بورسبورس کالاصنعت

نمی‌توانیم وعده شمش ۱۰ هزار تومانی شما را عملی کنیم!

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با انتقاد از قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، گفت: وزارت صمت یک قیمت را هدف قرار داده و به نظرش قیمت های دیگر بالا هستند، اگر به کسی وعده میلگرد یا شمش ۱۰ هزار تومانی داده شده، ما نمی‌توانیم میلگرد یا شمش را به ۱۰ هزار تومان برسانیم!

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سید جواد جهرمی در گفت و گوی ویژه خبری با اشاره به تاکید وزارت صمت بر قیمت گذاری دستوری فولاد، اظهار کرد: بورس براساس قوانین، اطلاعیه عرضه را منتشر می کند و اجازه تغییر آن را ندارد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی بورس در قیمت کالا ها در بورس کالا باید برمبنای قوانین بورس عمل شود.

وی افزود: بورس کالا با همکاری کامل، ضریب ۸۰ درصد را اعمال کردیم و در جلسه اخیر نهاد ریاست جمهوری نیز جمع بندی درخصوص تغییر قیمت نشد و لذا تغییری نداشتیم؛ اما وزارت صمت برخلاف شیوه نامه قیمت ٧٠ درصد را اعلام کرد. بنابراین هم بحث قانونی وجود داشت و هم بحث کارشناسی وجود دارد و لذا اجازه تغییر نداریم. با توجه به این روند، از کجا معلوم وزارت صمت ضریب ۶۵ درصد را پیشنهاد ندهد؟ کما اینکه امروز هم ۶۵ درصد توسط آقای اسماعیلی در جلسه کمیسیون اقتصادی پیشنهاد شد.

نباید در حوزه قیمت گذاری از مردم خرج کرد

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با بیان اینکه نباید در حوزه قیمت گذاری از مردم خرج کرد، عنوان کرد: تجربه گذشته و اوایل امسال و ابطال معاملات در بورس توسط وزارت صمت در تاریخ هایی بوده که شمش ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ تومان در بورس قیمت داشت اما قیمت میلگرد در بازار ۶۰۰۰ تومان بود، پس نه تنها محصول ارزان به دست مردم نرسیده و بلکه این اقدامات تعادل بازار را هم برهم زده است.  درواقع با حذف و ابطال معاملات و پیشنهادات، به شرکت ها ضرر زدیم و محصول به دست مصرف کننده نیز نرسید. بازار شامل سه بخش عرضه، تقاضا و قیمت میوشد. عرضه و تقاضا جزء وظایف وزارت بود اما به درستی از پس آن بر نیامد. آیا از پارسال کف عرضه ها رعایت شده است؟

جهرمی ادامه داد: در تیر ماه همزمان با نوسان ارز معاونت معدنی وزارت صمت نامه ای به گمرک می زند که شرکت ها تا سه ماه اجازه صادرات دارند و رعایت کف عرضه را رها کردند؛ لذا این موضوع در بازار القا شد که کمبود در بازار ایجاد خواهد شد و همین اتفاق همزمان با نوسان ارز، به رشد قیمت ها دامن زد.

به گفته وی، سیاست گذار به جای مداخله در قیمت باید به سایر وظایف خود یعنی تنظیم عرضه و تقاضا عمل کند.

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با تاکید بر اینکه شیوه نامه فولاد نکته اضافه تری نسیت به سایر دستورالعمل های سال های قبل ندارد، اظهار کرد: بورس کالا به عنوان چارچوب این شیوه نامه را قبول دارد به این شرط که همه طرف ها به آن پایبند باشند. وزارت خانه مصوبات زیادی دارد اما متاسفانه در اجرا مشکل دارد.

جهرمی با انتقاد از قیمت گذاری دستوری فولاد در بورس کالا، گفت: وزارت صمت یک قیمت را هدف قرار داده و به نظرش قیمت های دیگر بالا هستند، اگر به کسی وعده میلگرد یا شمش ۱۰ هزار تومانی داده شده، ما نمیتوانیم میلگرد یا شمش را به ۱۰ هزار تومان برسانیم.

وی افزود: اگر کالایی قابل تجارت باشد، سود آن در زنجیره های بعدی از کشور خارج می شود، شاهد این اتفاق در بسیاری از کالاهایی که قیمت گذاری شده بوده ایم.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا