اقتصاد کلانبین الملل

اقتصاد آلمان پنج درصد کوچک شد

تحت تاثیر تبعات ناشی از کرونا، بزرگ ترین اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۰ حدود پنج درصد کوچک شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اسوشیتد پرس، مرکز آمار آلمان در گزارشی اعلام کرد بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا در مجموع دوازد ماه سال ۲۰۲۰ به میزان پنج درصد کوچک شده که این رشد، ۰.۱ درصد بیشتر از برآوردهای قبلی محسوب می‌شود. هر چند که آلمان در ابتدای شیوع کرونا در اروپا آسیب کمتری به نسبت سایر اقتصادهای اروپایی نظیر انگلیس فرانسه متحمل شد اما در هفته های اخیر روند شیوع ویروس در این کشور شدت گرفته است.  

کریستین برژسکی- مدیر بخش اقتصاد کلان در بانک آی ان جی گفت: با در نظر گرفتن شرایط فعلی و تداوم قرنطینه ها که روی فعالیت کسب و کارها سایه انداخته است احتمالا در سال ۲۰۲۱ نیز شاهد شرایط دشواری در آلمان خواهیم بود. آلمان به عنوان یکی از بزرگ ترین صادرکنندگان جهان، وابستگی زیادی به تجارت خارجی دارد و باید بپذیریم که تقاضا برای واردات از آلمان با سطوح قبل از آغاز بحران کرونا فاصله چشمگیری دارد.  

همچنین بخوانید

دولت آلمان تاکنون برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور ده ها میلیارد یورو نقدیندگی به بازارها تزریق کرده و نرخ های مالیاتی را نیز کاهش داده است.   وادار شدن دولت به افزایش مخارج خود باعث شد کسری بودجه در سال ۲۰۲۰ به ۱۵۸.۲ میلیارد یورو برسد تا بدین ترتیب، نخستین کسری بودجه این کشور در طول ۱۵ سال اخیر رقم بخورد.  

پیش از این بانک مرکزی آلمان در گزارشی هشدار داده بود که حتی با وجود حمایت های صورت گرفته توسط دولت، در بهترین حالت دو سال تا بازگشت میزان تولیدات به سطوح قبل از زمان بحران زمان لازم خواهد بود.

متوسط رشد اقتصادی آلمان در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۲۰ معادل ۱.۷۲ درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به رشد ۸.۵ درصدی سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ و کمترین رشد نیز رشد منفی ۱۰.۲ درصدی سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ بوده است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا