امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۱۴۰۰ تن ذرت پارسال بدلیل طولانی شدن روند توزیع فاسد و امحا شد

یک مقام مسئول با بیان اینکه سال گذشته به دلیل طولانی شدن روند توزیع نهاده‌های دامی، مجبور به امحای ۱۴۰۰ تن ذرت شدیم، گفت: اشکالات سامانه بازارگاه خسارات زیادی را به واردکنندگان زده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور، ایمان رنگی، عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور درباره مشکلات فعالان این صنف اظهارداشت: متأسفانه به دنبال عدم صدور مجوز از سوی متولیان سامانه بازار گاه جهت توزیع نهاده‌های دامی اظهارشده در گمرک و یا صدور با تأخیر این مجوزها، کالاهای اساسی موجود در بنادر و گمرکات پس از طی شدن مدت زمان قانونی دو ماهه در لیست کالاهای متروکه قرار گرفته و در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می‌گیرد که این مساله علاوه بر افزایش میزان زیان‌دهی واردکنندگان بازار نهاده‌های دامی را بر هم می‌ریزد.

وی افزود: در تاریخ ۸ آذر ماه سالجاری، از سوی معاونت توسعه صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی مجوز خروج کالاهای شرکت ما از گمرک صادر شد و در تاریخ ۲۴ آذر ماه، معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی مجوز عرضه محموله ذرت شرکت ما را در سامانه بازار گاه صادر کرد.

رنگی ادامه داد: براساس مجوز معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی محموله ذرت شرکت ما باید در گیلان عرضه شود و این در حالیست که معاونت بهبود تولیدات دامی این استان اعلام می‌کند چنین مجوزی را دریافت نکرده است و همین امر موجب شده تا ۸۰۰ تن ذرت که خوراک یکسال مرغداری ۳۰ هزار راسی مرغ مادر است در انبارها بماند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: با توجه به اینکه محموله فوق به صورت اعتباری ترخیص شده و مدت زمان عرضه کالاهایی که به صورت اعتباری ترخیص می‌شوند ۷ روز است؛ از گمرک اخطاریه جهت متروکه اعلام شدن کالا دریافت کرده ایم و تا این لحظه موفق به رفع اشکالی سامانه بازار گاه که منجر به عدم رؤیت مجوز صادر شده از سوی معاونت امور دام در گیلان می‌شود، نشده ایم.

عضو اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: بروکراسی و اشکالات سامانه بازار گاه موجب شده تا هم تولیدکنندگان صنایع دام و طیور و هم مصرف کنندگان نهایی کالا و واردکنندگان ضرر و زیان‌های بسیاری را متحمل شوند اما همچنان انگشت اتهام برای بر هم خوردن تنظیم بازار نهاده‌های دامی به سمت واردکنندگانی گرفته شود که گرفتار مشکلات فرآیند توزیع کالا در بازار هستند.

رنگی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز به دلیل طولانی شدن روند توزیع نهاده‌های دامی در بازار و فاسد شدن ۱۴۰۰ تن ذرت دامی در روی کشتی ناچار شدیم تا این میزان ذرت را امحاء کنیم.

این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرایط به نحوی است که کالاهای اساسی تأمین ارز شده و یا آن بخش که واردکنندگان به دنبال ترخیص اعتباری هستند امکان توزیع به موقع را ندارند و بر همین اساس اگر واردکنندگان معطل دریافت مجوز توزیع کالا از وزارت جهاد کشاورزی شوند به دلیل از دست رفتن مدت زمان قانونی کالاهای آنها متروکه اعلام می‌شود و اگر بخواهند کالا را بدون اخذ مجوز از گمرک ترخیص کنند که اموال آنها در لیست کالای قاچاق قرار می‌گیرد. البته امکان ترخیص کالا بدون اخذ مجوز از وزارت جهاد وجود ندارد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا