انرژی

اختصاص ۱.۵ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه شازند

ایسنا/مرکزی مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی گفت: نیروگاه حرارتی شازند ۱.۵ میلیون مترمکعب گاز در اختیار دارد.

محمدرضا سمیعی ۲۲ دی ماه در جلسه تداوم انرژی با صرفه جویی در مصرف برق و گاز بیان کرد: اولویت شرکت ملی گاز، تامین گاز بخش خانگی است و در واقع این بخش خط قرمز شرکت است.

وی تصریح کرد: در فصول گرم سال که مصرف گاز خانگی کاهش می یابد، گاز به بخش صنعت اختصاص می یابد و در فصل سرد سال با توجه به افزایش مصرف خانگی، مصرف گاز در صنایع ناچارا با محدودیت روبرو می شود و اگر در مصرف خانگی صرفه جویی صورت گیرد، می توان به صنایع هم گاز اختصاص دداد که از نظر اقتصادی به صرفه و از نظر زیست محیطی پاک تر است.

همچنین بخوانید

سمیعی با بیان اینکه به ازای کاهش هر یک درجه حرارت، ۶ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی می شود که این رقم در کشور معادل ۲۵ تا ۳۰ میلیون مترمکعب است و می توان به نیروگاه گاز رساند، افزود: میانگین دمای محیط های مسکونی در حال حاضر ۲۶ درجه است در حالی که دمای رفاه ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتیگراد تعیین شده است و همین امر نشان از مصرف بالای گاز خانگی دارد که باعث محدودیت برای تامین گاز صنایع شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان مرکزی با بیان اینکه در حال حاضر ۱.۵ میلیون مترمکعب گاز در اختیار نیروگاه حرارتی شازند است، در حالی که در شرایط عادی این نیروگاه ۷ میلیون متر مکعب گاز مصرف می کند، گفت: شرکت گاز اخیرا بازدید از ادارات را آغاز کرده است و پس از ساعت اداری دمای محیط را اندازه گیری می کند که در راستا تاکنون ۵ هزار بازدید از ادارات استان انجام شده و ۱۱۰۰ اخطار صادر و برق ۳۷ اداره نیز قطع شده است که پس اصلاح الگوی مصرف و اخذ تعهد از مدیر، برق وصل شده است.

وی بیان کرد: استان مرکزی استانی صنعتی است که ۷۰ درصد گاز مصرفی آن در بخش صنعت استفاده می شود، ۲۶ درصد در بخش خانگی و تجاری و مابقی در سایر بخش ها که البته این تناسب در فصول مختلف تغییر می کند.

سمیعی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ درصد گاز استان توسط خانه ها مصرف می شود، گفت: امسال طرح تشویق مشترکین کم مصرف را نیز مدنظر قرار داده ایم و اگر ماهانه زیر ۴۰ مترمکعب مصرف داشته باشند گاز مصرفی آنها رایگان محاسبه خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا