صنعتصنعت، معدن، تجارت

ضرورت فرهنگ سازی و پیاده سازی مولفه های بنیادین صنعت ۴.۰ در مدیریت و جهش تولید

در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی عنوان شد:

روز نخست پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با همکاری “سازمان مدیریت صنعتی” و “انجمن علمی مدیریت صنعتی” بصورت وب کنفرانس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزیر صنعت، معدن و تجارت امنیت ملی را درگرو قدرت اقتصادی دانست و آمادگی این وزارتخانه را برای ورود شرکت‌های بزرگ و توانمند به حوزه مسئولیت های اجتماعی اعلام کرد.
علیرضا رزم‌حسینی در پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با اشاره به موضوع ریشه‌ای فرهنگ توسعه، بیان کرد: نوع نگاه کارگزاران و مسئولین کشور به موضوع توسعه و آبادانی در رشد همه جانبه کشور تأثیر گذار است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه به شاخص‌های روز دنیا در حوزه توسعه، تصریح کرد: نگاه کارگزاران باید برای نیل به توسعه، پیشرفت و آبادانی متحول شود، تأکیدات دین مبین اسلام نیز در حوزه توسعه مؤید همین موضوع می‌باشد.
وزیر صمت امنیت ملی را در گرو قدرت اقتصادی دانست و گفت: قدرت اقتصادی بستگی به نرخ تورم، رشد تولید سرانه، توزیع عادلانه ثروت میان مردم دارد که توزیع عادلانه ثروت در واقع مؤید فرصت‌های مساوی برای کارآفرینی و تولید ثروت است.
رزم‌حسینی همچنین شاخص‌های امید به زندگی، میزان تولیدات فرهنگی، تامین اجتماعی، تامین زیرساخت ها، ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی و امنیت غذایی را از دیگر پارامترهای رسیدن به قدرت اقتصادی دانست.
وی همچنین رسیدن به قدرت اقتصادی را سبب حفظ سرمایه های اجتماعی و انسانی، حفظ نخبگان، رضایتمندی مردم و نقش آفرینی بیشتر در منطقه و جهان توصیف کرد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سلطه ناپذیری با رسیدن به قدرت اقتصادی میسر خواهد شد و بدون قدرت اقتصادی نمی‌توان قدرت دفاعی نیز داشت.
رزم حسینی همچنین یادآوری کرد که فرهنگ دینی و اسلامی ما نیز به تغییر نگاه و تولید فرهنگی برای ریشه‌کنی فقر، خلق ثروت و کارآفرینی در جهت نیل به اهداف توسعه تاکید دارند.
وی با بیان اینکه زیرساخت ها در کشور به خوبی مهیا شده است، گفت: در این راستا باید از سرمایه‌های انسانی و اجتماعی حداکثر استفاده را برد و رشد اقتصادی باید پویا باشد که رسیدن به این هدف به تغییر نگاه وابسته است.
وزیر صمت همچنین یادآوری کرد: رهبر معظم انقلاب نقطه قوت و عامل مهم سلطه و نفوذ ناپذیری را همین اقتصاد قوی توصیف کرده است که تمسک به این فرهنگ سبب ترویج فرهنگ کارآفرینی خواهد شد.
رزم حسینی همچنین از مسئولین همایش خواست که در نشست بعدی بیانیه گام دوم انقلاب را در دستور کار خود قرار دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیاده سازی مدل توسعه قلعه گنج در خراسان رضوی که مورد تقدیر رهبری نیز قرار گرفت از آمادگی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای پیاده سازی این الگو با استفاده از ورود شرکت‌های بزرگ و توانمند به حوزه مسئولیت های اجتماعی خبر داد.
رزم حسینی تاکید کرد: از ظرفیت ها و توانمندی های ۲۰۰ شرکت نامدار و موفق برای توسعه متوازن در کشور استفاده خواهیم کرد و این موضوع را در دستور کار داریم.
وی اولویت این وزارتخانه را معیشت مردم دانست و گفت: در راستای عرضه و فراوانی کالا تلاش می‌کنیم که ابلاغیه های جدید ستاد اقتصادی دولت این بستر را نیز فراهم آورده است.
وزیر صمت همچنین بیان کرد: در چند ماه اخیر در حوزه تولید در اقلام و کالاهای منتخب با افزایش روبرو بوده ایم که افزایش تولید در خودرو و لوازم خانگی از آن جمله است.

بنا به این گزارش، در ابتدای کنفرانس عادل آذر، رییس کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی و رئیس انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران، ضمن بیان گزارشی از برگزاری این کنفرانس به تشریح فراگیر بودن مفهوم صنعت پرداخت.
وی با ارائه آمار رشد اقتصادی سه سال گذشته کشور از مرجع رسمی مرکز آمار به تفکیک سه زیرگروه صنعت و معدن، خدمات و کشاورزی، وضعیت اقتصادی کشور را تشریح نمود.
رئیس انجمن علمی مدیریت صنعتی گفت: در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است که نرخ رشد اقتصادی ۸ درصد و نرخ تورم سالانه ۸.۸ درصد و بیکاری ۱۰.۲ در صد باشد که محقق نشده است.
عادل آذر جمع حاضر در کنفرانس را خبره ترین و دانشی ترین جمع مدیریتی امکان پذیر در کشور نامید و اظهار داشت: آسیب شناسی جایگاه صنعت در اقتصاد کشور باید در این کنفرانس مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه طوفان فناوری های نوظهور در راه است خواستار تبیین میزان آمادگی صنعت برای به تراز رساندن کشور شد و افزود: نه تنها باید آمارهای منفی را جبران کنیم بلکه باید در این طوفان دوام آورده و در جهان نقش آفرینی کنیم.
رئیس انجمن علمی مدیریت صنعتی، زنجیره تامین و تاب آوری را از جمله موضوعات مهم کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی دانست و خاطر نشان کرد: آثار فرهنگی و اخلاق حرفه ای، نقدینگی و تامین منابع، و تصمیم گیری در شرایط کنونی از دیگر موضوعات کنفرانس هستند.

ابوالفضل کیانی بختیاری مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی و دبیرعلمی پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی در این کنفرانس ضمن ارایه گزارشی از ساختار علمی کنفرانس، تعداد مقالات دریافتی را ۱۹۰ و تعداد مقالات پذیرفته شده را ۴۵ عنوان ذکر نمود که در زمینه موضوعاتی همچون فضای کسب و کار در پرتو تحولات نوظهور؛ جهش تولید و بهره وری در ظرفیت کسب وکار؛ مدیریت صنعتی در شرایط پیچیده کسب وکار و مدیریت زنجیره تأمین و نوسازی صنعت در عصر دیجیتال نوشته شده اند.
کیانی بختیاری در بخش دوم سخنان خود به موضوع مدیریت در انقلاب صنعتی ۴.۰ پرداخت. وی با بیان این نکته که بسیاری از نظریه‌های جهانی مدیریت در عصرانقلاب‌های صنعتی ۲ و ۳ خلق شده‌اند و برای مدیریت در انقلاب صنعتی چهارم و سازمان‌های نسل ۴ تناسب ندارند، گفت: به نسل جدیدی از نظریه‌های مدیریتی و مدیران نیاز است که بتوانند سازمان‌ها را در انقلاب صنعتی چهارم هدایت کنند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن برشمردن مولفه های بنیادین در انقلاب چهارم صنعتی، به بیان برخی تغییرات پارادایمی در مدیریت با ظهور صنعت ۴.۰ پرداخت.
وی ظهور نسل جدید فناوری‌ها، الزامات مدیریتی همچون تبدیل شدن مدیران به افرادی آگاه به فناوری و پررنگ شدن نقش مدیریت استعدادهای فناورانه را از جمله این تغییرات عنوان نمود.
مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی، تغییر فرهنگ کار و ورود نسل جدید به بازارهای کار بین المللی با دلبستگی سازمانی کمتر، مهارت های فناوری و انتظارات بیشتر همراه با الزامات مدیریتی همچون مدیریت اقتضایی منابع انسانی همچنین تغییر الگوهای کاری همچون افزایش تقاضا برای مشاغل انعطاف‌پذیر، دورکاری، مشاغل خودمختار، تعادل بیشتر بین کار و زندگی همراه با الزامات مدیریتی همچون طراحی جدید شغل، طراحی نوظهور محیط‌های کاری و طراحی جدید زمان‌های کاری را از جمله دیگر تغییرات پارادایمی عنوان نمود.
کیانی بختیاری تبدیل شدن نوآوری به پارادایم اصلی کسب‌وکار همچون تغییر مدل‌های کسب‌وکار، تغییر الگوهای حکمرانی سازمانی را نیازمند الزامات مدیریتی همچون رهبری نوآوری، بازطراحی مدل کسب ‌و کار و طراحی و مدیریت شکل‌های نوین سازمانی دانست.
وی تأثیر صنعت ۴.۰ بر نوآوری و مدل‌های کسب‌وکار را افول نوآوری‌های رادیکال و ظهور نوآوری خدمت افزا عنوان نمود و اظهار داشت: عصر طلایی نوآوری‌های رادیکال در قرن ۲۱ به سر رسیده است. نوآوری‌های امروزی بیشتر از جنس نوآوری‌های تدریجی و ساختاری، و در خوش‌بینانه‌ترین حالت نوآوری‌های تحول آفرین هستند و به ‌ندرت شاهد نوآوری‌های رادیکال هستیم و خواهیم بود و در دنیای کسب‌وکار، نوآوری‌ها بیشتر از جنس نوآوری های خدمت افزا هستند.
دبیرعلمی پنجمین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی در خصوص ساختار کسب و کار پلتفرمی اظهار داشت: پلتفرم‌ها با تسهیل تراکنش‌ها ارزش ایجاد می‌کنند، درحالی‌ که کسب ‌وکارهای خطی با تولید کالا یا خدمات، این کار را صورت می دهند.
کیانی بختیاری مدیریت زنجیره تامین ۴.۰ را مدیریت زنجیره تأمین از ابتدا تا انتها؛ یعنی از تأمین موارد اولیه تا رسیدن محصول به دست مشتری و خدمات پس از فروش عنوان نمود و نیز دانستن اینکه هر یک از اجزا، قطعات و محصولات در هر لحظه از زمان تولید تا مقصد نهایی و حتی پس از آن در چه مکانی هستند.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی ضمن توضیح کارآیی عملیاتی اینترنت اشیای صنعتی در زنجیره تامین مثال هایی واقعی از کاربرد بلاکچین در زنجیره تأمین را بیان نمود.
وی در ادامه به تأثیر صنعت ۴.۰ بر خلق شکل‌های جدید سازمانی شامل سازمان شبکه‌ای، سازمان هوشمند، سازمان دوسوتوان و سازمان خود‌طراح پرداخت.
کیانی بختیاری در خصوص جهش تولید سنتی اظهار داشت: در تولید سنتی جهش به کمک همپایه سازی صنعتی صورت می گیرد که روشی برای رسیدن به سطحی از کیفیت و استاندارد است که کشورهای رقیب به آن دست یافته اند و ضمن جبران عقب ماندگی ها موجبات پیشی گرفتن را هم فراهم می کند و در صنایع با اصالت بالا و چرخه عمر طولانی نظیر صنعت خودرو، فولاد، نساجی، دارو و … کاربرد داد.
وی افزود: تاثیر صنعت ۴.۰ بر جهش تولید مدرن به کمک حرکت یا پیشرفت جهش وار صورت می گیرد و در صنایع با اصالت کم و چرخه عمر کوتاه و ارزش افروده بالا نظیر صنایع پیشرفته، تراشه های حافظه، تلفن همراه، بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، مواد پیشرفته و … حائز اهمیت است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه سازمان ها برای باز پیکره بندی ساختاری و شایستگی ها، حرکت اقتصاد جهانی به سوی مدیریت ۴.۰ ، کسب و کارهای پلتفرمی، خدمت افزا، نوآوری های تحول آفرین، مدیریت شبکه ای، سازمان های خود طراح، هوشمند، مدیریت دوسو توانی و چند ساحتی، آموزش های انبوه، آنلاین و باز، مشاوره های جمع سپاری شده و نوآوری باز و… همچنین ضرورت سیاستگذاری، برنامه ریزی، فرهنگ سازی و پیاده سازی مولفه های بنیادین صنعت ۴.۰ در مدیریت و جهش تولید به کمک مدیریت مدرن و درهم آمیزی فناورهای نوظهورصنعت ۴.۰ تاکید نمود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا