امور زیربناییتعاون و اشتغال

استاندارد آموزش‌های مهارتی برای ۴۰ رشته تدوین شد

سمنان- رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه قانون مهارت‌ها از ابتدایی تا دکترا توسط مجلس به تصویب رسیده است، گفت: در کنار این قانون استاندارد آموزش مهارتی برای ۴۰ رشته تدوین شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، علی اوسط هاشمی ظهر پنج شنبه در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه به میزبانی فنی و حرفه‌ای سمنان، درباره اهمیت مهارت آموزی، بیان کرد: اگر به اندازه تحصیل و مدرک دانشگاهی به مهارت نیز پرداخته می‌شد، امروز کمتر از فقر، مشکلات و عدم دست‌یابی به نیروی کار ماهر سخن می‌گفتیم.

وی افزود: مشکل اینجا است که وقتی یک فارغ التحصیل وارد بازار کار می‌شود با بدیهی‌ترین مسائل کاری آشنایی ندارد و پیام این موضوع آن است که هم در نظام آموزشی‌مان نیازمند یک بازنگری و تحول در حوزه صنعت و تقاضای بازار و مهارت هستیم تا بتوانیم هدف مند به موضوع مهارت گام بگذاریم.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور بیان کرد: اگر تربیت ما بر اساس اهداف میان مدت و بلندمدت صورت نگیرد، بسیاری از دانش آموزانی که امروز در تحصیل هستند، بعد از ورود به بازار کار با مشاغلی مواجه خواهند شد که هیچکدام را در مقطع تحصیل ندیده و تجربه نکرده و این به معنای رویش مشاغل نو است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه رویش مشاغل نو به ما این پیام را می‌دهد که آینده پژوهی باید مبنای بازنگری در نظام آموزشی و مهارتی باشد چه آموزش ابتدایی تا مقطع عالی، تاکید کرد: در نظام مهارتی هم می‌توانیم اعلام کنیم که قانون مصوب مجلس شده که هشت سطح مهارت را تا دکترا پیش بینی می‌کند تا یک رابطه منطقی بین نظام رسمی و غیر رسمی آموزش و بازار کار برقرار کنیم.

وی با بیان اینکه هر کس که از تحصیل فارغ می‌شود باید مهارت‌های کار را نیز بیاموزد و سپس با این طی طریق به سمت توانمندی اقتصادی و اشتغال گام بردارد، افزود: وقتی امروز قانونگذار هشت سطح مهارت را پیش بینی کرده یعنی الزاماً نظام مهارتی و آموزشی کشور باید مورد توجه و عنایت خاص قرار گیرد و بازنگری و بازسازی شود تا از عهده دست‌یابی به هشت سطح مهارت توسعه برآید.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه امروز با ساختار و نظام آموزشی نیازمند هستیم، بیان کرد: با نظام آموزشی مهارتی آشفته نمی‌توان کار پیش برد و لذا باید ساماندهی با بهره‌گیری از قانون شورای عالی مهارت در دستور کار قرار دارد از سوی دیگر تمام استانداردهای آموزشی نوین متناسب با نیازهای گروه‌های هدف و جامعه تدوین شده است.

اوسط هاشمی با بیان اینکه می‌بایست قانون نظام مهارتی را به یک ظرفیت و توان ملی ارتقا داد، بیان کرد: دولت توجه ویژه‌ای به بخش توسعه آموزش‌های مهارتی دارد و به دنبال مهارتی هستیم که بازار در جستجوی آن است. امروز نکته اصلی بازار محسوب می‌شود و باید به نیرویی بیندیشیم که بازار در جستجوی او است چرا که بازار با سرعت و شگفتی پیش می‌رود و رویش مشاغل جدید ده‌ها میلیونی به هر حال روبرو خواهیم شد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ ما با رویش ۱۳۳ میلیون شغل جدید روبرو خواهیم شد که باید برای آنها نیرو تربیت کنیم و این به نظام و ساختار آموزش مهارتی ما باز می‌گردد که تنها مختص به پنج هزار و ۴۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه کشور نیز نیست.

رئیس فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه هر مرکز آموزشی که به مهارت روی می‌آورد باید به ارکانی مانند استاندارد آموزشی، برخورداری از صلاحیت حرفه‌ای، سنجش مهارت و گواهینامه مهارت اشاره کرد، گفت: نباید بلایی که بر سر مدرک تحصیلی در کشورمان آمده بر سر گواهینامه مهارت نیاید و لذا سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای در این زمینه بسیار مورد تاکید است. باید گواهینامه فنی و حرفه‌ای در بازار جهان اعتبار دارد.

به گزارش آرمان اقتصادی، اوسط هاشمی در سفر سه روزه به استان سمنان شب گذشته در سمنان مورد استقبال قرار گرفت و امروز از چند طرح بازدید کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا