بین الملل

روزنامه آمریکایی: اقتصاد ایران راه نجات خود را از میان تحریم‌ها پیدا کرده است

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در گزارشی نوشت: مجموعه بزرگ اقتصاد ایران در واکنش به بیش از دو سال تحریم های شدید ایالات متحده، از خود انعطاف نشان داده و در حال بازسازی خود بوده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، روزنامه آمریکایی “وال استریت ژورنال” در گزارشی نوشت: مجموعه بزرگ اقتصاد ایران در واکنش به بیش از دو سال تحریم های شدید ایالات متحده، از خود انعطاف نشان داده و در حال بازسازی خود بوده است.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

بر اساس این گزارش، شرکت‌های ایرانی به طور روز افزون در حال تولید کالاهایی هستند که این کشور مدتهاست از خارج وارد کرده است. حتی شرکت‌های کوچک‌ و در حال رشد نیز استخدام های خود را افزایش داده اند.

طبق آمارهای منتشر شده توسط دولت ایران، درآمد ناخالص بخش غیرنفتی این کشور طی چند سال گذشته ۸۳ درصد رشد کرده و از بخش انرژی که از تحریم به شدت آسیب دیده، پیشی گرفته است.

رئیس بانک مرکزی ایران در ماه دسامبر اعلام کرد که اقتصاد این کشور از ماه مارس تا اواسط ماه سپتامبر ۲۰۲۰ بیش از ۱.۳ درصد رشد کرده که بیشتر ناشی از افزایش تولید داخلی بوده است.

به گفته محسن توکل، کارشناس مسائل تحریم‌ در اندیشکده ” شورای آتلانتیک” آمریکا، حتی اگر تحریم‌ها کل صادرات نفت ایران را قطع کند، اقتصاد این کشور می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

تقویت اقتصاد داخلی ایران قبل از آغاز به کار دولت بایدن به این کشور آزادی عمل می‌دهد چرا که بایدن اعلام کرده است اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، به این توافق خواهد پیوست و برخی از تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.

ایران در واکنش به خروج یک طرفه آمریکا از برجام، غنی سازی هسته ای را تسریع کرده و اوایل ماه جاری میلادی قانونی را برای محدود کردن دسترسی بازرسان هسته‌ای تصویب کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز از دولت آمریکا خواسته است قبل از هرگونه مذاکره مجدد درباره بازگشت به برجام، به تعهدات قبلی خود در این توافق پایبند باشد.

مدتهاست که آمریکا از قدرت دلار و دسترسی به سیستم انتقال بین بانکی جهانی به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی خود در کشورهایی مانند کره شمالی استفاده کرده است.

دولت ترامپ همچنین برای فلج کردن اقتصاد ایران و وادار کردن مقامات تهران به مذاکره مجدد با آمریکا، سیاست “فشار حداکثری” را به کار گرفته است.

با این حال، در برخی از زمینه ها، اقتصاد ایران در حال انطباق شرایط خود با تحریم‌ها و قطع ارتباط با تجارت بین‌الملل است.

انتهای پیام/

 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا