بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

رمزارزها؛ صفحه‌ای در کتاب اقتصاد که مردم باید بخوانند

امید آقاجانی، مدیر بازاریابی ارتباط فردا / مجله The Paypers / به‌طور کلی، پول یک داستان انسانی است، داستانی که ما را در طول مراحل مختلف طی تاریخ و استفاده از فناوری‌های مختلف پیش می‌برد. به‌طور کلی پول و به‌طور خاص بانکداری، بنگاه‌هایی تاریخی هستند که قبل از سرمایه‌داری مدرن توسعه‌ یافته‌اند و بسیار به تکنولوژی‌های مراحل اولیه مدیون‌اند.


تاریخچه‌ای از پول


هر چند هنوز کسی نمی‌داند چه کسی پول را اختراع کرده‌است، دیوید برچ در کتاب خود به نام «قبل از بابل، بعد از بیت‌کوین: از پولی که ما می‌شناسیم تا پولی که ما را درک می‌کند» می‌نویسد، حدود ۴۰۰۰ سال پیش معابد بابل بیعانه می‌گرفتند و وام می‌دادند. در آن زمان پول روی لوح سفالی ثبت می‌شد و به‌صورت مدخل‌هایی در یک دفتر غیرمشترک وجود داشت. اولین سکه‌های شناسایی‌شده به بیش از ۲۵۰۰ سال پیش در لیدیا (ترکیه مدرن) منسوب می‌شوند، درحالی‌که پول کاغذی از چین آمده‌است.

یکی از سال‌های مهم در صنعت مالی سال ۱۶۹۲ است که بانک انگلیس تأسیس شد. همچنین در سال ۱۸۷۱ انتقال وجوه الکترونیکی رسمی با استفاده از تلگراف از شرکت وسترن یونیون راه‌اندازی و شروع شد. نویسنده اضافه می‌کند: این امر به ما در تمایز بین اختراع و نوآوری کمک کرد و بر این نکته تاکید کرد که «نوآوری پولی می‌تواند به جای بانک‌ها از شرکت‌های ارتباطی ناشی شود».


رمزارزها (بیت‌کوین) در ابتدا و در امروز


حدود ۱۵۰ سال از راه‌اندازی رسمی انتقال وجوه الکترونیکی گذشته‌ است و در بیشتر اوقات این دوره زمانی، پول نقد پادشاهی کرده‌ است. اما اخیرا این سلطنت رو به ناپدیدی گذاشته است و جایگزین‌های پول نقد در حال رشد و کسب مقبولیت هستند. دیوید برچ در کتاب خود پیش‌بینی کرده‌ است که در بین یک نسل یا حدود یک نسل، مجموعه کاملا جدیدی از تنظیمات پولی وضع خواهد شد.

با اینکه تا همین اواخر، پول دیجیتالی محافظه‌کار بوده‌است – یک تقلید الکترونیکی از پول فیزیکی بوده که جایگزین آن شده‌ است، اکنون وارد فاز جدیدی برای پرداخت / پول شده‌ایم که همه چیز در آن دیجیتالی شده و سریع‌تر و راحت‌تر انجام می‌شود.

امروز ما درباره رمزارزها و اینکه چگونه این آزمایش‌های ده سال پیش، امروزه به واقعیت تبدیل شده‌اند صحبت می‌کنیم. امروزه مردم از این رمزارزها برای خرید بلیت‌های کنسرت استفاده می‌کنند، دولت‌ها آن‌ها را تنظیم می‌کنند، بانک‌ها آن‌ها را آزمایش می‌کنند و شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی خود را با این نشانه‌ها تطبیق می‌دهند.

رمزارز یک دارایی دیجیتالی است که به عنوان ابزار مبادله مبتنی بر رمزنگاری قوی برای امن کردن معاملات مالی، کنترل ایجاد واحدهای اضافی و تایید انتقال دارایی طراحی شده‌ است. رمزارزها برخلاف ارزهای دیجیتال متمرکز و سیستم‌های بانکداری مرکزی، از کنترل غیرمتمرکز استفاده می‌کنند. کنترل غیرمتمرکز هر رمزارز از طریق فناوری سردفتری توزیع شده، به‌طور معمول یک بلاکچین، که نقش یک پایگاه داده تراکنش‌های مالی عمومی را دارد، کار می‌کند.

اولین رمزارزی که توجه عموم را به خود جلب کرد، بیت‌کوین بود. مفهوم بیت‌کوین برای اولین بار در سال ۲۰۰۸ به صحنه آمد، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو آن را به عنوان یک سیستم پرداخت الکترونیکی بر اساس اثبات ریاضی پیشنهاد داد. تا به امروز، هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند ساتوشی ناکاموتو چه کسی است.

بیت‌کوین قصد داشت (و هنوز هم دارد) قدرت‌مندترین نهادهای جامعه ما را به چالش بکشد. بیت‌کوین نوید گرفتن قدرت از بانک‌ها و دولت‌ها و دادن آن به مردم با استفاده از پول را ارائه داد. ناتانیل پوپر در کتاب خود با عنوان «طلای دیجیتال: بیت‌کوین و داستان درونی افراد معمولی و میلیونرهایی که سعی در تغییر پول دارند» بیان می‌کند که ساتوشی از ابتدا، یک قیاس دیجیتال هم‌ارزش با طلا را مد نظر داشت: نوع جدیدی از پول جهانی که می‌توانست متعلق به هر کسی باشد و در هر جایی خرج شود. سیستم به گونه‌ای تنظیم شده بود که بیت‌کوین مانند طلا، همواره کمیاب باشد – فقط ۲۱ میلیون از آن‌ها وجود دارد – و جعل آن‌ها نیز دشوار است. شبیه فلز گرانبهای طلا، برای استخراج موارد جدیدی از بیت‌کوین، نیاز به کار بر روی منبع و کار محاسباتی است.

به‌علاوه، بیت‌کوین به‌صورتی طراحی شده بود که در یک شبکه هوشمند و غیرمتمرکز حضور داشته باشد، دقیقا مانند تمام وب‌سایت‌های جهان که در شبکه غیرمتمرکزی به نام اینترنت وجود دارند. شبیه اینترنت، شبکه بیت‌کوین نیز هیچ مرجع مرکزی اداره‌کننده‌ای نداشت. بلکه در عوض، این شبکه به دست همه افرادی که کامپیوترهای خود را به آن وصل کردند (که هرکسی در جهان می‌توانست باشد) ایجاد شده و نگه داشته شد.

در ابتدا، بیت‌کوین:

  • به عنوان یک روش پرداخت دیجیتالی دیده می‌شد که نیازی نداشت کاربران در هر بار استفاده از آن، اطلاعات شناسایی تحویل دهند.
  • برابر با پول جهانی بود که نیاز نبود در بین مرزها تبدیل شود.
  • نویدبخش یک ارز عادلانه بود که حتی فقیرترین مردم جهان نیز می‌توانستند به‌جای اتکا به پول نقد، بدون پرداخت هزینه‌های سنگین، حساب دیجیتالی خود را داشته باشند.
  • نوید یک سیستم پرداخت راحت را می‌داد که خدمات برخط بتوانند مبالغ کم پول را معاوضه کنند، و محدودیت‌های فعلی که نیاز به حداقل هزینه ۲۰-۳۰ سنتی برای معامله کارت اعتباری است را نداشت.

البته، بیت‌کوین به دلیل بی‌ثباتی، نتوانست جایگاه ارزشمند خود را به دست آورد و به دلیل محدودیت استفاده آن از یک رسانه مبادله، ابزاری در حد حدس و گمان باقی ماند.

بنابراین، بسیاری از بانک‌داران، اقتصاددانان و مقامات دولتی، تعصبات بیت‌کوین را دیوانگی سوداگرانه شبیه به لاله هلندی (۱۶۳۷) دانستند و آن را رد کردند. به‌طور کلی، استفاده از رمزارزها با طرح‌های پونزی، شبکه‌های هرمی و حباب‌های اقتصادی مقایسه می‌شد. در سال ۲۰۱۷، جیمی دیمون مدیرعامل جِی.پی مورگان، ادعا کرد که استفاده از رمزارز به‌طور کلی فقط برای دلالان مواد مخدر، قاتلان و افرادی که در کره شمالی ساکن هستند مناسب است و مهم‌تر اینکه، بیت‌کوین یک کلاهبرداری است که در نهایت نابود خواهد شد.

بعضی از دولت‌ها حتی به دلیل ناتوانی در کنترل و غیرقابل پیش‌بینی بودن رمزارزها، تجارت آن‌ها را ممنوع کردند. اما هیچ یک از منتقدان نتوانستند اشتیاق باورمندان به بیت‌کوین را از بین ببرند و تعداد کاربران آن همچنان رو به افزایش است.


وضعیت موجود، برندها، دسترسی به بازار


خالق بیت‌کوین، ساتوشی، در سال ۲۰۱۱ ناپدید شد، و از خود، نرم‌افزار منبع باز بیت‌کوین را باقی گذاشت که کاربران می‌توانند آن را ارتقادهند و بهبود بخشند. در سال ۲۰۱۶ تخمین زده شد که تنها ۱۵ درصد از کد‌های پایه‌ کامپیوتری (در حوزه رمزارز)،  همان چیزی است که ساتوشی نوشته بود.

از زمان انتشار بیت‌کوین، بیش از ۴۰۰۰ رمزارز دیگر (نسخه‌های جایگزین بیت‌کوین یا رمزارزهای دیگر) ایجاد شده‌است. سایر رمزارزهای معروف عبارت‌اند از: بیت‌کوین کَش، اتریوم، دَش، میکسین، لیتکویتن، زیکش، بیت‌کوین اس‌وی و مونرو . در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۸، رمزارزی که بیشترین مورد استفاده را در معاملات روزانه داشت اتریوم بود.

در آوریل ۲۰۱۹، ارزش کل بازار تمام رمزارزها حدود ۴۱۷ میلیارد دلار بود و پیش‌بینی می‌شود که کل بازار رمزارزها به ارزش یک تریلیون دلار تا پایان سال ۲۰۱۹ پیش رود. بنا به گفته جسی پاول، مدیرعامل کراکِن، دلیل این رشد این است که امروزه بسیاری از مشاغل حول رمزارزها به‌وجود آمده‌اند و افراد زیادی دارای دانش فنی در زمینه رمزارزها هستند.

مصرف‌کنندگان برای اینکه بتوانند از بیت‌کوین یا هر رمزارز دیگری استفاده کنند، باید کیف پول دیجیتالی داشته باشند. یک کیف پول رمزارز یک نرم‌افزار است که کلیدهای خصوصی و عمومی را ذخیره می‌کند و با بلاکچین‌های مختلف تعامل برقرار می‌کند تا به کاربر امکان ارسال و دریافت ارز دیجیتالی و نظارت بر تراز آن‌ها را بدهد. از زمان ایجاد بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹، تعداد کیف‌های پول بلاکچین رو به افزایش بوده و در پایان مارس ۲۰۱۹ به حدود ۳۵ میلیون کیف پول بلاکچین رسیده‌ است.

اگر کاربران بخواهند از طریق وجه نقد یا کارت بدهی بیت‌کوین بخرند، به دستگاه خودپرداز بیت‌کوین نیاز است. تعداد دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین از ۹۵۴ تا در ژانویه ۲۰۱۶ به ۲۰۵۳ عدد در ژانویه ۲۰۱۸ افزایش یافته‌است. از ژانویه ۲۰۱۸، بیشتر خودپردازهای بیت‌کوین در ایالات متحده و کانادا قرار گرفته‌اند. دستگاه‌های خودپرداز بیت‌کوین در اروپا ۲۰.۴۲ درصد از سهم بازار جهانی دستگاه‌های خودپرداز را به خود اختصاص می‌دهند.

برخی از شرکت‌های بزرگ مانند مایکروسافت، اوراستوک، اکپدیا، کِی‌اف‌سی کانادا، بیت‌کوین و سایر رمزارزها را می‌پذیرند، درحالی‌که سایر شرکت‌ها مانند کورپورت تراولر و شاپیفای، به مشتریان خود امکان می‌دهند از طریق درگاه‌های پرداخت رمزنگاری مانند بیت‌پی، پرداخت‌های بیت‌کوین انجام دهند.

همچنین‌ در شبکه لایتنینگ، دارندگان بیت‌کوین می‌توانند از سایت‌های تجارت الکترونیکی مانند آمازون، بدون دخالت مستقیم سایت، خرید کنند. شبکه لایتنینگ یک پروتکل پرداخت لایه دو است که (مانند بیت‌کوین) در بالای رمزارز مبتنی بر بلاکچین کار می‌کند. این شبکه امکان تراکنش سریع بین گره‌های شرکت‌کننده را فراهم می‌کند و دارای یک سیستم نظیر‌به‌نظیر برای ایجاد ریزپرداخت‌های رمزارز است.

روی هم رفته، هنوز رمزارزها در بین روندهای پرداخت جهانی قرار نگرفته‌اند، اما با این حال، تعداد پرداخت‌های صورت‌گرفته با استفاده از رمزارزها به‌طور مداوم در حال افزایش است. در حقیقت اخیرا شرکت‌های بزرگ رسانه‌های اجتماعی یا بانک‌ها نیز به آزمایش رمزارزها روی آورده‌اند.


تجربه رمزارزهای رسانه‌های اجتماعی – لیبرا


فیس‌بوک اعلام کرد که قصد راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی به نام لیبرا را دارد که برای استفاده در سال ۲۰۲۰ روانه بازار خواهد شد. ارز جدید قصد دارد به ۱.۷ میلیارد نفر در سراسر جهان که به حساب بانکی دسترسی ندارند، دست یابد و به آن‌ها امکان دهد تا معاملات مالی خود را به‌صورت برخط انجام دهند.

بانک‌ها و کارگزاران مختلفی به این پروژه پیوسته‌اند که به مردم امکان تبدیل دلار و سایر ارزهای بین‌المللی به سکه‌های دیجیتالی را می‌دهند. تا به حال این ارز توسط گروهی از شرکت‌ها به نام لیبرا اسوسیشن ارائه شده‌ است. شرکت‌های زیادی با کمک مالی حداقل ۱۰ میلیون دلاری، به‌عنوان اعضای مؤسس انجمن لیبرا معرفی شده‌اند، شرکت‌های فنی مانند پی‌پال، ای‌بِی، اسپاتیفای، اوبِر و لیفت و همچنین از شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی مانند اندریسن هاروویتز، ترایو کاپیتال، ویزا و مسترکارت می‌توان نام برد.

طرح‌های فیس‌بوک برای یک شبکه ارز دیجیتال اولین بار در دسامبر ۲۰۱۸ گزارش شد، وقتی که بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان بی‌سروصدا سعی داشت مدیران تولید، مهندسین، دانشگاهیان و کارشناسان حقوقی با تجربه در حوزه رمزارزها و پرداخت‌ها را استخدام کند، تا بتواند یک گروه بلاکچین راه بیندازد. در بهار سال ۲۰۱۹، حدود ۴۰ کارمند از جمله چند مدیر سابق پی‌پال به گروه بلاکچین فیس‌بوک پیوستند. شرکت این افراد را در شرکتی تحت عنوان چِین‌اسپِیس  استخدام کرد. چِین‌اسپِیس یک استارت‌آپ بلاکچین کوچک است که توسط محققان دانشگاه کالج لندن برای حمایت از این طرح ابتکاری تأسیس شد.

از آنجا که انتقاد کلی پیرامون رمزارزها مربوط به ناپایداری آن‌ها است، فیس‌بوک می‌خواهد از نوسانات رام‌نشده در ارزش لیبرا جلوگیری کند. به این منظور آن را به سبد ارزهای مستقر، شامل دلار آمریکا، یورو و ین ژاپن محکم می‌کند. سایت شبکه‌های اجتماعی که مالک واتس‌اپ و اینستاگرام است، امیدوار است با شکستن موانع مالی، رقابت با بانک‌ها و کاهش هزینه‌های مصرف‌کنندگان، شبکه‌های موجود را مختل کند.

هنگامی که این رمزارز راه‌اندازی شد، کاربران می‌توانند کالیبرا که یک کیف پول دیجیتال است را دانلود کنند. این کیف پول به آن‌ها امکان می‌دهد با تلفن هوشمند خود برای هر کسی پول ارسال کنند. این برنامه در پیام‌رسان، واتس‌اپ و به عنوان یک برنامه مستقل در دسترس خواهد بود.

لیبرا فرصتی بزرگی را برای ورود فیس‌بوک به بازار انتقال پول به وجود آورد، به خصوص که واتس‌اپ به‌طور گسترده‌ای در سراسر جهان استفاده می‌شود و افرادی که برای عزیزان خود پول ارسال می‌کنند در جست‌وجوی روش‌های سریع‌تر و ارزان‌تری برای این امر هستند. به‌علاوه، اگر فیس‌بوک بتواند ارزش نشانه را پایدار کند، این نوآوری‌ها می‌تواند در مناطقی مانند زیمبابوه و سایر مناطق آفریقا که در گذشته از تورم بسیار بالا آسیب دیده‌اند، پذیرفته شود.

هنوز فیس‌بوک در مرحله اولیه تعامل با دولت‌ها، بانک‌های مرکزی و تنظیم کننده‌های مقررات است و افراد داخلی اعتراف می‌کنند که راه‌اندازی هر شبکه رمزارزی تا ابتدای سال ۲۰۲۰ جاه‌طلبانه است. به‌علاوه، بزرگ‌ترین آزمایش احتمالا این خواهد بود که آیا افراد به اندازه کافی به این غول شبکه‌های اجتماعی اعتماد خواهند کرد تا شروع به تبدیل پول نقد خود به سکه دیجیتال کنند. به‌هرحال، فیس‌بوک ادعا می‌کند که داده‌های مالی معاملات بر لیبرا را جدا از پروفایل‌های تبلیغاتی کاربر حفظ می‌کند.

در این بین، سایر برنامه‌های پیام رسان جهانی مانند کاکائو، لاین، تلگرام  و وی‌کُنتاکت، یک پلتفرم رسانه‌های اجتماعی روسی، قبلا طرح‌هایی را برای انتقال به فضای بلاکچین و توسعه رمزارزهای مخصوص خود افشا کرده‌اند.

روی هم رفته، بنا به گفته گاریک هیلمن، محقق دانشکده اقتصاد لندن می‌توانیم نتیجه بگیریم که پروژه لیبرا توانایی بالقوه تبدیل‌شدن به یکی از مهم‌ترین رویدادهای تاریخ رمزارزها را دارد.


بزرگ‌ترین اعلان سال تاکنون – جی‌پی‌ام کوین


در ابتدای سال ۲۰۱۹، مهندسین شرکت جی‌پی مورگان چیس، یک نشانه دیجیتالی به نام جی‌پی‌ام کوینرا طراحی کردند تا بر اساس فناوری بلاکچین، پرداخت‌های فوری را انجام دهند.

جی‌پی‌ام کوین به خودی خود پول نیست، بلکه یک سکه دیجیتالی است که بیانگر دلارهای آمریکایی است که در حساب‌های تعیین‌شده در جی‌پی مورگان چیس ذخیره می‌شوند. هنگامی که یک مشتری پولی را به مشتری دیگر از طریق بلاکچین می‌فرستد، سکه‌های جی‌پی‌ام منتقل می‌شوند و بلافاصله با مبلغ معادل دلار آمریکا، جایگزین می‌شوند و به این ترتیب، زمان واریز کاهش می‌یابد. وام دهنده قصد دارد در آینده، سکه جی‌پی‌ام را به سایر ارزهای مهم گسترش دهد. به گفته عمر فاروک، رئیس خدمات خزانه دیجیتال و بلاکچین شرکت جی.پی مورگان، هنوز هم قابلیت‌های محصول و فناوری برای تمام ارزها یکسان است.

سه کاربرد اولیه برای سکه جی‌پی‌ام وجود دارد:

  • پرداخت‌های بین‌المللی برای مشتریان شرکتی بزرگ، که در حال حاضر معمولا با استفاده از انتقال‌های سیمی از طریق مؤسسات مالی روی شبکه‌های قدیمی چند دهه پیش انجام می‌شود.
  • معاملات وثیقه‌ای – در آوریل ۲۰۱۹، جی.پی مورگان صدور بدهی را بر بلاکچین آزمایش کرد و یک شبیه‌سازی مجازی از ۱۵۰ میلیون دلار گواهی سپرده برای یک بانک کانادایی ایجاد کرد. سرمایه‌گذاران بنگاهی به جای تکیه بر انتقال‌های سیمی برای خرید صدورها – که منجر به فاصله زمانی بین آغاز معامله و پرداخت آن می‌شود – می‌توانند از نشانه جی.پی مورگان استفاده کنند و در نتیجه معاملات را به‌صورت فوری انجام دهند.
  • شرکت‌های بزرگی که از سرویس‌های خزانه‌داری جی.پی مورگان استفاده می‌کنند تا دلارهای موجود در شرکت‌های تابع خود در سراسر دنیا را جایگزین کنند. هر چند مشتریان خرده‌فروشی متوجه نمی‌شوند، اما جی.پی مورگان بخش قابل‌توجهی از جریان پول تنظیم شده جهانی را برای شرکت‌هایی مانند هانی‌وِل اینترنشنال و فیس‌بوک اداره می‌کند و برای فعالیت‌هایی مانند پرداخت حقوق کارمندان و تأمین کنندگان، دلار جابجا می‌کند.

در حال حاضر، جِی‌پی‌ام کوین یک نمونه اولیه است. و هرچه بانک به سمت تولید پیش می‌رود، به طور فعالانه‌ای با تنظیم‌کنندگان تعامل خواهد کرد تا طرح خود را برای آن‌ها توضیح دهد و بازخورد آن‌ها و هرگونه تأییدیه لازم را دریافت کند.

ذکر این نکته ضروری است که فقط مشتریان بنگاهی که تاییدصلاحیت جِی.پی مورگان شناخت مشتری را پاس می‌کنند می‌توانند با این سکه‌ها معامله کنند، زیرا این سکه‌ها فقط برای مشتریان بنگاهی (به عنوان مثال بانک‌ها، کارگزارها، شرکت‌ها) توسعه‌یافته‌اند. به گفته کریس اسکینر، کارشناس فناوری مالی، اشتباه است که سکه جی‌پی‌ام را رمزارز بنامیم، چرا که صریحا توسط بانک به‌عنوان یک «سکه دیجیتالی» توصیف شده‌اند و این که آن‌ها به خودی خود رمزارزها را تأیید نمی‌کنند.


روندهای قابل مشاهده برای ۱۲ ماه آینده


مشاغل بیشتری به رمزارزها رو می‌آورند

اخبار مربوط به فیس‌بوک و جِی.پی مورگان درباره راه‌اندازی رمزارزهای خود، یک توسعه اساسی در صنعت پرداخت است و نشان می‌دهد که آن‌ها بسیار علاقه‌مند به یادگیری بیشتر درباره روش‌های نوآورانه نحوه جابه‌جایی پول و ارائه تجربیات عالی برای کاربران عصر دیجیتال هستند. انتظار می‌رود مشاغل بسیار دیگری به تلاش‌های آن‌ها بپیوندند.

به‌علاوه، بزرگ‌ترین جذابیت رمزارزها برای بانک‌ها و شرکت‌های بزرگ، فناوری پایه‌ای آن‌ها است. بلاکچین با دور زدن شبکه‌های بانکی می‌تواند به کاهش زمان و هزینه ارسال پول بین مرزها کمک کند.

پذیرش انبوه بیت‌کوین اجتناب‌ناپذیر است

برای اینکه رمزارزها به یک جایگزین معتبر برای ارزهای فیات تبدیل شوند، باید به یک روش پرداخت کاملا پذیرفته‌شده، هم به صورت برخط و هم در تجارت فیزیکی تبدیل شوند. برای انطباق با این تغییر، نیاز است خرده‌فروشان تضمین دهند که فرایندهای مورد نیاز برای پذیرش رمزارز در هنگام تسویه‌حساب را دارند. اکنون بسیاری انتظار دارند که بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری جهان، از راکوتن و آمازون گرفته تا سایت ریز بلاگ‌نویسی توییتر، موج بعدی پذیرش بیت‌کوین و رمزارزها را هدایت کنند.

در نتیجه جک دورسی، مدیرعامل توییتر، گام‌های بیشتری را به سمت ادغام بیت‌کوین و رمزارزها با سرویس پرداخت خود یعنی اسکوئر برمی‌دارد، چرا که این شرکت قصد دارد از طریق توسعه‌های خود در این فضا، وضعیت پول را بهبود ببخشد. دورسی در مارس ۲۰۱۹ گفت که اسکوئر یک طراح و سه یا چهار مهندس بیت‌کوین و رمزارز را استخدام می‌کند تا به‌طور تمام‌وقت بر کد منبع اکوسیستم رمزارزها و بیت‌کوین کار کنند.

همچنین، راکوتن رقیب آمازون، که یک شرکت ژاپنی فعال در زمینه تجارت الکترونیکی، بانکداری برخط، رسانه‌ها و ارتباطات است، شروع به ثبت‌نام برای تبادل بیت‌کوین و رمزارز جدید خود، راکوتن‌والت کرد.

رمزارزها، نوسان کمتر و پایداری بیشتر مانند سایر سکه‌ها

در سال ۲۰۱۷، قیمت بیت‌کوین به طرز چشمگیری افت پیدا کرد و سپس در عرض چند هفته بسیار بالا رفت. البته از سال ۲۰۱۸، تغییرات قیمت رمزارزها به اندازه سال قبل ناپایدار نبوده ‌است و این نشان می‌دهد که این صنعت پس از آنکه چندین مؤسسه آن را به عنوان روش پرداخت پذیرفتند، به تثبیت رسیده‌ است. به‌علاوه، در دوره زمانی ۲۰۱۸ – ۲۰۱۹، بسیاری از سکه‌های پایدار، به عنوان ابزارهای محافظ در برابر کاهش احتمالی رمزارز زیرین، برای تثبیت نوسانات بالقوه بیت‌کوین و رمزارزها معرفی شده‌اند.

افزایش علاقه به مقررات تنظیمی بلاکچین و رمزارزها

بسیاری از شرکت‌ها و بنگاه‌های مالی به بررسی فناوری بلاکچین ادامه خواهند داد تا تضمین کنند که نه تنها هر تراکنش بلکه تاریخچه کلی رمزارز نیز شفاف باقی می‌ماند و کمتر مورد کلاهبرداری و دستکاری شخص ثالث قرار خواهد گرفت. با این حال، از آنجا که فضای کلی رمزارزها هنوز در حال پیشرفت و سرشار از ایده‌های نو است و رمزارزها توسط یک بانک مرکزی صادر و تضمین نمی‌شوند، طبقه‌‌بندی و تنظیم مقررات برای آن‌ها دشوار است.

بنابراین همان‌طور که چوی جونگ کو، رئیس مهم‌ترین تنظیم‌کننده مالی کره جنوبی، یعنی کمیسیون خدمات مالی، بیان می‌کند: «همکاری فراملی برای تنظیم ارزهای مجازی ضروری است» و «ضروری است که به طور مداوم استانداردهای بین‌المللی مورد توافق سازمان‌های بین‌المللی را بر اساس کشور-به-کشور پیاده‌سازی کرد تا ناسازگاری‌های نظارتی را به حداقل رساند».


نتیجه‌گیری


طی سال‌ها، رمزارزها و به‌خصوص بیت‌کوین، یک جنبش اجتماعی جهانی را با جاه طلبی‌های بزرگی مانند شفافیت معاملات، عدم هزینه اضافی برای جابه‌جایی پول، توانمندسازی مالی مردم مناطق دور افتاده و غیره به راه انداخته‌اند. مفهوم بیت‌کوین که توسط توسعه دهندگان فناوری و دور اندیش‌های فناوری مالی در سراسر دنیا حفظ می‌شود، شوخی‌ها و انتقادات بسیاری را به خود جلب کرده‌است. اما این امر مانع از رشد آن به یک صنعت به ارزش میلیاردها دلار نشده است که مورد حمایت طرفداران و تاجرانی است که به نظرشان این ایده مهم‌ترین ایده از زمان ایجاد اینترنت بوده ‌است.

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا