پرداخت الکترونیکصنعت، معدن، تجارتکسب و کار

رشد ۸.۳ درصدی تجارت الکترونیکی در ۶ ماه نخست سال ۹۹

گزارش تجارت الکترونیک شش ماه نخست سال ۹۹ از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت منتشر شد. بر اساس این گزارش معاملات تجارت الکترونیکی ۸.۳ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بر اساس گزارش‌های پیشین این مرکز سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حجم تجارت الکترونیکی کشور دوبرابر شده بود. این در حالی است که بعد از پاندمی کرونا و اثرات آن بر سیستم تجارت سنتی، با رشد فزاینده‌ای در رشد تجارت الکترونیکی مواجه شده‌ایم. از همین رو این شتاب‌دهی به ۸.۳ برابر شدن ارزش معاملات الکترونیکی و توسعه دامنه آن به صنایع و محصولات جدید منجر شد.

بر اساس این گزارش ارزش معاملات الکترونیکی در سال ۹۹، ۶۳۹ هزار میلیارد تومان (با رشد ۲۸۴ درصدی نسبت به شش‌ماهه اول ۹۸) همچنین متوسط مبلغ هر خرید الکترونیکی ۱.۵ میلیارد عدد (با رشد ۱۵۳ درصدی نسبت به شش‌ماهه اول ۹۸) همراه بوده است. تعداد معاملات الکترونیکی دولتی نیز ۱۵۲ هزار عدد (با رشد ۳۵ درصدی نسبت به شش‌ماهه اول ۹۸) برآورد شده است.

همچنین بخوانید

رشد ۱۱ درصدی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک


نکته جالب‌توجه دیگر این گزارش آمار وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی است که ۳۳۳ هزار عدد برآورد شده است. این آمار به معنی رشد ۱۱ درصدی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک نسبت به سال ۹۸ است. همچنین استفاده از اینماد نیز با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۹۸ همراه بوده که به معنی استفاده ۲۳ درصدی وب‌سایت‌های تجارت الکترونیکی از اینماد بوده است. از سویی دیگر حدود ۴۶ درصد از صاحبان واحدهای الکترونیکی در گروه سنی بین ۳۰ تا ۴۰ سال قرار دارند و صاحب ۱۳ درصد واحدهای تجارت الکترونیکی زنان هستند.

شتاب‌گیری تجارت الکترونیکی کشور در پی ویروس کرونا منجر به توجه و تمرکز بیشتر بر این مهم شد. توسعه تجارت الکترونیکی دستاوردی است تا بر اساس آن با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین مالی می‌توان در راستای برنامه‌ریزی‌های مطرح شده دولت الکترونیک نیز حرکت کرد. هرچند کرونا اقتصاد ایران و جهان را شکننده و آسیب‌پذیر کرد اما خود دلیلی شد تا استفاده از شیوه‌های تجارت الکترونیکی در روزمره زندگی مردم رواج پیدا کند و شیوه‌های خرید اینترنتی در لایه‌های مختلف جامعه با وجود همه موانع زیرساختی و فرهنگی توسعه پیدا کند.


تغییر نسبی ۱۰ درصدی مشترکین اینترنت پهن‌باند


در بخش دیگری از این گزارش به شاخص‌های اثرگذار در توسعه تجارت الکترونیکی نیز اشاره شده است. بر اساس آمارها و تحلیل‌های ارائه شده از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، شاخص زیرساخت تجارت الکترونیکی، با عنوان شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه با تغییر نسبی ۵ درصدی، با عنوان شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند با تغییر نسبی ۲۰ درصدی، اینترنت پهن باند با تغییر نسبی ۹ درصدی، تعداد مشترکین اینترنت پهن باند با ضریب تغییر ۱۰ درصدی و تعداد صدور گواهی امضا الکترونیکی با تغییر نسبی ۱۲۳ درصدی سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ همراه بوده است.

همچنین در ادامه این گزارش با بررسی جزئیات شاخص عملکرد تجارت الکترونیکی، ارزش اسمی معاملات تجارت الکترونیکی (هزار میلیارد تومان) ۲۸۴ درصد، ارزش حقیقی معاملات تجارت الکترونیکی (میلیارد تومان) ۲۱۷ درصد، تعداد تراکنش‌های تجارت الکترونیکی (میلیارد عدد) ۵۲ درصد، نسبت اسمی تجارت الکترونیکی به تولید ناخالص داخلی ۲۰۵ درصد، متوسط مبلغ تراکنش‌های تجارت الکترونیکی (هزار تومان) ۱۵۳ درصد، رزش معاملات الکترونیکی دولتی (هزار میلیارد تومان) ۵۹ درصد، تعداد معاملات الکترونیکی دولتی (هزار عدد) ۳۵ درصد در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تغییر نسبی ایجاد شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا