انرژی

رایزنی برای دریافت مطالبات از عراق به کجا می‌رسد؟

به دنبال عدم پرداخت بدهی عراق به ایران برای گاز دریافتی، ایران مقدار صادرات گاز خود به این کشور را کاهش داده و آنطور که سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی اعلام کرده است این کشور گزینه دیگری برای دریافت گاز ندارد و به نظر می رسد که این مشکل به زودی برطرف شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، وزارت برق عراق بابت واردات گاز بیش از معادل ۵ میلیارد دلار به شرکت ملی گاز ایران بدهکار است که مبلغ ۳ میلیارد دلار آن در بانک عراقی TBI مسدود و غیرقابل استفاده مانده و بیش از ۲ میلیارد دلار از بدهی سررسیدشده وزارت برق نیز هنوز از اساس از طرف وزارت برق عراق پرداخت نشده است. افزون بر اینها، طرف عراقی، طبق قرارداد فی مابین، بیش از یک میلیارد دلار نیز به شرکت ملی گاز ایران بابت جرائم قراردادی بدهکاری دارد.

آن طور که شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده صادرات گاز توسط شرکت ملی گاز ایران به عراق، موضوعی اقتصادی و تجاری است، در حالی که طرف ایرانی با بستانکاری بیش از ۶ میلیارد دلاری از طرف عراقی، از هیچ منفعتی برخوردار نشده است.

هدف از صادرات درآمد است و این پول برای غذا و دارو مصرف می‌شود، از این رو این شرکت پس از اخطارهای مکرر قراردادی که متأسفانه با بی‌توجهی طرف عراقی روبه‌رو شده، طبق مفاد قرارداد، نسبت به کاهش مقدار گاز صادراتی اقدام کرده است. در هر حال، شرکت ملی گاز ایران خود را متعهد به اجرای دقیق قرارداد امضا شده می‌داند.

در همین رابطه حمید حسینی – سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به ایسنا گفت: باتوجه به اینکه هیچ کدام از کشورهای منطقه گاز مازادی برای صادرات به عراق ندارند نمی توان گفت که این کشور می تواند جایگزینی برای ایران پیدا کند.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از کشورهای کویت و عربستان گاز مازادی برای صادرات به عراق ندارند، اظهار کرد: تنها در کردستان عراق مخازنی وجود دارد که اگر استخراج شود می تواند گزینه ای باشد اما آن هم به دلیل اختلافاتی که وجود دارد بعید است بتواند برای عراق کارساز باشد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: تنها طرحی که عراق دارد این است که گازهای همراه نفت را جمع آوری کنند که این پروژه استارت خورده و احتمال دارد که به زودی بتوانند بخشی از نیازهای گازی خود را از محل جمع آوری گازهای همراه نفت تامین کند اما نیاز عراق به گاز بیش از این است که با این راهکار نیز کل نیاز برطرف نخواهد شد.

حسینی با اشاره به سفر وزیر نیرو به عراق برای رسیدگی به این مساله، گفت: وزارت برق عراق درحال حاضر پول پرداخت می کند و در حساب ما در عراق پول موجود است اما در بحث نحوه نقل و انتقال پول مشکلاتی وجود دارد، راهکارهایی بیان شده که برخی از آن در حال عملیاتی شدن است و به نظر من مشکل چندان جدی نیست.

وی با بیان اینکه قرارداد با عراق ۶ ساله است و کلا سه سال دیگر بیشتر اعتبار ندارد و همچون قرارداد ترکیه ۲۵ ساله نیست، اظهار کرد: آنطور که اعلام شده بدهی عراق به ایران حدود ۶ میلیارد است که حدود دو تا سه میلیارد در حساب موجود است که به دنبال دریافت آن هستیم.

شب گذشته رضا اردکانیان – وزیر نیرو و رئیس طرف ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عراق به بغداد سفر کرد و قرار است در این سفر با مقامات عراقی درباره مقدمات برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور که در ماه جاری به میزبانی ایران برگزار خواهد شد، گفت‌وگو کند.

همچنین در این سفر، وزیر نیرو و هیئت اقتصادی همراه درباره ظرفیت‌ها و مسیرهای توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین تهران و بغداد مذاکره خواهند کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا