انرژی

پتروشیمی هگمتانه توسط رئیس جمهور افتتاح می‌شود

ایسنا/همدان ششم شهریورماه ۸۲ آئین کلنگ‌زنی پروژه پتروشیمی هگمتانه توسط مهدی کروبی، رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، زده شد. در ابتدا برنامه‌ریزی‌ها به صورتی بود که در سال ۸۴ این پروژه به بهره‌برداری برسد اما تکمیل آن دقیقاً ۱۷سال و ۳ماه و ۲۸ روز طول کشید تا این پروژه از آغاز کلنگ‌زنی تا افتتاح، سه رئیس جمهور و شش وزیر وزیر نفت را ببیند و فردا به صورت رسمی توسط رئیس جمهور افتتاح شود.

با وجود اینکه حدوداً ۱۸ سال از آغاز عملیات ساخت این پروژه می‌گذرد اما هنوز به صورت دقیق علت این تاخیر مشخص نشده و برخی کمبود منابع مالی، کمبود تجهیزات و مواد اولیه، عدم ورود بخش خصوصی به این پروژه و حتی حضور دست‌های پشت پرده را علت این تاخیر می‌دادند. 

مجوز احداث این پروژه در سال ۸۱ و در دوران تصدی بیژن زنگنه بر وزارت نفت با هدف تامین PVC با گرید پزشکی و غذایی مورد نیاز کشور صادر شد.

همچنین بخوانید

پی وی سی یک محصول بسیار استراتژیک به شمار می‌آید که برای قطعات پزشکی کاربرد دارد و با مختصری اصلاح برای تولید دریچه میترال و قطعات بدن استفاده می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با راه‌اندازی پتروشیمی هگمتانه واردات پودر و گرانول PVC با گرید پزشکی به داخل کشور متوقف شود همچنین با بهره‌برداری ازاین مجتمع، ایران به جمع صادرکنندگان یکی از کمیاب‌ترین محصولات پتروشیمی جهان بپیوندد.

این کارخانه توانایی تولید سالیانه ۵۰ هزار تن مواد اولیه ساخت وسایل پزشکی از جمله کیسه خون،‌ سرم و سرنگ را دارد در حالیکه مصرف سالیانه کشور بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تن است.

دانش فنی این واحد متعلق به شرکت ایتالیایی IGS بوده که ۱۰ درصد سهام طرح را در اختیار دارد و ۵۷ درصد سهام آن متعلق به شخص حقیقی و ۳۳درصد باقیمانده نیز به شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعلق دارد. 

این طرح شامل سه واحد فرآیندی، یوتیلیتی و آفسایت است و کلیه مجوزهای محیط زیست، آب، سوخت وخوراک اخذ شده و مشکلی ندارد. 

طبق پیش‌بینی‌های مسئولان این پروژه، قرار است برای ۲۰۰ نفر به طور مستقیم و ۲۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم شغل ایجاد کند و فردا -پنجشنبه ۴ دی ماه- توسط رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به صورت رسمی افتتاح می شود. 

انتهای پیام

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا