انرژی

الحاقیه جدید، شرط صادرات مجدد برق به عراق


حدود شش روز پیش صادرات برق به عراق متوقف شد که دلیل عمده این مساله اتمام مهلت قرارداد با این کشور و شرط اصلی برای صادرات مجدد برق به عراق الحاقیه و اصلاحات جدید در قرارداد عنوان می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسوولان برقی ایران باتوجه به بدقولی‌های طرف عراقی در پرداخت معتقدند که در تنظیم قرارداد جدید باید بسته به شرایط روز و تغییر قیمت ارز و سایر مسائل عمده، مفاد جدیدی تنظیم شود که به همین منظور نیز یک هیأت ایرانی از معاونان شرکت توانیر و سایر ارگان‌ها برای مذاکرات صادرات برق به این کشور سفر کرده اند.

شائبه هایی مبنی بر قطع صادرات و یا حتی افزایش صادرات برق به این کشور وجود دارد که به گفته آرش کردی مدیرعامل توانیر شرایط کلی در این خصوص گذاشته شده که به این موضوع ربط داشته است اما باید منتظر بمانیم تا پس از بازگشت هیأت ایرانی به کشور، از لحاظ کارشناسی این موضوع را بررسی کنیم که قیمت برق صادراتی ایران به عراق افزایش یابد یا خیر، بنابراین منتظریم که مذاکرات نهایی شود.

همچنین بخوانید

وی ادامه داد: هر چند معتقدیم صادرات برق را در تابستان به دلیل نیاز داخلی نمی‌توانیم افزایش دهیم شبکه برق عراق اجازه نمی دهد که ما میزان صادرات افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت توانیر با اشاره به گردش مالی ۲۵ هزار میلیارد تومانی صنعت برق کشور گفت: صنعت برق ایران با وجود تمامی مشکلاتی که با آنها روبروست، ۲۴ تا ۲۵ هزار میلیارد تومان در سال گردش مالی دارد.

میزان صادرات برق ایران به عراق برحسب ایام هفته متغیر است، اما به طور متوسط ۷۰۰ تا هزار مگاوات برق به این کشور صادر می شود که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته نهایتا تا یک ماه دیگر مجدداً صادرات برق ایران به این کشور وصل خواهد شد.

انتهای پیام


منبع:ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا