بورسبورس کالاراه و ساختمان

جزییات انتشار اوراق سلف استاندارد مسکن

در ماه جاری اوراق سلف استاندارد مسکن در بازار سرمایه منتشر خواهد شد.

به گفته پروانه اصلانی، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، اوراق سلف بازار مسکن با کمک بورس کالا طراحی شده است و در یک پروژه به زودی عملیاتی می‌شود. ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار می‌شود و آنها در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  در حال حاضر به دلیل قیمت بالای مسکن در کشور و عدم توانایی بسیاری از افراد برای خرید خانه، بازار مسکن دچار رکود شده است. بنابراین عرضه املاک در بورس کالا را میتوان راهی برای کمک به خرید مسکن دانست. در ابتدای امر، معاملات در بازار فیزیکی بورس کالای ایران صورت گرفت و وزارت دفاع و پشتیبانی‌های نیروهای مسلح، یک قطعه زمین مازاد خود را بر روی تابلوی بورس به فروش رساند. اموال مازاد دولت و بانک‌ها نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد.

همچنین بخوانید

از سوی دیگر در هفته‌های اخیر، موضوع انتشار اوراق سلف استاندارد مسکن در بازار سرمایه برای توسعه تامین مالی و تولید مسکن در کشور مطرح شد. اما اوراق سلف موازی استاندارد چیست؟

اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای تأمین مالی است که می‌تواند به ‌عنوان راهکاری برای تأمین مالی شرکت‌‌ها مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به وجود بازار ثانویه فعال (بورس کالا/ بورس انرژی) برای این‌گونه اوراق، می‌توان از طریق انتشار این اوراق بهادار سرمایه‌های کلان مورد نیاز برای تکمیل پروژه‌ها و یا تأمین مالی بنگاه‌های تولیدی را جذب نمود. در قرارداد سلف، مقدار معینی از دارایی پایه بر اساس مشخصات قرارداد به فروش می‌رسد. وجه قرارداد مذکور باید در هنگام معامله و طبق زمان‌بندی تعیین‌شده در مشخصات قرارداد پرداخت و دارایی پایه در سررسید تحویل شود.

به گفته محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی، انتشار اوراق سلف مسکن در بورس کالا با هدف کمک به متقاضیان مسکن و سازندگان طراحی شده است. متقاضیان مسکن می‌توانند در چند مرحله نسبت به خرید مسکن یا تامین مسکن اقدام کنند. با این اتفاق مردم می‌توانند براساس میزان سرمایه خود اقدام به خرید اوراق سلف مسکن در بورس کالا کنند که با این اتفاق هم ارزش پول در برابر نوسانات قیمت مسکن حفظ می‌شود و هم مردم در خرید یک واحد مسکونی سهیم شده و یا امکان خرید یک واحد کامل را خواهند داشت.

بدیهی است که بسیاری از اشخاص قادر به خرید مسکن نیستند. اما از طریق خرید اوراق سلف مسکن در بورس کالا می‌توانند در بخشی از سود خرید یک واحد مسکونی سهیم شده و ارزش پول خود را حفظ کنند. درواقع با پیش فروش مسکن به شکل متری و در قالب اوراق سلف استاندارد، بستری برای حفظ ارزش پول آنها در مقابل تورم فراهم می‌شود.

قیمت پایه توسط کارشناس رسمی دادگستری مشخص و در بورس اعلام می‌شود. ممکن است قیمت پایه در بازار سهام، افزایش یا کاهش یابد.

 

از طريق
سارا محسنی
منبع
  اقتصادآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا