امور زیربناییراه و ساختمان

ثبت دو هزار برخورد با شرکت‌های اتوبوسرانی متخلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال جاری با شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن بودیم و البته هر چند حجم ترافیک و تردد کاهش پیدا کرده اما در برخی از محورها از جکله محورهای شریانی تردد فرق چندانی با قبل از شیوع ویروس کرونا نداشت به طوری که اگر اوج تردد یک ملیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بود امروز به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تردد رسیده است بنابراین نشان می‌دهدکه تردد همچنان در جاده‌ها وجود دارد و فعال است.

به گزارش آرمان اقتصادی،، محمد اسلامی در حاشیه نشست صد و سیزدهمین کمیسین عمومی راه‌ها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه افزایش ایمنی راه‌ها یک مسئولیت اجتماعی مشترک بین تمام دستگاه‌ها است،  اظهار داشت: اگر قبول داریم بیش از ۶۰ درصد تصادفات در ۳۰ کیلیومتری شهرها رخ می‌دهد باید یک اقدام متفاوتی برای کاهش این تصادفات انجام دهیم و با ضوابط مسئولانه کوشش کنیم تا این معضل و دغدغه مشترک برطرف شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوشبختانه در مهرماه هیات دولت آیین نامه اجرایی مربوط به ایمنی راه‌ها را تصویب کرد گفت: همه دستگاه‌ها در این آیین نامه تکالیفی دارند که باید به اجرا برسانند.

اسلامی همچنین با اشاره به ایجاد قرارگاه مشترک بین دستگاه‌های مختلف در سطح جاده‌ها و راه‌ها گفت:‌ بنابراین است که قرارگاه مشترک در نقاطی از جاده‌ها داشته باشیم تا اقدامات فوری پس از وقوع سانحه و تصادف انجام شود.

وی ادامه داد:‌ ایجاد یک مکان قرارگاهی مستقر در جاده‌ها برای تمام دستگاه‌ها باعث می‌شود تا کاستی‌های امداد و نجات در جاده‌ها برطرف شود و به زودی سند آ‌ن را به تصویب می‌رسانیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با ایجاد این قابلیت پشتیبانی مشترک و با یک برنامه مشترک برای پشتیبانی عبور و مرور در جاده‌ها به دنبال افزایش ایمنی و امداد و نجات فوری هستیم.

اسلامی همچنین درباره کاهش تصادفات در جاده‌ها اظهار داشت: تلفات ناشی از تصادفات جاده‌ای که در سال‌های ۹۵ تا ۹۶ معکوس شده بود در سال ۹۷ دوباره منحنی رشد پیدا کرد و با تمهیداتی که به وجود آمد در سال ۹۸ توانستیم دوباره منحنی مربوط به تصادفات را معکوس کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشا ره به کاهش تصادفات از ابتدای شیوع ویروس کرونا گفت: از ابتدای کرونا تا به امروز ۲۰ درصد در ترددها کاهش داشتیم که به همین میزان هم تصادفات کاهش پیدا کرده است.

اسلامی ادامه داد: ۸۶ درصد تصادفات رانندگی به دلیل حواس پرتی و خواب آ‌لودگی و عدم توجه به جلو و در نهایت عدم توان مهار خودرو بوده است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بنابراین با توجه به دلایل وقوع تصادفات در ایران، باید فرهنگ‌سازی را افزایش دهیم که معتقدیم این فرهنگ‌سازی باید به ویژه در کودکان و نوجوانان نهادینه شود.

اسلامی با اشاره به رفع نقاط حادثه خیز در جاده‌ها گفت: در پالایش مشترکی که بین پلیس و راهداری انجام شد ۲۵۱ نقطه حادثه خیز را شناسایی کردیم که از این تعداد تاکنون ۲۰۰ نقطه حادثه خیز برطرف شده و مابقی هم با تمهدیات انتظامی مدیریت می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سال جاری با شاهد کاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن بودیم و البته هر چند حجم ترافیک و تردد کاهش پیدا کرده اما در برخی از محورها از جکله محورهای شریانی تردد فرق چندانی با قبل از شیوع ویروس کرونا نداشت به طوری که اگر اوج تردد یک ملیون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو بود امروز به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تردد رسیده است بنابراین نشان می‌دهدکه تردد همچنان در جاده‌ها وجود دارد و فعال است.

اسلامی با تاکید بر اینکه بنده نگفته‌ام بین خودروهای داخلی و خارجی تفاوتی وجود ندارد گفت: حرف بنده این است که هیچ خودروسازی نمی‌تواند خودروی غیر استاندارد تولید کند چراکه سازمان استاندارد تمام تولیدات را در کنترل دارد و اجازه نمی‌دهد خودروی غیر استاندارد تولید و عرضه شود اما همه می‌دانیم که خودروسازی‌های داخلی باید قابلیت خود را افزایش دهند و در کنار آن سازمان استاندارد و وزارت صمت هم سخت‌گیری‌های خودشان را دارد.

اسلامی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا پس از منع ترددهای بین شهری ترافیک به طور معناداری کاهش پیدا کرد اظهار د اشت: در ساعات اوج ۳۷۰ تردد ساعتی داشتیم و امروز این عدد به ۲۹۰ تا ۳۰۰ تردد رسیده که این کاهش متاثر از منع عبور و مرور بین شهری بوده است.

اسلامی ادامه داد:  پس از تعطیلی‌های همه جانبه در فروردین و اردیبهشت منحنی حرکت تقریبا ثابت مانده ا چست.

وزیر راه  شهرسازی همچنین با اشاره به موضوع عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی از رانندگان اتوبوس گفت: طبق مصوبات مسافری که دارای ثبت کرونا باشد نباید سوار اتوبوس شود و شرکت‌ها و رانندگان باید از پذیرش آن خودداری کنند از ابتدای آبانماه تاکنون هم دو هزار برخورد با شرکت‌ها ثبت شده است.

وی گفت: همچنین در بخش هواپیمایی از سوی سازمان هواپیمایی هم با تعدادی از شرکت‌ها برخورد شده و همچنین برخی از مجوز سایت‌های فروش را هم لغو کردند.

اسلامی همچنین درباره ادامه منع ترددهای بین شهری تاکید کرد: منع ترددهای بین شهری قرار نیست محدودیت زمانی داشته باشد و تمام ترددها بستگی به رنگ هر شهر دارد و بر این اساس به صورت اتوماتیک وار محدودیت‌ها یا لغو و یا ادامه خواهد داشت.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا