امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

تنظیم بازار تخم مرغ در آذربایجان شرقی برمبنای قیمت مصوب کشوری است

تبریز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تنظیم بازار تخم مرغ در استان بر مبنای قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور یعنی مبلغ ۱۴ هزار و ۷۰۰ تومان در درب مرغداری صورت می‌گیرد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، اکبر فتحی در جلسه وبینار با حضور مدیران جهاد کشاورزی، رؤسای شبکه دامپزشکی شهرستان‌ها و سایر همکاران استانی با محوریت بررسی عوامل و دلایل گران شدن قیمت تخم مرغ در هفته‌های اخیر در اتاق جلسه سازمان تشکیل شد، ضمن تقدیر از اقدامات به عمل آمده در راستای تنظیم بازار تخم مرغ اظهار داشت: اساس موضوع تنظیم بازار تخم مرغ، برقراری نهاده در برابر محصول است و مرغداران در قبال دریافت نهاده به قیمت مصوب دولتی (با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان) موظف هستند محصولات خود را بر مبنای همین قیمت دولتی وارد بازار نمایند.

وی با بیان اینکه باید ماهیت موضوع تنظیم بازار مورد توجه قرار گیرد تا متعاقباً گام‌های مقتدرانه‌ای در راستای جلوگیری از تضییع حقوق قشر عظیمی از مردم و نیز احقاق حقوق تولیدکنندگان برداشته شود، ادامه داد: هدف از تنظیم بازار به هیچ وجه متضرر نمودن تولیدکنندگان نیست و ستاد تنظیم بازار کشور قیمت محاسبه شده ۱۴ هزار تومان را در سطح کشور برای تخم مرغ اعلام نموده که در حال حاضر در تمام استان‌ها اجرایی می‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در ادامه به لزوم نظارت و تنظیم بازار اشاره نمود و ضمن انتقاد از رویکردهای گذشته اعلام کرد: حرکت برای اقتصاد موفق نیازمند شفافیت منابع مالی است که در کشور ما به دلیل وجود منابع غنی تاکنون اتفاق نیفتاده است و تنها هنگامی که شرایط دشوار اقتصادی پیش می‌آید، بحث گرایش به سمت الگوهای موفق اقتصادی مطرح می‌گردد و مادامی که اقتصاد شفاف‌سازی نگردد، انواع مفاسد اقتصادی دور از ذهن نخواهد بود.

فتحی در این راستا بر احصاء دقیق آمار تولید و توزیع تخم مرغ تاکید نمود و گفت: باید جریان دریافت نهاده به قیمت دولتی و تولید محصول متناسب با آن و عرضه با قیمت تعیین شده در بازار به صورت شفاف انجام گیرد. این موضوع فقط در ارتباط با ۱۸۸ واحد مرغداری استان مطرح نیست بلکه از بالاترین سطوح کشور تا عامه مردم در آن درگیر هستند.

وی گفت: میزان سود متناسب تولیدکنندگان لحاظ شده است و فراتر از آن زیاده‌خواهی برخی تولیدکنندگان است که مقابله با آن رسالت ستاد تنظیم بازار می‌باشد که هم وظیفه شرعی و هم وظیفه سازمانی ما نیز است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در قبال تولیدکنندگانی که نسبت به سیاست‌های تعیین قیمت تمکین نکنند از سوی ستاد تنظیم بازار سه روش تنبیهی در نظر گرفته شده است، اگر تولیدکننده اقدام به فروش محصول با قیمت آزاد نماید، نمی‌تواند از ارز دولتی برای دریافت نهاده بهره‌مند گردد و این امکان در سامانه بازارگاه فراهم شده است تا نهاده این واحد تولیدی قطع شده و به تعزیرات معرفی شود تا مشمول قوانین تعزیراتی گردد.

فتحی با اشاره بر اینکه در استان حدود ۲۴۰ تن ظرفیت تولید روزانه تخم مرغ وجود دارد، تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۲۱۰ تن تولید روزانه استان می‌باشد، از سوی دیگر حداکثر مصرف روزانه تخم مرغ در استان حدود ۱۰۰ تن می‌باشد که مازاد تولید نیز با مجوز معاونت بهبود تولیدات دامی به استان‌های همجوار ارسال می‌گردد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ادامه داد: فرمتی با مشخصات دقیق ۱۸۸ واحد مرغداری تهیه و ارسال شده که بر حسب سن گله آنها که شروع به تخمگذاری کرده‌اند و هنوز حذف نشده‌اند، میزان دقیق تولید آنها را پیش‌بینی می‌نماید و مرغداران موظف خواهند بود محصول روزانه خود را با قیمت مصوب درب مرغداری عرضه و مشخصات دقیق مشتری حقیقی یا حقوقی خود را در این فرم درج نمایند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا