انرژی

شرکت‌های اروپایی از آمریکا هشدار تحریم قرار گرفتند

وزارت خارجه آمریکا ماه جاری به شرکت‌های اروپایی که به نظر می رسد در ساخت خط لوله گازی نورد استریم ۲ روسیه مشارکت دارند، هشدار داد با ریسک تحریمها مواجهند.

به گزارش آرمان اقتصادی، یک منبع دولت آمریکا که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: ما تلاش می کنیم شرکتها را درباره ریسک تحریمها مطلع کنیم و از آنها می خواهیم پیش از این که خیلی دیر شوند، کنار بکشند.

انتظار می رود وزارت خارجه آمریکا روز پنج شنبه یا جمعه گزارشی را درباره شرکت‌هایی که تصور می رود به ساخت خط لوله نورد استریم ۲ بین روسیه و آلمان کمک می کنند، منتشر کند. شرکت‌هایی که در این لیست قرار دارند شامل شرکت‌هایی هستند که بیمه فراهم کرده و به احداث لوله ها کمک کرده یا تجهیزات ساخت پروژه را بررسی می کنند.

همچنین بخوانید

تحت قانون فعلی، این شرکتها اگر کارشان را متوقف نکنند، در معرض ریسک تحریم قرار می گیرند.

به گفته این منبع آگاه، گروه بیمه زوریخ ممکن است در این لیست باشد.

پروژه ۱۱ میلیارد دلاری نورد استریم ۲ یکی از مهمترین پروژه های روسیه در اروپاست و تنشهایی را میان واشنگتن و مسکو برانگیخته است. دولت ترامپ با نورد استریم ۲ که باعث محرومیت اوکراین از درآمد ترانزیت گاز روسیه می شود، مخالف بوده و اعلام کرده که این خط لوله نفوذ اقتصادی و سیاسی روسیه در اروپا را افزایش می دهد. دولت آمریکا همچنین به دنبال افزایش صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) به اروپا بوده است.

کرملین اعلام کرده نورد استریم ۲ که ساخت آن توسط شرکت گازپروم هدایت می شود، یک پروژه تجاری است.

آلمان که بزرگترین اقتصاد اروپاست، اعلام کرده که این خط لوله تجاری است و این کشور که در حال تعطیلی نیروگاههای زغال سوز و هسته ای به دلیل نگرانیهای ایمنی و محیط زیستی است، به گاز نیاز دارد.

جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکا در دوران اوباما که معاون رییس جمهور بود، با این پروژه مخالفت بود و معلوم نیست پس از روی کار آمدن در ۲۰ ژانویه درباره این پروژه سازش می کند یا خیر.

گازپروم ساخت نورد استریم ۲ را در پی تحریمهایی که در دسامبر سال ۲۰۱۹ از سوی آمریکا اعلام شد، مجبور شد متوقف کند اما کار برای ساخت این پروژه ماه گذشته ازسرگرفته شد و گازپروم امیدوار است نورد استریم ۲ را که از بستر دریای بالتیک می گذرد تکمیل کرده و ظرفیت این خط دو برابر شود. ساخت ۹۰ درصد این پروژه تکمیل شده و تنها ۶۲ کیلومتر دیگر در بخش آبهای سرزمینی دانمارک باقی مانده است.

شرکای غربی گازپروم در این پروژه شرکت‌های یونی پر و وینترشال آلمان، شرکت انگلیسی هلندی شل، شرکت OMV اتریش و انژی فرانسه هستند.

یک منبع صنعتی مطلع آمریکایی اظهار کرد: شرکت‌های اروپایی از جمله آلمانی ها طی چند ماه گذشته درباره فعالیتهای مربوط به نورد استریم ۲ تحت تحقیقات دولت ترامپ قرار گرفته اند.

وزارت خارجه آمریکا در اکتبر از شرکت‌های اروپایی پرسیده است آیا در نورد استریم ۲ مشارکت دارند و فعالیتشان پس از ۱۵ ژوییه ادامه داشته و ارزش خدمات یا حمایت آنها چه میزان بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، در آن زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به سرمایه گذاران در خطوط لوله نورد استریم ۲ و ترک استریم هشدار داده بود تحت قانون سال ۲۰۱۷ آمریکا با تحریمهای این کشور روبرو هستند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا