اقتصاد کلان

شرکت های ایرانی از سالی سخت جان به در بردند

الجزیره در گزارشی از کرونا و فشار حداکثری دولت ترامپ به عنوان اصلی ترین دلایل دشواری های پیش آمده برای کسب و کارهای ایرانی نام برد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خبرگزاری قطری الجزیره در گزارشی به بررسی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ پرداخت و نوشت: در ماه فوریه و پس از تایید نخستین موارد ابتلا به کووید-۱۹، ایران شروع به بستن مرزهای زمینی و هوایی خود کرد که این اقدام منجر به افزایش قیمت اقلام وارداتی شد. در ماه مارس (اسفند- فروردین) که دولت ایران دستور اعمال محدودیت های رفت و آمدی را با هدف کاستن از سرعت شیوع بیماری داد، فعالیت کسب و کارها در ایران دشوارتر و بودجه خانوارها نیز محدودتر شد.  

الجزیره در ادامه با خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و بازگرداندن تحریم ها گفت: کارزار موسوم به فشار حداکثری با آسیب جدی به اقتصاد ایران اجرایی شد و یکی از نمودهای بارز این فشار در بازار ارز پدیدار شد.  

همچنین بخوانید

ایران اصلی ترین کانون درگیر با کرونا در خاورمیانه محسوب می شود و بیش از ۱.۱ میلیون مبتلا و ۵۲ هزار کشته از پیامدهای کرونا بوده است. در ابتدای همه گیری کرونا دولت روحانی اعلام کرد به حدود سه میلیون کسب و کار که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته اند کمک های مالی در قالب وام پرداخت خواهد کرد و طبق آخرین داده های در دسترس، دولت تا پایان ماه نوامبر حدود ۲۹۲ میلیون دلار وام در اختیار کسب و کارهای ایرانی قرار داده و تخمین زده شده است تا پیش از پایان همه گیری کرونا این رقم به ۴۶۴ میلیون دلار افزایش پیدا کند. تقریبا به ازای هر شاغل که تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است دولت ۶۴۰ دلار وام پرداخت کرده است.  

این خبرگزاری به شرایط دشوار برخی از کسب و کارها در ایران اشاره کرده و نوشته است با وجود شرایط دشوار، آن ها تاکنون توانسته اند از این شرایط جان به در ببرند.  

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا