انرژی

توضیح وزیر نیرو درباره دریافت مطالبات برقی و گازی از عراق

وزیر نیرو درباره دریافت مطالبات برقی و گازی از عراق توضیح داد و گفت: کاری که ما در سفر هفته گذشته انجام دادیم و پیگیر موضوع هستیم، این بود که حساب به شکل یورویی باشد تا هم پول موجود و هم آن طلب در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رعایت محدودیت‌هایی که طرف عراقی ناشی از تحریم‌ها دارند، صرف نیازهای کشور شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا اردکانیان امروز در حاشیه مراسم آغاز به کار جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، افتتاح طرح‌های آبرسانی به ۱۳۷ روستا در استان‌های مرکزی و فارس در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب گاز در وضعیت عادی صرف تولید برق کشور برای صادرات می‌شود، تمام گاز مصرفی برای تولید برق صادراتی کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است.

وی با اشاره به سفر خود به عراق اظهار کرد: دو قرارداد در بخش صادرات برق و گاز به عراق داریم. عراق گازی را که از ایران دریافت می‌کنند در اختیار شرکت‌های خصوصی خود قرار می‌دهد تا آنها تبدیل به برق کنند و در نیروگاه‌های خود استفاده کند. هر دو کالای گاز و برق در عراق به‌عنوان برق در اختیار مردم قرار می‌گیرد و همانطور که فصل سرما برای ما سختی‌ها و محدودیت‌هایی دارد برای کشور عراقی نیز سختی‌هایی به مراتب بیشتری دارد.

همچنین بخوانید

وی افزود: ما برقی را که به عراق، افغانستان و پاکستان صادر می‌کنیم، این برق از طریق‌های مختلف مانند نیروگاه‌های برق‌آبی، تولید شده با سوخت مایع و برقی که با گاز تولید می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: اگر فرض کنیم همه برق صادراتی ما به کشورهای همسایه از طریق گاز صورت می‌گیرد، تمام گاز مصرفی برای تولید برق صادراتی کمتر از یک درصد کل گاز تولیدی روزانه کشور است. یعنی اگر وزارت نفت اعلام می‌کند که ما روزانه حدود هزار میلیون متر مکعب گاز تولید و عرضه می‌کنیم، شاید حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون متر مکعب این گاز در وضعیت عادی صرف تولید برق کشور برای صادرات می‌شود. البته آن مقدار هم نیست و خیلی خیلی کمتر است.

به گفته اردکانیان گاز و برقی که کشور در شرایط کنونی صادر می‌کند حتی در میزان کم، برای ما مهم است. کشور ما میلیاردها دلار صادرات‌های غیر گازی و برقی در زمینه محصولات کشاورزی، خدمات مهندسی و غیره توسط بخش خصوصی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه در بازارهای صادراتی و متعدد، رقبای هوشیاری داریم خاطرنشان کرد: باید خودمان را جای کسانی که وارد کننده این حجم صادرات هستند، بگذاریم. امروز ضروری‌‎ترین و اساسی‌ترین اولویت در فصل زمستان تامین گرمایش و روشنایی مورد نیاز مردم است.

وزیر نیرو یادآور شد: ما دو قرارداد ارزی با عراق در زمینه برق و گاز داریم. با پیگیری‌های شرکت توانیر به‌عنوان طرف قرارداد در بخش برق، تا امروز شاید اندکی کمتر از دو ماه طلب برق داریم و در طول این سال‌هایی که از ۲۰۰۴ میلادی تا الان طلبمان را وصول کردیم و تا امروز شرکت‌توانیر مطالبه چندانی ندارد.

وزیر نیرو تصریح کرد: کاری که ما در سفر هفته گذشته انجام دادیم و پیگیر موضوع هستیم،  این بود که حساب به شکل یورویی باشد تا هم پول موجود و هم آن طلب در کوتاه‌ترین زمان ممکن با رعایت محدودیت‌هایی که طرف عراقی ناشی از تحریم‌ها دارند، صرف نیازهای کشور شود.

اردکانیان با تکذیب حمله سایبری به صنعت برق، گفت: حمله سایبری به صنعت برق وجود ندارد. ما به طور کلی برای گازرسانی به شمال کشور به دلیل جنبه‌های فنی با مشکل مواجه هستیم و گازی که از ترکمنستان نیز دریافت می‌کردیم در این مشکل بی‌تاثیر نیست و  بیشتر خودنمایی می‌کند.

وی افزود: امروز ما باید بتوانیم با مدیریت مصرف مشکل را برطرف کرده و از این فصل عبور کنیم. از این هزار میلیون مترمکعب گاز که هر روز عرضه می‌شود تنها حدود ۶۰۰ میلیون مترمکعب آن در بخش خانگی مصرف می‌شود.

به گفته این مقام مسئول هم‌وطنان در بخش برق در تابستان همکاری وسیعی کردند و نتیجه مثبتی داشت به‌طوری که ما کشوری تحت شدیدترین تحریم‌های اقتصادی بودیم و موفق به انجام این مهم در کشور شدیم.

وی افزود: امروز باید مردم بدانند که مصرف گاز و برق به هم پیوسته هستند و اگر مصرف خانگی افزایش پیدا کند سقف تولید گاز هزار میلیون متر مکعب باقی خواهد ماند و سهم نیروگاه‌ها با کاهش روبرو خواهد شد و ممکن است باعث خاموشی ‌شود.

اردکانیان با اشاره به یادداشت تفاهم‌نامه‌ امضا شده با وزیر وقت برق عراق در خصوص بازسازی شبکه توزیع این کشور تصریح کرد: از دو سال پیش یادداشت تفاهمی را با وزیر وقت برق عراق امضا کردیم، کمک خواهیم کرد صنعت برق عراق روی پای خود بایستد در همین اساس دو پروژه کاهش تلفات شبکه برق و تعمیرات تجهیزات نیروگاهی در این کشور را پیشنهاد دادیم.

به گفته وزیر نیرو این قرارداد از طرف ایران امضا شده و منتظر طرف عراقی برای امضای این قرارداد هستیم.

وی با اشاره به بدهی‌های شرکت توانیر نیز گفت: بدهی ما به نیروگاه‌های بخش خصوصی ناشی از فاصله‌ بین قیمت تمام شده و قیمت تکلیفی است.

اردکانیان ادامه داد: از سال پیش روش‌هایی برای افزایش پیدا نکردن این بدهی‌ها و کم‌کردن این بدهی‌ها و شروع کرده و کارهای مختلفی هم صورت گرفته است که مجوزهای قانونی مختلفی هم در بودجه برای تهاتر از این قبیل کارها است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بخش بزرگ و مهمی که جلوی این بدهی را در آینده می‌گیرد، مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص مصرف‌کنندگان بزرگ برق است که مصرفشان بالاتر از ۵ مگاوات بوده، ترتیب اثر داده شده است.

وی افزود: این حرکت موجب می‌شود که تولید کننده برق بلافاصله پول خودش را از مصرف کننده بزرگ دریافت کند که شاید در کوتاه مدت درآمدهای شرکت‌های توانیر کاهش پیدا ‌کند، اما در دراز مدت این مهم به نفع صنعت برق کشور است.

رضا اردکانیان امروز همچنین در آئین آغاز به کار جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، افتتاح طرح‌های آبرسانی به ۱۳۷ روستا در استان‌های مرکزی و فارس با جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفر و ۳ پروژه «ساز و کاری» در سی و پنجمین هفته پویش #هر هفته_الف_ب_ایران با اشاره به آبرسانی به ۱۳۷ روستا در استان‌های مرکزی و فارس با جمعیت بیش از ۶۰ هزار نفر در سی و پنجمین هفته پویش #هر هفته_الف_ب_ایران گفت: با این تعداد، مجموع هموطنانی که در طول فعالیت بیش از ۷ سال دولت تدبیر و امید به شبکه‌های آب سالم و پایدار در روستاهای کشور دسترسی پیدا کرده‌اند، به بیش از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر رسید.

وی افزود: امیدواریم طبق برنامه علاوه بر ۱۲ هزار و ۱۸۲ روستا که در این دولت تاکنون از نعمت شبکه‌های آب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند تا نیمه ۱۴۰۰ و تحویل دولت به دولت سیزدهم، جمعیت روستایی برخوردار از این نعمت به بیش از ۱۰ میلیون نفر برسد که از این مجموع، ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مربوط به طرح‌هایی هستند که در دولت تدبیر و امید، طراحی، اجرا و افتتاح شده‌اند.

ورود فناوری‌های نوین به صنعت آب و برق با پروژه‌های ساز و کاری

اردکانیان گفت:‌ از مجموع ۲۵۰ پروژه، ۵۰ پروژه ساز و کاری است؛ پروژه‌هایی که موجب تسهیل و تسریع در اجرای پروژه‌های ساخت و سازی، ‌ کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت خدمت‌رسانی و گشایش بیشتر در این عرصه و همچنین ورود فناوری‌های نوین به عرصه صنعت آب و برق خواهد شد که امروز سه طرح از این ۵۰ طرح افتتاح شد.

وزیر نیرو در ادامه با اشاره به بهره‌برداری سه پروژه ساز و کاری “زیست‌بوم نوآوری نیرو”، “سامانه پیشرفته بازار برق ایران” و “سامانه پیش‌بینی و پایش سیلاب” در این هفته از پویش اظهار داشت:‌ کار و فعالیت همکارانم در صنعت آب و برق کشور و به‌ویژه در وزارت نیرو محدود و منحصر به این پویش و فعالیت تا پایان سال ۱۳۹۹ نیست، بلکه برگرفته از رهنمود مقام معظم رهبری به مناسبت هفته دولت امسال در دوم شهریور سال جاری در دیدار مجازی با هیئت وزیران که تاکید و توصیه به اجرای طرح‌ها در زمان‌های وعده داده، استمرار فعالیت‌ها و همچنین ریل‌گذاری ضروری و مناسب برای دولت آینده بود،   وزارت نیرو یک برنامه ۱۸۰ روز کاری را از ابتدای دی ماه تدوین کرده که به همه شرکت‌ها و مدیریت‌های وزارت نیرو در سراسر کشور ابلاغ شده است.

وی افزود:‌ از ابتدای دی ماه تا حدود پایان دهه نخست مرداد ۱۴۰۰ که آخرین روزهای فعالیت دولت دوازدهم خواهد بود ۱۸۰ روز کاری پیش روی ما و به عنوان یک فرصت در اختیار ماست که برنامه‌ریزی دقیقی در قالب سه سرفصل برای این مدت انجام شده که یکی از اینها اجرای طرح‌های ساخت و سازی شامل احداث نیروگاه‌ها، ‌ سدها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی، ‌ تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب و سایر تجهیزات در بخش آب و برق برای تولید، انتقال و توزیع این دو کالای راهبردی و همچنین جمع‌آوری فاضلاب، تصفیه و استفاده مجدد از آن است.

وی ادامه داد: سرفصل دوم، طرح‌های ساز و کاری است که تسهیل کننده مسیر همه فعالیت‌های صنعت آب و برق و بویژه موجب تحول و گشایش در این عرصه در بحث هزینه‌ها و همچنین افزایش بهره‌وری و سرعت گردش کار و خدمت‌رسانی به مردم خواهد بود.

وزیر نیرو اظهار کرد:‌ سرفصل سوم هم تحت عنوان ریل‌گذاری برای دولت آینده، مجموع پروژه‌هایی است که در این ۱۸۰ روز کاری خود را موظف به آغاز آنها می‌کنیم برای این که در دولت آینده تداوم پیدا کرده و به بهره برداری خواهد رسید؛ چرا که از نظر مردم، خدمت آب و برق، خدمتی مستمر است و تحت هیچ شرایطی نباید تحت تاثیر رفت و آمد دولت‌ها با فراز و فرود فعالیت‌ها مواجه شوند و استمرار در ذات این دو خدمت و کالا وجود دارد.

وی گفت: امیدواریم با خلاصی یافتن از تحریم‌های ظالمانه و جنگ اقتصادی تحمیل شده بر ملت که مانند جنگ نظامی از آن سرافرازانه بیرون خواهد آمد و روسیاهی‌اش نصیب آتش افروزان این جنگ خواهد شد، شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد که دولت آینده با گشایش و تسهیل بیشتری بتواند همه طرح‌های خدمت‌رسانی به مردم و طرح‌های توسعه و عمران کشور از جمله آب و برق را با سرعت بهتری به اجرا برساند.

وزیر نیرو همچنین با اشاره به حضور آنلاین بیش از ۶۰۰۰ شرکت کننده در جشنواره پژوهش و فناوری وزارت نیرو، این رویداد را یکی از کارهای مستمر، ضروری و مفید وزارت نیرو و همکارانی عنوان کرد که در این عرصه در وزارت نیرو مشغول فعالیت هستند.

وی افزود:‌ این صنعت و عرصه خدمت نیازمند این نوآوری مداوم خواهد بود. در کشوری با جمعیتی افزون بر ۸۰ میلیون نفر که در آینده بیش از این هم خواهد بود، باید از بالاترین ثروت تجدیدپذیر خود که آن هم منابع انسانی ارزنده است بتوان بیشترین استفاده را برای رفاه و آسایش مردم این سرزمین و منطقه داشت.

طبق اعلام وزارت نیرو، اردکانیان گفت: این، مستلزم ارتباط مستمر با مرزهای دانش، ‌ بهره‌مندی از فناری‌های نوین، ایجاد آمادگی‌های لازم برای پدیده‌های نو از جمله تغییر اقلیم و ‌همکاری نزدیک و معنادار ما با ظرفیت‌های دانشگاهی کشور است  که از پژوهشگاه نیرو و موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو به عنوان دو بال پژوهش و تحقیق انتظار بالایی می‌رود.

اردکانیان با بیان این که همه اینها به نوعی وابسته به نگاهی است که به سازمان دولت داریم، اظهار کرد: کشوری در حال توسعه زمانی به هدف‌های خود در امر توسعه و تعالی دست پیدا می‌کند که نگاه کارگزاران و دولتمردان آن به سازمان دولت به عنوان جایی برای انجام وظیفه و کسب افتخار باشد.

وی افزود: اگر کسانی نگاهشان به سازمان دولت جایی به عنوان امرار معاش باشد دولت با این نگاه راه به جایی نخواهد برد و برنامه‌های توسعه دست نیافتنی خواهد بود. موظفیم این جایگاه به کسانی اختصاص داده شود که نگاه اولشان به سازمان دولت به عنوان جایی برای امرار معاش نباشد.

اردکانیان اظهار کرد: ‌این که آب و برق با کیفیت و کمیت بهتری به مردم برسد، با قیمت پایین‌تری تولید و عرضه شود و دستگاه‌ها با راندمان بهتری کار کنند، ‌ قیمت عمر من به عنوان یک مدیر است. دولت چابک، کارا و پیش‌رو؛ دولتی که مدیران آن هر روز موجب حرکت جمع‌های وسیعی در خارج سازمان دولت شوند و شرکت‌های وسیعی را به حرکت دربیاورند، ‌گشایش‌های قابل ملاحظه‌ای در گردش کارها ایجاد و از مشکلات و موانعی که در دیوان‌سالاری موجود سر راه اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها هست گره‌گشایی کنند.

وی گفت:‌ وزارت نیرو بیش از پیش نیازمند چنین روحیه‌ای است که هر روز دنبال شیوه‌های نوین و جدید و بهره‌مندی از فناوری‌های روز دنیا و افزایش بهره‌وری است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا