بورسبورس کالا

«دنا» از مهر ماه به بورس کالا می‌رود

 

مدیر یک شرکت تامین سرمایه از آغاز عرضه خودرو دنا در بورس کالا از مهرماه امسال خبر داد و گفت: امکان عرضه فرش ماشینی و فرش دست‌بافت در بورس کالا در دست بررسی است.

 

به گزارش خبرنگار بورس آرمان اقتصادی علی تیموری، مدیرعامل یک شرکت تامین سرمایه در نشست خبری با اشاره به اینکه  سال گذشته از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان فعالترین تأمین سرمایه انتخاب شدیم، گفت: تاکنون ۴هزار ۵۰۰ میلیارد تومان تعهد پذیره نویسی اوراق مختلف انجام گرفته است؛ همچنین تا پایان سال جاری ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق منتشر می شود.

وی افزود:  تا کنون ۱۱ مورد تعهد پذیره نویسی از طریق افزایش سرمایه انجام پذیرفته است.

تیموری به  اهمیت تنوع بخشی در ابزار های مالی اشاره و تصریح کرد: به دنبال عملیاتی کردن ابزارهای جدید هستیم و در این زمینه دستور العمل های لازم در سازمان بورس تصویب شده و پیگیر آن هستیم. در زمینه پوشش ریسک مدیریت دارایی ها و توسعه ابزارها  پیشنهادات لازم به سازمان بورس داده شده است و قطعا تنوع ابزارها کارکرد مناسبی برای توسعه بازار دارد.

مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص مشکلات این صنعت در کشور اذعان داشت: در بخش‌های مختلف از جمله قوانین و مقررات، نیروی انسانی و … مشکلاتی وجود دارد که موجب شده تا فعالان بازار از حرکت به سمت توسعه ابزارهای جدید دوری کنند اما در تأمین سرمایه لوتوس با وجود نیروی انسانی ریسک پذیر و جسور، قدم های جدی در این زمینه برداشته شده است.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه هر چقدر بازار سرمایه بزرگ‌تر و متنوع‌تر باشد، ذینفعان آن نفع بیشتری خواهند برد اظهارداشت: باید کمک کنیم تا بازار سرمایه از ابزارهای متنوع و گسترده‌تری برخوردار شود.

تیموری  به پذیره نویسی صندوق جسورانه و صندوق طلا و انجام معاملات ثانویه آن در بازار اشاره و بیان داشت: این اقدامات نوید بخش تنوع پذیری در طراحی ابزارهای بازار سرمایه است.

وی بر ضرورت خروج نهادهای مالی از شکل سنتی اذعان و تصریح کرد: در حال حاضر در دوران گذار هستیم و باید تامین مالی در کشور از بازار پول به سمت بازار سرمایه محور بودن حرکت کند که در این راستا وضعیت سیستم بانکی می‌تواند بر کندی یا سرعت این روند تاثیرگذار باشد.

این مقام مسئول با بیان این که تامین سرمایه در دنیا به طور معمول به سمت ابزارهای مالی که پایه کالایی دارند به پیش می‌رود گفت: علت این موضوع این است که این نوع ابزارهای ریسک کنترل شده‌ای دارند که بر این اساس نیز برای توسعه بازار سرمایه باید به سمت این گروه ابزارها برویم.

تیموری  در خصوص وضعیت عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در مرحله اول سال گذشته خودروی سراتو در بورس کالا پذیرش شد که تا کنون چند بار عرضه این خودرو صورت گرفته است. همچنین در مرحله دوم، پذیرش خودروی دنا در اردیبهشت امسال در این بورس انجام شده که بر اساس پیش‌بینی‌ها عرضه دنا در این بورس از مهرماه امسال آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۲۲۰۰ خودروی دنا در بورس کالا عرضه شود.

مدیرعامل لوتوس پارسیان این را هم یادآورشد؛  بنا داریم فرش ماشینی و فرش دست‌بافت را نیز به بورس کالا بیاوریم که از این جهت هم می‌توان از بستر بازار سرمایه برای تامین مالی صنایع کوچک و بزرگ استفاده کرد.

وی  به راه اندازی آنلاین صدور وابطال صندوق ها اشاره و خاطرنشان کرد: از سال گذشته دیگری مشتریان نیازی برای حضور فیزیکی برای صدور ابطال ندارند و همچنین امسال در جهت تکمیل روند آنلاین شدن فعالیت لوتوس پارسیان امکان اتصال درگاه تأمین سرمایه به کارگزاری بیمه، صرافی و بانک پارسیان به طور همزمان وجود دارد و این اقدام تا ۲ هفته دیگر به بهره برداری می رسد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا