صنعت، معدن، تجارت

حرکت ایران و اوراسیا برای حذف دلار از تبادلات مالی

یک مقام مسئول از حرکت ایران و اوراسیا برای حذف دلار از تبادلات مالی خبر داد و با بیان اینکه سوئیفت ملی راهی برای تبادلات پولی است، گفت: ۱۲ بانک چینی قابلیت کار در دوره تحریم را دارند.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، عزیز منصوری در همایش تجاری ایران و اوراسیا گفت: انتظار می‌رود موافقتنامه تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا به مرور زمان به موافقتنامه تجارت آزاد میان ایران و این اتحادیه تبدیل شود، این در حالی است که در توافقنامه تجارت آزاد، حجم مبادلات به چندین برابر و حتی تا ده برابر افزایش خواهد یافت؛ اما ملزومات پولی و بانکی نیز در این رابطه باید فراهم شود.

رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه افزود: تصور بر این است که در قالب نظام سنتی بانکی و پولی کشور، نیازهای توسعه مناسبات قابل تأمین نیست؛ بنابراین باید در این زمینه انعقاد پیمان‌های پولی بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا به ویژه روسیه و ارمنستان است.

به گفته این مقام مسئول، حجم مبادلات تجاری برخی از کشورها با ایران به دلیل تحریم افت یافته است؛ در حالی که ما شاهد رشد روابط تجاری خود با روسیه و ارمنستان بودیم پس اگر اراده وجود داشته باشد، در بدترین شرایط هم می‌توان مبادلات را افزایش داد.

وی اظهار داشت: باید از مرحله حذف دلار حرکت کرد و البته این دلار زدایی مربوط به ایران و چند کشور نیست؛ بلکه اکنون بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال اجرای پروژه حذف دلار از اقتصاد خود هستند؛ چراکه جنگ ارزی در دنیا شکل گرفته و رقابت‌هایی در این حوزه بین کشورهای مختلف شکل گرفته؛ ضمن اینکه بر اساس گزارشات منتشر شده از سوی اوراسیا، ۴۱.۶ درصد ذخایر ارزی به صورت دلار در اوراسیا نگهداری می‌شود؛ به نحوی در کشوری مثل قزاقستان سهم ۶۰ درصدی و در روسیه ۲۲ درصدی بابت استفاده از ذخایر دلاری به ثبت رسیده است.

به گفته وی، ۱۵ درصد درآمدهای صادراتی اوراسیا به صورت روبل و ۶۰ درصد آن به صورت دلار است؛ در حالی که ما دلار زدایی را در این اتحادیه در حال پیگیری داریم اما هنوز هم ۶۰ درصد درآمدهای صادراتی به صورت دلاری است.

این مقام مسئول ادامه داد: جدای از سوالات درستی که در حوزه دلار زدایی مطرح می‌شود، اما در حوزه اجرا نیز انتظار داریم شرکای ما در اتحادیه اوراسیا اقدامات جدی انجام دهند.

وی افزود: سوئیفت های ملی نیز در بسیاری از کشورها در حال فراهم سازی است چراکه آمریکا به عنوان ابزار از سوئیفت استفاده می‌کند؛ اکنون سوئیفت چینی و روسی فعال است و در این رابطه سوئیفت ایران نیز راه اندازی شده است.

به گفته این مقام مسئول، ۱۲ بانک در چین شناسایی شده که در شرایط تحریم حتی تبادلات ایران از طریق آنها قابل انجام است؛ به نحوی که این بانک‌ها ممکن است سهامدار آمریکایی نداشته و یا حتی قبلاً تحریم شده باشند؛ چراکه ترس از تحریم ندارند.

وی اظهار داشت: ابزار دیگری که می‌تواند بین دو طرف ابزار مبادله تجاری باشد، طلا است چراکه روسیه جزو بزرگترین کشورهایی است که ذخایر طلای زیادی دارد و در دنیا، می‌تواند جریان ساز باشد، بنابراین مبادلات کالا با طلا و واسطه قرار دادن طلا می‌تواند ابزار نوین باشد که می‌تواند استفاده شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا