اقتصاد کلان

وداع بخش خصوصی با طیب‌نیا

در آخرین نشست شورای گفت‌وگوی بخش دولت و بخش خصوصی دولت یازدهم اعضای اتاق بازرگانی با ابراز ناراحتی از اینکه وزیر اقتصاد دولت یازدهم در دولت بعد باقی نمی‌ماند با طیب‌نیا خداحافظی کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شصت‌ونهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در حالی برگزار شد که گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که طیب‌نیا در دولت بعدی نخواهد بود و این موضوع فضای آخرین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت یازدهم را تحت شعاع قرار داده بود.

در ابتدای این نشست غلامحسین شافعی با بیان اینکه طیب‌نیا را مدیری معتقد به شورای گفت‌وگو می‌داند، گفت: در چهار سال گذشته وی تلاش فراوانی کرد برای اینکه مسائل بخش خصوصی برطرف شود. با این حال بسیاری از مشکلات حل نشده باقی ماند چراکه برخی دیگر بودند که همراهی نمی‌کردند.

همچنین بخوانید

او ادامه داد: گرچه مطرح می‌شود که وی فرماندهی اقتصادی دولت را به عهده داشته است ولی ما عزلت و تنهایی وی را در حل بسیاری از مسائل را شاهد بودیم و همه این موارد باعث شد که بعضا برخی موارد به نتیجه نرسد.

او گفت: ما خبر داریم که متاسفانه طیب‌نیا شاگرد اول کابینه یازدهم که توانست بالاترین رای اعتماد را از مجلس بگیرد، در کابینه بعدی نیست ولی امیدواریم هر کجا که هست ارتباطش با بخش خصوصی را حفظ کند.

همچنین اعضای بخش خصوصی حاضر در نشست امشب شورای گفت‌وگو هر یک به ایراد سخنانی پرداختند و در آن نسبت به عدم تداوم حضور طیب‌نیا در کرسی وزارت اقتصاد در دولت دوازدهم ابراز ناراحتی کردند.

یکی از این اعضا ویدا سینا بود که اظهار کرد: سوال ما این است که اگر به شایسته‌سالاری اعتقاد داریم چرا باید وزیری که همه از او راضی هستند و مسائل را ساماندهی کرده جابه‌جا کنیم. ما همیشه اشتباهات گذشته خود را تکرار می‌کنیم و تاریخ مدام تکرار می‌شود. شاید در این زمینه یادآوری اتفاقاتی که برای برخی شخصیت‌های تاریخی محبوب کشور افتاده است، بیراه نباشد.

او ادامه داد: قرار نیست همه مدیران بله گو باشند و به رئیس خود انتقاد نکنند. من فکر می‌کنم اگر در ۴۰ سال گذشته درست فکر نکرده بودیم اکنون در این نقطه نبودیم. اگر در مشکلات دهه ۷۰ اقتصاد ما نگاه کنیم متوجه می‌شویم که مشکلات امروز اقتصاد ما همان است که در دهه ۷۰ نیز وجود داشت.

او ادامه داد: باید به نقطه‌ای برسیم که در راس حرم مسائل ملی قرار بگیرد و بعد به منافع گروهی و فردی برسیم. باید ببینیم که منافع ملی اکنون ابقا کدام مسوول را می‌طلبد.

سینا در پایان تشریح کرد: از دولت روحانی می‌خواهیم مدیران شایسته را در جای خود ابقا کند. اکنون بعد از چهار سال که ریاست شورای گفت‌وگو به عهده علی طیب‌نیا بوده همه ما شاهدیم که هیچ زمان نبود که وی حتی پنج دقیقه در نشست‌های اتاق دیر حاضر شود. او همیشه حاضر بود و تلاش کرد که مشکلات ما را برطرف کند.

همچنین در این نشست یکی دیگر از اعضای اتاق بازرگانی بیان کرد که اگر دولت یازدهم توفیقی در اقتصاد داشته است مثل تجربه رشد اقتصادی، تراز تجاری مثبت و انضباط مالی قطعا بخشی از آن مرهون اقدامات وزیر اقتصاد است.

در این نشست دو تن از نمایندگان مجلس، غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی نیز حضور داشتند. آنها نیز در سخنان خود به صداقت، پاکدستی و اقداماتی که وزیر اقتصاد دولت یازدهم در چهار سال گذشته برای اصلاح امور انجام داد، اشاره کردند.

تاجگردون البته ابراز امیدواری کرد که روحانی در لحظات آخر چینش کابینه تجدیدنظر کرده و تصمیم بر ادامه حضور طیب‌نیا در کابینه دوازدهم بگیرد.

اکبر کمیجانی قائم‌مقام رئیس کل بانک مرکزی نیز از دیگر حاضران این نشست بود که او نیز بیان کرد که در دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم نقش طیب‌نیا چشمگیر و پررنگ بود.

در انتهای این نشست اعضای اتاق بازرگانی لوح تقدیری را به طیب‌نیا اعطا کردند و از چند تن از اعضای اتاق نیز تقدیر شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا