امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

صید غیر مجاز سفره معیشت صیادان را نیز با تهدید روبرو کرده است

جاسک – معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: صید غیر مجاز سفره معیشت صیادان را نیز با تهدید روبرو کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نبی الله خون میرزایی جمعه شب در نشست با جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب، محیط زیست و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، فرماندار شهرستان جاسک و جمعی از مردم و جامعه صیادی شهرستان جاسک گفت: آبزی پروری ظرفیت عظیم در توسعه سواحل مکران به ویژه شهرستان جاسک است.

خون میرزایی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایه ای که در شهرستان جاسک محور توسعه قرار دارد، نیروی انسانی توانمند و با اخلاق این منطقه است گفت: ظرفیت های کشاورزی این منطقه برای وزارت کشاورزی در کل کشور بی بدیل است.

وی افزود: در حوزه شیلات نیز شرق استان هرمزگان به عنوان قطب آبزی پروری ساحلی با تمرکز بر میگوی پرورشی مطرح است که خوشبختانه اهمیت و مزایای آن به خوبی برای این منطقه شناخته شده است.

خون میرزایی با بیان اینکه سعی بر این است که در شرق استان برای ظرفیت های پرورش میگو سقف و محدودیتی در نظر گرفته نشود اظهار کرد: امید است با بهره گیری از فن آوری روز دنیا و اولیت قرار دادن بومیان بتوانیم گام های خوبی در این مسیر برداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی از پرورش ماهی در قفس در دریا به عنوان یک ظرفیت وسیع در توسعه مکران یاد کرد و ابراز داشت: در شش شهرستان سواحل مکران بالغ بر ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید ماهی در قفس در دریا مطالعه شده که آماده جذب سرمایه گذار است.

وی تصریح کرد: شیلات ایران در مسیر توسعه پرورش ماهی در قفس در دریا با آموزش نیروی انسانی لازم، حمایت از سرمایه گذاران این صنعت و انجام تکالیف سازمان شیلات ایران به طور جد حامی سرمایه گذاران این صنعت است.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه هرمزگان رتبه اول صید و صیادی کشور را دارد گفت: با محدودیت شدید گونه های آبزیان در منابع ساحلی روبرو هستیم و گونه های آبزی بخاطر صید غیر مجاز و عوامل انسانی و محیط زیستی دیگر در مرز خطر هستند.

خون میرزایی تصریح کرد تعداد مجوزهای موجود بر اساس مطالعات و ظرفیت های شناسایی شده است که صید و صیادی که به صورت غیر مجاز در حال انجام است افزون بر این ظرفیت بوده و علاوه بر در مرز خطر قرار دادن ذخایر آبزیان، سفره معیشت صیادان را نیز با تهدید روبرو کرده است.

وی صدور مجوز صید در آبهای دور را نیز بر اساس مجوزها و کمیسون های بین المللی مانند iotc خواند و گفت: با این وجود در همه سندهای توسعه ایی از شهرستان جاسک به عنوان شهرستانی با ظرفیت های عظیم قابل توسعه یاد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در رابطه با صید ساحلی مطالعات و ظرفیت سنجی های جدید در دست اقدام است تا بر اساس مطالعات جدید در صورت وجود ظرفیت مجوز صید صادر شود گفت: در شمال کشور به دلیل وجود محدودیت در منابع، اقدام به خرید مجوز های صید و خروج صیادان از حرفه صیادی در راستای حفظ منابع و ذخایر آبزیان کردیم.

در حاشیه این مراسم معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران نیز با اشاره به اهیمت صید و صیادی اصولی در راستای حفظ منابع و ذخایر ارزشمند آبزیان برای نسل آینده گفت: از هیچ تلاشی برای جامعه صیادی و همچنین حرکت در مسیر صید و صیادی اصولی و پایدار دریغ نخواهیم کرد.

سید پرویز محبی تصریح کرد: تمامی در خواست های مطرح شده از سوی جامعه صیادی با دستور رئیس سازمان شیلات ایران در مسیر بررسی و در صورت نبود منع قانونی حل قرار گرفت.

وی صید غیر مجاز را تهدیدی جدی برای منابع آبزیان خواند و گفت: امید است مسئولین و مردم با راهکاری های مناسب در حل مشکلات حاصله از صید غیر مجاز به صورت جد ورود کند.

مدیر کل شیلات هرمزگان نیز با اشاره به اینکه شهرستان جاسک با حدود ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی به عنوان قطب فعال صید و صیادی استان و کشور مطرح است گفت: باتوجه به موقعیت این شهرستان و دسترسی به آبهای آزاد و فراملی به دنبال افزایش سهم شهرستان جاسک در صید آب‌های دور هستیم.

عبدالرسول دریایی تصریح کرد در همین راستا با تلاش ها و پیگیری های صورت گرفته، سازمان شیلات ایران ۲۴۰ فقره مجوز جدید صید لانگ لاین (۲۰ فروند لنج و ۲۲۰ فروند قایق) به این شهرستان اختصاص داده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا