مطلوب برخورد شد.

وی با بیان اینکه دشمنان این آب و خاک، بنابر این گذاشته بودند که جمهوری اسلامی ایران جشن های چهلمین خود را برگزار نکند، افزود: در این راستا در نظر داشتند با تمام توان و منابع مالی با پایین آوردن توان تاب آوری مردم و بالا بردن سطح التهاب ها در جامعه شرایط را به گونه ای رقم بزنند که محدودیت ها بیشتر شود، بنابراین نقش کارگزاران کشور و مردم برای عبور از این برهه مهم است.

اردکانیان با اشاره به وظیفه مهم فعالان آب و برق در این مسیر، گفت: در این فضا باید به گونه ای برنامه ریزی می کردیم که از یک سو اختلالی در تامین آب و برق مردم به ویژه در شرایط خاص اقلیمی کشور، ایجاد نشود، از سوی دیگر با سرعت دادن به گردش چرخ تولید آب و برق به عنوان زیرساختی ترین عرصه ها در تمام ابعاد، شرایطی را فراهم کردیم تا منویات مقام معظم رهبری به ویژه در سال های رونق و جهش تولید تحقق یابد.

وی ادامه داد: وجه سوم ماموریت ما این گونه بود که در مجموع بتوانیم به سهم خود در کاهش التهاب احتمالی در مردم و افزایش آسایش آنها نقش ایفا کنیم، به همین منظور پویش #هر هفته- الف- ب -ایران ماموریت مشترک برای همه دلبستگان به انقلاب بوده و است و وزارت نیرو تنها یک خط نگه دار، هماهنگ کننده و سخنگو برای این جمع وسیع است.

وزیر کشور گفت: با طراحی این پویش بیش از هر چیز نشان دادیم در شرایطی که دشمنان کشور سعی در القای این مفهوم دارند که شرایط مردم به دلیل تحریم ها روزمره است، تا ناامیدی را زمینه ساز التهابات کرده و برنامه های خود را در بستر آن اجرا کنند.

وی ادامه داد: به همین منظر در یک برنامه ریزی ۶ ماهه و یک ساله قرار شد تا پایان سال ۱۳۹۸، ۲۲۷ طرح آب و فاضلاب با سرمایه گذاری بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان در کشور در این هفته ها افتتاح شود، بنابراین مجموعه وسیعی در دولت و گروه های مرجع همه دست به دست هم داده اند تا این پروژه ها عملی شود به نحوی که در ۲۰ اسفند ماه ۹۸، آخرین پروژه ها را به دلیل شیوع کرونا به صورت ارتباط تصویری افتتاح کردیم.

اردکانیان با بیان اینکه مدیریت وزارت نیرو در این شرایط نقش مهمی بر عهده داشت و ما توانستیم اصلی ترین دستاورد این طرح را افزایش سطح اعتماد عمومی مردم بود را ایفا کنیم، گفت: آب و برق دو کالایی است که همه مردم کشور با آن سر و کار دارند و تنها فعالیت های ما مربوط به اجرای پروژه های ساخت و ساز نبود و با اعتماد به صورت جدی، وارد عرصه های اصلاح مصرف شدیم.

وی گفت: به همین منظور این کار را، از خود شروع کردیم و اصلاح منابع در اختیار را آغاز کردیم تا نفوذ کلام ما در بین مردم و مصرف کنندگان آب و برق بیشتر شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه منابع انسانی اصلی ترین منابع ما هستند، اظهار کرد: سرمایه ها و نیروی انسانی متخصص در وزارت نیرو فعالیت دارند، اما برخی برخوردهای نادرست موجب شد تا این نیروها احساس عالی نداشته باشند، بنابراین از سطح مدیران عالی کار خود را آغاز کردیم و روش فراخوان عمومی را برای انتصاب ها به کار گرفتیم.

وی همچنین گفت: بیش از ۳۵۰۰ تن از همکاران ما به ویژه در رده‌های مدیریتی با اختیار قانونی دستگاه‌های اجرایی بازنشسته شده‌اند که تا پایان دولت تدبیر و امید این تعداد به حدود ۵ هزار نفر خواهد رسید.

اردکانیان با اشاره به تحقق برنامه مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در هزینه‌های احداث نیروگاه‌ها و در عین حال افزایش میزان عرضه انرژی به بخش‌های تولیدی کشور اظهار کرد: در ۶ ماه نخست سال ۹۹ عرضه انرژی به نسبت مدت مشابه سال قبل، به طور متوسط حدود ۴.۵ درصد افزایش داشته که برای صنایع بزرگ تا ۱۲ درصد هم بوده تا سال جهش تولید یک مفهوم عملی و قابل اندازه‌گیری در مقایسه با سال قبل خود باشد.

وی ریشه اصلی این خیزش را پویش #هرهفته_الف_ب_ایران دانست و گفت: این پویش موجب شد که بیشتر به اندازه‌ها و ظرفیت‌های خودمان در داخل کشور در صنعت آب و برق توجه کنیم که صرفا شامل همکاران در وزارت نیرو نیست.

اردکانیان گفت: نتیجه این مشارکت این بود که امسال توانستیم پویشی بزرگ‌تر با ۲۵۰ پروژه را اعلام کنیم که تاکنون با احتساب طرح‌های هفته سی و سوم در استان‌های تهران و گیلان، در مجموع ۱۷۶ پروژه ساخت و سازی و ساز و کاری با سرمایه‌گذاری بیش از ۵۱ هزار میلیارد تومان به افتتاح رسیده که این مسیر هفته به هفته ادامه خواهد داشت‌.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا