انرژی

تصویب سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی در کارگروه ملی

ایسنا/مرکزی مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: سند سازگاری با کم آبی استان مرکزی در جلسه کارگروه ملی تصویب شده است.

عزت‌الله آمره‌ای روز یکشنبه ۷ دی در شورای حفاظت از منابع آب استان مرکزی، اظهار کرد: تا پایان آذرماه میزان بارش در استان مرکزی با ۲۰ درصد رشد، ۱۱۴ میلی‌متر برآورد شده که این میزان نسبت به بلندمدت رشد ۳۰ درصدی داشته است.

وی در خصوص سد ساوه و سد کمال صالح با بیان اینکه در حال حاضر ۷۳ درصد از ظرفیت مجموع دو سد پر است، افزود: حجم سد ساوه در حال حاضر ۲۷۷ میلیون مترمکعب و سد کمال صالح ۹۵ میلیون مترمکعب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی تصریح کرد: در خصوص پر و مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های فرم ۵ استان، از ۲۸۰ چاه هدفگذاری شده تاکنون ۹۲ چاه فرم ۵ پر و مسلوب‌المنفعه شده که پر شدن ۳۸ چاه از جلسه قبل تاکنون صورت گرفته است.

آمره‌ای اضافه کرد: همچنین ۸۰ چاه جدیدالحفر نیز در سطح استان پر شده که با احتساب چاه های فرم ۵ تاکنون ۱۷۲ حلقه چاه در استان مسدود شده است.

وی ادامه داد: در راستای نصب کنتور حجمی از ۷۰۰ کنتور هدفگذاری شده تاکنون، در سال جاری ۲۶۶ دستگاه کنتور نصب شده که نصب ۱۰۷ کنتور از جلسه قبل شورای حفاظت از منابع آب استان تاکنون صورت گرفته است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان مرکزی گفت: عمده‌ترین مشکل و چالش شهرستان زرندیه بویژه در حوزه صنعت، تامین آب است و بر اساس کارشناسی های صورت گرفته باید بپذیریم که ظرفیت جدیدی برای شهرستان وجود دارد و باید به ظرفیت موجود توجه داشته باشیم.

آمره‌ای افزود: کشاورزان این منطقه خوشبختانه آگاه و مطلع هستند و می‌توان آنها را به سمت سیستم های نوین آبیاری سوق داد، همچنین برداشت از چاه های کشاورزی هم باید کنترل شود.

وی ادامه داد: عدم استقرار صنایع کم آب‌بر بویژه در مامونیه باید مورد توجه قرار گیرد چراکه شهرک مامونیه جای صنایع آب‌بر از جمله فولاد نیست، البته چه بهتر که هیج صنعت دیگری در این منطقه ایجاد نشود چون وضعیت آب این شهرستان بحرانی است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان مرکزی بیان کرد: باید با یک برنامه ریزی از ظرفیت بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در ایجاد تصفیه خانه و شبکه فاضلاب در این شهرستان استفاده کرد.

معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب آب منطقه‌ای استان نیز در این نشست گفت: نیاز صنایع شهرستان زرندیه به آب ۴۰۰ لیتر است که در حال حاضر تنها ۵۵ لیتر آب در اختیار صنایع قرار دارد، البته آب شرب شهری نیز وضعیت جالبی ندارد و احتمالا در اواخر سال در تامین آب شرب شهری و صنعتی با چالش هایی مواجه خواهیم شد.

محمود قدبیگی افزود: بخش خصوصی و صنعت آمادگی دارد در زمینه احداث تصفیه خانه شهری مشارکت داشته باشد.

وی بیان کرد: نهایی شدن مطالعات آب شهرستان، صدور مجوز حفر چاه توسط ستاد اجرایی، نهایی شدن مجوز استفاده از ۷۰۰ میلیون مترمکعب از پساب جنوب تهران و ممنوعیت صدور مجوز استقرار واحدهای صنعتی آب‌بر از خواسته ها و پیشنهادات در خصوص رفع مشکل آب شهرستان زرندیه است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا