انرژی

ماجرای قطعی برق و بررسی چند احتمال

ایسنا/خراسان رضوی یک استاد دانشگاه گفت: استخراج رمز ارز و برودت هوا را نمی‌توان دلیلی مبنی بر کمبود برق دانست. احتمالاتی مانند به وجود آمدن مشکل فنی برای شبکه توزیع گاز و برق کشور وجود دارد که پیش از این هم بی‌سابقه نبوده است.

دکتر سید هاشم اورعی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص این که استخراج بیت کوین در ایران چه ارتباطی با کمبود برق مصرفی دارد، اظهار کرد: محاسبات نشان می‌دهد که ماینرها و مزارع تولید بیت کوین حداقل یک درصد برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین استخراج بیت کوین در ایران میزانی نیست که دلیل موجهی برای کمبود برق کشور باشد. دکتر مصطفی رجبی، سخنگوی صنعت برق کشور هم همین آمار را اعلام کرده است. حدود ۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاهی تولید برق کشور به استخراج بیت کوین اختصاص پیدا می‌کند. یعنی تولید رمز ارز نمی‌تواند دلیلی برای کمبود برق در شرایط فعلی باشد.

وی با اشاره به برخی اظهار نظرها مبنی بر استخراج ۷ درصد از بیت کوین جهان در ایران گفت: میزان زیادی از بیت کوین‌هایی که در ایران استخراج می‌شود غیرمجاز است و آماری هم از آن وجود ندارد. هیچ کس نمی‌تواند با قاطیعت بگوید که ۷ درصد بیت کوین جهان در ایران استخراج می‌شود اما چیزی که به طور رسمی اعلام شده این است که ۳۰۰ مگاوات برق به استخراج بیت کوین در ایران اختصاص پیدا می‌کند. البته شایعاتی هم وجود دارد که استخراج بیت کوین در ایران خیلی بیش از این عدد و رقم‌ها است اما اطلاعات دقیقی درباره آن وجود ندارد.

همچنین بخوانید

استاد دانشگاه صنعتی شریف در خصوص مشکلات ناشی از کمبود گاز برای نیروگاه‌های تولید برق کشور خاطرنشان کرد: کشور حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز گاز مصرف می‌کند که تقریبا ۵/۱ میلیون متر مکعب آن را نیروگاه‌های تولید برق مصرف می‌کنند. با آغاز فصل سرما مصرف گاز بخش خانگی به شدت افزایش پیدا می‌کند و گاز برای بخش صنعتی و نیروگاه‌ها با کمبود مواجه می‌شود.

اروعی اضافه کرد: موضوعی که رسما اعلام می‌شود این است که مصرف گاز خانگی به دلیل سردی هوا افزایش داشته است و گاز برای تامین نیاز نیروگاه‌های برق کم آمده و به جای آن سوخت مازوت در اختیار آنان قرار داده‌اند. مصرف مازوت باعث افزایش آلودگی هوا شده است که به دلیل افزایش آلودگی هوا به برخی از نیروگاه‌ها دستور داده‌اند که تولید نداشته باشند یا با ظرفیت کمتری تولید کنند؛ در نتیجه برق کشور با کمبود مواجه شده است اما این موضوع هم با شرایط فعلی و واقعی همخوانی ندارد، چرا که سردی هوا در حدی نیست که این دلیل را توجیه کند و نسبت به زمستان‌های گذشته هنوز هوا آن قدر سرد نشده است.

وی در مورد دیگر احتمال مطرح شده در خصوص افزایش مصرف خانگی به دلیل شرایط ناشی از ویروس کرونا بیان کرد: در حال حاضر به هیچ نمی‌توان گفت که مصرف بار خانگی بیشتر از حداکثر میزان خود شده باشد. اوج مصرف بار در خرداد و تیر ماه است. کسی نمی‌تواند بگوید که در دی ماه مصرف برق از اوج سالیانه خود بیشتر است و برق در کشور با کمبود مواجه شده است. این موضوع هم صد درصد رد می‌شود.

کمبود برق کشور ارتباطی به استخراج رمز ارز و برودت هوا ندارد

رییس اتحادیه انجمن‌های انرژی‌های تجدیدپذیر ایران گفت: استخراج رمز ارز و برودت هوا را دلیل کمبود برق نمی‌دانم. فکر می‎‌کنم شبکه توزیع گاز کشور با مشکل فنی روبرو شده که باعث کمبود گاز شده است که گاز خانگی در اولویت قرار گرفته و در نتیجه به نیروگاها مازوت داده‌اند، یا این که برای شبکه توزیع برق ملی مشکل فنی به وجود آمده است. شبکه توزیع گاز ایران گسترده است و تجهیزات زیادی دارد که اکثر آنان قدیمی شده و در حال حاضر نیز در تحریم قرار داریم. من گمان می‌کنم که ممکن است مشکل فنی در شبکه توزیع گاز ایجاد شده باشد.

اورعی با اشاره به پیش بینی خود از تابستان سال آتی عنوان کرد: به احتمال زیاد در تابستان مشکلاتی برای تامین برق مصرفی وجود خواهد داشت. در ایران سالی ۶ تا ۸ درصد افزایش تقاضا داریم که برای تامین زیرساخت‌های آن ۳ تا ۵ سال زمان نیاز است. در دو سه سال اخیر به اندازه افزایش تقاضای ۶ تا ۸ درصدی قطعا سرمایه‌گذاری نکرده‌ایم. در نتیجه مشکل برق در سال‌های آتی بدتر خواهد شد. در تابستان مصرف گازی وجود ندارد که سوخت نیروگاه‌ها به مشکل بخورد اما تمام نیروگاه‌ها با تمام ظرفیت خود برای تامین برق مصرفی فعالیت دارند که به دلیل افزایش تقاضا با کمبود مواجه خواهند شد.

وی یادآور شد: انرژی یک مسئله دراز مدت است و نیاز به برنامه‌ریزی دارد. به جای این که گاز را به نیروگاهی بدهیم که راندمان آن ۲۰ درصد است، می‌توانیم در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهیم و ارزش افزوده ایجاد کنیم. پیشنهادم توسعه انرژی تجدید پذیر مانند انرژی بادی و خورشیدی در کشور است. چرا نفت و گاز خود را برای تولید برق مصرف کنیم، در حالی که می‌توانیم بدون مصرف انرژی برق تولید کنیم. نیروگاه‌های قدیمی را تعطیل کنیم و به جای آن مزارع بادی و خورشیدی راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا