بورس

دخالت افراد در تعیین ارزش سهم‌ها مردم را به بورس بدبین می‌کند

ایسنا/اردبیل کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار بورس گفت: دخالت افرادی خارج از حیطه تصمیم‌گیری شرکت‌ها و بازار بورس، در تعیین ارزش سهم‌ها مردم را به بورس بدبین می‌کند.

مهدی احمدی اوچبلاغ در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باید قیمت سهم‌ها توسط عرضه‌کنندگان و تقاضاکنندگان تعیین شود و این روند هر بازاری در اقتصاد است.

وی با دخالت‌های غیرکارشناسی در بازار سهام می‌تواند موجب خروج نقدینگی از این بازار شود، تصریح کرد: باید نقدینگی‌ها بازار بورس به سمت افزایش تولید در شرکت‌ها سوق داده شود و اگر چنین کاری انجام نشود عملاً می‌تواند بر اقتصاد کشور تأثیر منفی داشته باشد.

همچنین بخوانید

احمدی اوچبلاغ با اشاره به اینکه نقدینگی موجود در بازار بورس می‌تواند موجب رشد اقتصادی و افزایش تولید ناخالص داخلی شود، ادامه داد: ارزش سهام شرکت‌ها باید بر اساس تولیدات، سود، زیان، صادرات محور یا واردات محور بودن، بازار مصرف و مواردی از این دست تعیین شود.

این کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار بورس در پاسخ به اینکه وضعیت بورس در شرایط فعلی چگونه قابل‌تحلیل است، تصریح کرد: رشد روزانه شاخص کل بورس و البته سود ۵ درصدی سهم‌ها در اکثر مواقع طی ۵ ماه اول سال چنین ذهنیتی ایجاد کرده بود که در بورس، اکثر سهم‌ها به‌صورت روزانه سودده هستند اما واقعیت این است که چنین ذهنیتی درست نیست و بورس هم به‌مانند هر بازار و هر خریدوفروش کالایی ممکن است سودده یا زیان‌ده باشد.

احمدی اوچبلاغ با بیان اینکه فعالان بازار بورس باید سواد مالی خود را تقویت کرده و قبل از خرید یا فروش هر سهمی آن را تحلیل کرده و سپس اقدام به خریدوفروش کنند، اضافه کرد: رفتار هیجانی در بورس، رفتار عقلایی نیست و هر فردی که قدرت تحلیل نداشته باشد، باید در انتظار ضرر تصمیم نادرست خود باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا