انرژی

کاهش قیمت نفت در واکنش افزایش آمار کرونا در چین

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت تاثیر نگرانیها نسبت به محدودیتهای کرونایی جدید در چین، از اوج ۱۱ ماه اخیر عقب نشینی کرد و کاهش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت ۴۵ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۵۵ دلار و ۶۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۳ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۵۲ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

بهبود تقاضا برای سوخت در چین از رشد قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۲۰ حمایت کرده بود اما این منبع حمایتی با موج جدید ابتلا به کووید ۱۹ و اعمال محدودیتهای جدید برای مقابله با شیوع بیماری در چین، ضعیف شده است.

همچنین بخوانید

استفن اینس، استراتژیست ارشد بازار در شرکت اکسی کورپ در یادداشتی نوشت: در واقع سرمایه گذاران تلاش می کنند از ورای مشکلات کوتاه مدت، سود بلندمدت را ببینند زیرا آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در چین، قابل توجه ترین مایه نگرانی برای معامله گران است.

شانگهای که یک قطب تجاری است روز پنج شنبه نخستین موارد ابتلا در دو ماه گذشته را گزارش کرد و پکن از مردم خواست در تعطیلات سال نوی چینی سفر نروند. به این ترتیب تقاضای فصلی برای بنزین که معمولا در تعطیلات سال نو دیده می شود، با تشدید محدودیتها در سال جاری ملایم خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش دورنمای انرژی کوتاه مدت پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدیت در سه ماهه اول ۵۶ دلار خواهد بود که این ارزیابی شش دلار بالاتر از پیش بینی دسامبر این آژانس است.

بازار منتظر انتشار آمار رسمی ذخایر نفت و فرآورده های نفتی از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز جاری است. آمار روز چهارشنبه موسسه امریکن پترولیوم نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته ۲.۶ میلیون بشکه افزایش داشته در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز کاهش ذخایر به میزان ۱.۲ میلیون بشکه را پیش بینی کرده بودند.

دو منبع آگاه اعلام کردند نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در دسامبر به ۹۹ درصد رسید که اندکی کمتر از ۱۰۱ درصد در نوامبر بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، نشست کمیته های فنی و وزیران اوپک پلاس قرار است اوایل فوریه برگزار شود. نرخ دقیق پایبندی به توافق کاهش تولید ممکن است تا آن زمانی اندکی تغییر پیدا کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا