اقتصاد کلان

۱۸ هزار میلیارد، بودجه‌ عمرانی بین استان‌های کشور توزیع می‌شود

ایسنا/لرستان نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت:پیش‌بینی شده بودجه‌ عمرانی که بین استان‌های کشور توزیع می‌شود به ۱۸ هزار میلیارد تومان برسد.

دکتر محمد خدابخشی در گفت‌وگو با ایسنا پیرامون بودجه استان‌ها اظهار کرد: امسال در طرح اصلاح ساختار بودجه‎ای حکمی آورده شده که توزیع بودجه استان‎ها بر اساس شاخصه‌های محرومیت، جمعیت، نرخ بیکاری و درآمد سرانه صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه با لحاظ کردن این شاخص‌ها بودجه استان‌ها متفاوت‌تر از گذشته خواهد بود، تصریح کرد: مناطقی که کمتر توسعه‌یافته هستند در توزیع بودجه استانی موردتوجه قرار خواهند گرفت.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: شاخص مهمی که قبلاً در استان‎ها برای توزیع بودجه به آن توجه نمی‎شد مساحت شهرستان‎ها بوده که این موضوع نیز در بودجه ۱۴۰۰ مورد اهتمام قرار خواهد گرفت.

خدابخشی بیان کرد: با توجه به اینکه مصوبه کمیسیون بودجه در صحن علنی مجلس مصوب شده و نمایندگان به آن رأی دادند و در شورای نگهبان در حال بررسی است، در آینده‌ای نزدیک نهایی می‌شود و ما مصمم هستیم در بودجه ۱۴۰۰ بر اساس شاخص‌های بیان شده توزیع بودجه استان‌ها انجام شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی افزود: این بودجه متوازن‌تر و منصفانه‌تر از گذشته خواهد بود و در این راستا با سازمان برنامه‌وبودجه صحبت شده و در کمیسیون تلفیق بودجه این مهم انجام خواهد شد.

وی افزود: کلیات بودجه باید مصوب شود و البته با توجه به اجازه‌ای که مقام معظم رهبری در خصوص صندوق توسعه ملی دادند دولت با فروش نفت باید دولت سهم خود را به این صندوق پرداخت کند.

خدابخشی گفت: قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌جمهور یادآور شده که تغییرات مدنظر رهبری را در بودجه اعمال کند.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص تغییرات در بودجه ۱۴۰۰، اضافه کرد: بودجه‌ عمرانی که بین استان‌های کشور توزیع می‌شود از ۱۲ هزار میلیارد تومان کم‌وبیش در سال ۹۹، افزایش پیدا کند و با توجه به درآمدهای پیش بینی شده به ۱۸ هزار میلیارد تومان برسد، این بودجه باید بر اساس سهم استان‌ها توزیع شود.

وی تصریح کرد: اینکه در درون استان‌ها بودجه چگونه بین شهرستان‌ها تقسیم شود موضوع دیگری است که باید این توزیع بر اساس آمایش سرزمین صورت گیرد.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: معمولاً سازمان برنامه‌وبودجه در استان‌ها بخشی از بودجه را به پروژه‌های استانی و بخشی دیگر را بین طرح‌های ملی که استان در آنها ذینفع هستند اختصاص می‌دهد.

خدابخشی گفت: وقتی سهم استان مطابق با شاخص‌های مورد توافق تخصیص داده شود آن را بر اساس نظر استان و با اولویت پروژه‌هایی که پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند و نیمه‌تمام هستند توزیع خواهد شد.

نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: به‌عنوان‌مثال جاده الیگودرز- مسجدسلیمان که پروژه‌ای ملی است و در حال اجرا در لرستان است و استان ما ذینفع است پس درخواست می‌کنیم علاوه بر تخصیص ملی، توازن بودجه در این مورد نیز لحاظ شود.

وی با اشاره به اینکه بخشی از اعتبارات توازن و ملی به راه‌آهن اصفهان- داران- ازنا اختصاص داده شود تا پیمانکار با سرعت بیشتری آن را به انجام برساند، اظهار کرد: بخش قابل‌توجهی از بودجه که منابع درآمدی عمومی است مربوط به شهرداری‌هاست که نظارت کافی روی آن بودجه نیست.

خدابخشی با تأکید بر اینکه نظر ما برای اصلاح بودجه ۱۴۰۰ همان نظر مقام معظم رهبری است، بیان کرد: با تغییر دادن بخشی از مفروضات، خیلی از ارقام تغییر خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا