اقتصاد کلان

پوند انگلیس بر قله دو ساله قرار گرفت

تقاضا برای خرید پوند پس از توافق انگلیس با اتحادیه اروپا افزایش زیادی داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، حصول توافق جدید بین انگلی سو اتحادیه اروپا بر سر اینده روابط دو طرف پس از برگزیت باعث شده است تا پوند به بالاترین سطح دو سال اخیر خود در برابر دلار برسد و به ازای ۱.۳۴۸ دلار معامله شود. انگلیس شش روز دیگر به طور کامل اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد و بدین ترتیب بن بست برگزیت پس از حدود چهار سال به پایان خواهد رسید. 

با وجود آنکه بخش بزرگی از مبادلات تجاری دو طرف به مانند قبل ادامه پیدت خواهد کرد اما در زمینه مهاجرت و رفت و آمد شهروندان اتحادیه اروپا و انگلیس به خاک یکدیگر با محدودیت های زیادی همراه خواهد بود. هنوز دو طرف به توافق بر سر میزان دسترسی بخش بانکی و مالی انگلیس به بازار اتحادیه اروپا نرسیده اند و بعید است اتحادیه اروپا با دسترسی کامل بخش مالی و بانکی انگلیس به بازار خود موافقت کند.

همچنین بخوانید

پوند در برابر بیشتر ارزهای دیگر معتبر جهانی نیز صعود محسوسی را تجربه کرد تا جایی در برابر ین به اوج ۳.۵ ساله خود رسید و هر پوند به ازای ۱۴۱ ین نیز مبادله شد. در برابر ارز واحد اروپایی، هر پوند به ۱.۱۰۶ یورو دسیر و نرخ برابری هر پوند معادل ۱.۷۳۶ دلار کانادا اعلام شد.

دایسوکه اونو- استراتژیست ارشد ارزی در بانک سامومیتو میتسویی گفت: به نظرم ارزش پوند خیلی بالا رفته است و با کاسته شدن هیجانات شاهد افت آن مقابل بسیاری از ارزها خواهیم بود. درست است که توافقی به دست آمده اما وضعیت شکننده است و طرفین با هم اختلافات زیادی دارند.  

برخی از کارشناسان با اشاره به جهش کرونا در انگلیس و لغو بسیاری از رفت و آمدهای خارجی به این کشور معتقدند پوند تحت تاثیر هراس معامله گران از افزایش شمار قربانیان نخواهد توانست روند فعلی را با قدرت ادامه دهد و به احتمال زیاد شاهد ریزش آن از سطوح بالای فعلی در روزهای آینده خواهیم بود. 

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا