صنعت، معدن، تجارت

تولید انبوه کیت تشخیص سریع کرونا بزودی/ ۱۵۰۰ شغل پایدارایجاد شد

یک مقام مسئول گفت: چند ماه پیش ۵۰ میلیارد ریال به یکی از شرکت‌ها برای تولید کیت تشخیص سریع کرونا پرداختیم که بزودی تولید انبوه این محصول آغاز می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا نقی‌پور اصل، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته (صحا) امروز دوشنبه در نشستی خبری اظهار داشت: در ۹ ماهه امسال یک هزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات مصوب داشتیم که به ۵۷ شرکت پرداخت شده یا در مرحله پرداخت است. این آمار معادل عملکرد ۱۲ ماهه پارسال صندوق است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال رشد ۳۰ تا ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته داشته باشیم.

مدیرعامل صحا افزود: از ابتدای امسال تا پایان آذرماه استان‌های اصفهان، البرز، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی و فارس بیشترین تسهیلات را در اختیار شرکت‌های مستقر قرار داده‌اند.
وی ادامه داد: فقط در حوزه فناوری اطلاعات، حدود ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از سوی صندوق در اختیار شرکت‌ها قرار گرفت و پس از آن گروه‌های الکترونیک و نانو الیاف‌ها بیشترین تسهیلات را دریافت کردند.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته به صدور ضمانت‌نامه اشاره کرد و گفت: در ۹ ماهه امسال نزدیک به یک‌هزار و ۱۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه صادر شده است که در حوزه فناوری اطلاعات ۷۵ شرکت ۶۳۰ میلیارد ریال ضمانت‌نامه دریافت کرده‌اند.

وی در مورد افزایش سرمایه صندوق، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود برای سال ۱۴۰۰ درآمدهای شرکت بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یابد که از محل سود سپرده‌ها و تسهیلات ارزان قیمت و زودبازده امکان پذیر خواهد شد. همچنین در نظر داریم از طریق صدور ضمانت‌نامه برای مگاپروژه ها اقدام کنیم که می‌تواند درآمدهای صندوق را افزایش دهد. در واقع به دلیل کم بودن بودجه صندوق و اینکه چندین سال است سرمایه صندوق افزایش نیافته، چاره‌ای جز این اقدامات برای افزایش سرمایه نداریم.

نقی‌پور اصل ادامه داد: مطالبات معوق هم داشتیم که از دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ مانده بود که با رایزنی‌ها توانستیم بخشی از این مطالبات را وصول کنیم.

این مقام مسئول افزود: قرار بود با صندوق نوآوری و شکوفایی خط اعتباری ۱۵۰ میلیارد تومانی ایجاد کنیم ولی گفتند که نرخ سود را باید از مشتری بگیریم و چون این موضوع سنگ بزرگی بود و از جنبه حمایتی خارج بود، ایجاد این خط اعتباری لغو شد. اما قرار است با صندوق توسعه ملی یک خط اعتباری ایجاد کنیم.

وی همچنین در خصوص میزان استقبال از تسهیلات صندوق، گفت: سالیانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ شرکت به صندوق مراجعه می‌کنند که توان پوشش خدمات برای حدود ۱۰۰ شرکت را داریم. برای پوشش همه درخواست‌ها ۷ هزار میلیارد تومان نیاز داریم اما بودجه ما ۱۵۰ میلیارد تومان است.

نقی‌پور اصل در پاسخ به سوالی در مورد حمایت از شرکت‌های تولیدکننده کیت تشخیص سریع کرونا، اظهار داشت: ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به یکی از شرکت‌های داخلی برای ساخت کیت تشخیص سریع کرونا با فناوری جدید در ماه‌های گذشته پرداختیم که دیروز مراحل نهایی تولید این کیت تمام شد و به زودی تولید انبوه آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل صحا گفت: همچنین با حمایت صندوق یکی از شرکت‌ها توانست نانو را سوار بر پارچه‌های ماسک کند که این مساله موجب شد به جای واردات، خودمان در داخل این پارچه را تولید کنیم.

وی همچنین در خصوص اشتغالزایی، تصریح کرد: مجموع تسهیلات داده شده و ضمانتنامه های انجام شده از شرکت‌ها در ۹ ماه گذشته توانسته زمینه اشتغال به کار ۱۷ هزار و ۳۶۴ نفر- ماه را در آن شرکت‌ها ایجاد کند که به‌طور میانگین معادل یک‌هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال پایدار می‌شود.

نقی‌پور اصل گفت: هرچند معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر افزایش سرمایه این صندوق است، اما هیچ‌گونه افزایش سرمایه در بودجه ۱۴۰۰ دیده نشده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا