بورسبورس اوراقراه و ساختمان

انتشار اوراق سلف مسکن و چند پرسش سازندگان از وزارت راه

در حالی معاون وزیر راه از انتشار اوراق سلف مسکن خبر داده که دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با طرح چند پرسش تردیدهایی را به اثرگذاری این برنامه وارد کرد.

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به انتشار اوراق سلف مسکن، اظهار کرد:‌ اساسا معاونت مسکن و ساختمان و وزارت راه و شهرسازی هیچ نظری -توجهی- به بخش خصوصی ندارند و به دنبال تامین نقدینگی برای بنگاه‌های تولیدی هم نبوده‌اند.

آخرین اخبار و مطالب اقتصادی در توئیتر آرمان اقتصادی. (کلیک کنید)

همچنین بخوانید

وی با بیان این‌که نمونه بارز این بی‌توجهی انجام ندادن اقدام مثبت برای افزایش تسهیلات حوزه ساخت‌وساز است، ادامه داد: متأسفانه سازندگان مسکن با  یک سیستم کاملاً درگیر در حوزه تسهیلات بانکی مواجه هستند که تأمین نقدینگی را سخت کرده است. این سیستم بانکی ناکارآمد نتوانسته مردم را صاحب مسکن کند.

وی بیان کرد: معاون وزیر راه از اوراق سلف مسکن به‌عنوان ابزار مالی به تأمین نقدینگی برای بنگاه‌های تولید مسکن یادکرده است، اما باید دید این برنامه  در تعادل بخشی به بازار مسکن اثرگذار است یا آن‌که مسکن سرمایه‌ای را سرمایه‌ای‌تر می‌کند. باید ببینیم  این منابع که قرار است در قالب اوراق سلف توزیع شود به چه میزان می‌تواند در کنترل بازار تأثیرگذار باشد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان بابیان این‌که اوراق سلف مسکنی نرخ سود بانکی دارد و باید دید این نرخ چه میزانی است، گفت: از سوی دیگر باید ببینیم کارایی اوراق سلف مسکن در  سیستم ناکارآمد بورسی چگونه است.

پورحاجت یادآور شد: نوسان گیری، عدم شفافیت بورس و…  طی ماه‌های اخیر لطمات سنگین مالی را به مردم وارد کرده است. آیا با این سیستم و وضعیت موجود استفاده از این ابزارها منتج به صاحب مسکن شدن مردم یا صاحب سرمایه شدن بخش تولید در گردش نقدینگی می‌شود؟ یا این‌که فقط در تلاشیم بنگاه‌های اقتصادی بزرگ حوزه مسکن را تقویت می‌کنیم. به نظر می‌رسد سازوکار بایستی به‌گونه‌ای باشد تا بنگاه‌های کوچک در توزیع فراهم شود.

 وی در ادامه به مثالی در این رابطه اشاره کرد و افزود:‌ در بورس فولاد آیا با شایعه‌پراکنی برخی مدیران قیمت‌ها کاهش یافت یا افزایش. با توجه به این موارد خیلی به تأثیرگذاری اوراق سلف مسکن در بخش تولید امیدوار نیستیم. البته در یک سیستم شفاف و کارآمد و در شرایطی که تورم نهفته‌ای در بازار مسکن نداشته باشیم،‌ این قبیل برنامه‌ها نتایج مثبتی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا