صنعت، معدن، تجارت

الزامات مناسب برای موافقت نامه تجارت آزاد را نداریم

معاون وزیر صمت گفت: ما الزامات مناسب در بخش اجرای موافقت نامه تجارت آزاد را نداریم و عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمید زادبوم امروز در همایش «روابط ایران و اوراسیا» گفت: در کمتر از یک ماه آینده مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا را آغاز خواهیم کرد و مقدمات فنی آن از سوی سازمان توسعه تجارت فراهم شده ولی بخش مهمی از آن فضای اطراف موافقت نامه و دانش بخش خصوصی و دولتی در بخش موافقت نامه‌های تجارت آزاد است. ما جز یک موافقت نامه با سوریه تجربه دیگری را در این زمینه نداشته‌ایم و در بخش‌های دولتی و در نزد بسیاری از تجار ما چنین تجربه‌ای موجود نیست.

معاون وزیر صمت عدم الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی را از جمله نواقص موجود در زمینه اتخاذ رفتارهای متناسب با تجارت آزاد نام برد و گفت: ما الزامات مناسب در بخش اجرای موافقت نامه تجارت آزاد را با این کشورها نداریم و عدم الحاق و پیگیری برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باعث دانش کم در بین تجار و مقامات دولتی شده است.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه در حال حاضر موافقت نامه تجارت ترجیحی با اوراسیا را درباره ۸۹۰ قلم داریم، افزود: بعد از آغاز اجرای موافقت نامه تجارت آزاد تنها ۲۰ قلم کالا می‌توانند در بخش تعرفه‌ای باقی بمانند و سایر کالاها باید به صورت پلکانی و در طی یک مدت زمان تعیین شده از نظام تعرفه‌ای خارج شوند و باید سالانه بخشی از تعرفه کالاها را به صفر برسانیم.

وی گفت: سوال این است که آیا الزامات حذف تعرفه‌ها در بخش تولید و بازرگانی و کنترل قواعد مبدا موجود است؟، من به طور قطع می گویم که نه، نیست.

زادبوم با بیان اینکه در حال حاضر موضوع پیوستن به اوراسیا مطرح نیست، تصریح کرد: همگرایی‌ها هنوز بین اقتصاد ما و این ۵ کشور اتفاق نیفتاده است و این اتحادیه هم مانند اتحادیه اروپا هم نیست که الزامات گمرکی و بازرگانی آن هماهنگ شده باشد.
 

وی خاطرنشان کرد: از زمان پیشنهاد نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان برای ایجاد این اتحادیه اقتصادی در سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۱۵ و ایجاد آن بیش از ۲۰ سال زمان برد و هنوز نیز با مشکلاتی در بخش پول و بانکی مواجه است.

معاون وزیر صمت گفت: در حال حاضر ویتنام دارای موافقت نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیاست و ایران نیز با این اتحادیه موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده است. تمام مذاکرات فنی و تجاری مربوط به این موضوع نیز توسط وزارت صمت، گمرک، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی انجام شده است.

زادبوم ادامه داد: در حال حاضر اوراسیا ۲ عضو ناظر دارد اما ۴۰ کشور دیگر خواستار پیوستن به آن هستند؛ موضوع مهم برای ایران در حال حاضر الحاق به این اتحادیه نیست، بلکه رسیدن به موافقت نامه تجارت آزاد است.

وی توضیح داد: با اجرای موافقت نامه تجارت آزاد با اوراسیا تنها می‌توانیم حداکثر ۲۰ قلم کالا را در بخش منفی برای نظام تعرفه‌ای قرار دهیم و باید مذاکرات خود را نیز درباره ۲۰ قلم کالای منفی طرف مقابل برای صادرات به ایران آغاز کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا