صنعت، معدن، تجارت

صرفه جویی ۲.۲ میلیارد دلاری با داخلی‌سازی پروژه‌ها

معاون امور صنایع وزارت صمت از جلوگیری از خروج ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار با اجرای طرح‌های به بهره برداری رسیده پروژه داخلی سازی و میزهای ساخت داخل در ۹ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، مهدی صادقی نیارکی، در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک این معاونت با جهاد دانشگاهی با بیان این مطلب، گفت: ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار امسال برای داخلی سازی هدف‌گذاری شده که سهم استان‌ها به تفکیک ۳۱ استان نیز تدوین و ابلاغ شده است.

وی با اعلام اینکه چند میز ساخت داخل را امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار کرده‌ایم، ادامه داد: چهارمین میز توسعه و تعمیق ساخت داخل در حوزه خودرو و قطعات را ابتدای امسال با ۴۰ سازنده و ارزش قراردادهای ۶۰ میلیون دلار برگزار کرده ایم. میز دوم پتروشیمی با ارزش قراردادهای ۶۰ میلیون دلار، نخستین میز صنعت پالایشگاهی با ارزش قراردادهای ۸۰ میلیون دلار را برگزار کردیم و پنجمین میز ساخت داخل در حوزه خودرو به ارزش قراردادهای ۶۰ میلیون دلار نیز برگزار می‌شود.

صادقی نیارکی ادامه داد: در مجموع ۲۴۰ میلیون دلار در قالب میزهای ساخت داخل امسال انعقاد قرارداد بین سازندگان داخلی و مجموعه‌های صنعتی داشته‌ایم. ۲۱۰ گروه کالایی را به عنوان زیر پروژه نهضت ساخت داخل مشخص کردیم که این اقلام برای جایگزینی واردات و سرمایه گذاری سرمایه گذاران معرفی شده‌اند. همچنین این ۲۱۰ رشته فعالیت را به مجموعه نهادهای انقلابی و عمومی غیر دولتی ارسال کرده‌ایم که جهاد دانشگاهی در ۲۴ مورد برای همکاری اعلام آمادگی کرده است.

به گفته این مقام مسئول جهاد دانشگاهی در حوزه‌هایی از جمله برق، نفت، فولاد، نساجی، پوشاک، ماشین سازی و تجهیزات برای ارائه فناوری و دانش تولید و فرایندها و همچنین تولید محصول، آمادگی خود را اعلام کرده است.

معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه از نیمه دوم سال ۱۳۹۸ برنامه نهضت ساخت داخل شروع شده است، تصریح کرد: مسئولان ارشد وزارت صمت بر تداوم، حمایت و صیانت از این نهضت تاکید دارند تا منابع ارزی برای ایجاد ارزش افزوده بالاتر مدیریت شود. تأمین نیازهای واحدها با تکیه بر درون زایی را جزو اهداف اقتصاد مقاومتی است.

وی در خصوص امضای تفاهم نامه همکاری با جهاد دانشگاهی نیز، گفت: یکی از مأموریت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت به کارگیری همه ظرفیت‌های موجود در کشور برای ارتقای فناوری‌های موجود، توسعه و تعمیق ساخت داخل، افزایش بهره‌وری و رسوخ فناوری در کشور است که مجموعه‌های مختلفی در این حوزه مأموریت دارند و جهاد دانشگاهی یکی از آنهاست.

معاون امور صنایع وزارت صمت با بیان اینکه همکاری بسیار خوبی بین این معاونت و جهاد دانشگاهی برای توسعه همکاری‌ها شکل گرفته است، توضیح داد: به عنوان متصدی توسعه تولید و ساخت داخل، با جهاد دانشگاهی این تفاهم‌نامه را به امضا رسانده‌ایم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا