بین الملل

عربستان سعودی در معرض از دست دادن کنترل بازارهای نفت قرار دارد

عربستان سعودی با کسری بودجه روزافزونی روبرو است و حضور رقیبان بین‌المللی قدرتمند در بازار نفت و گرایش جهانی به انرژی‌های سبز این وضعیت را بدتر کرده است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، عربستان سعودی با کسری بودجه روزافزونی روبرو است و حضور رقیبان بین‌المللی قدرتمند در بازار نفت و گرایش جهانی به انرژی‌های سبز این وضعیت را بدتر کرده است.

پس از اینکه در اوایل این ماه عربستان سعودی بازارها را سوپرایز کرد و تولید خود را ۱ میلیون بشکه در روز کاهش داد، قیمت‌های نفت موقتاً بالا رفت اما پس از آن ایران با امید به بازگرداندن تولید نفت خام خود به بیش از ۲ میلیون بشکه در روز، تولید خود را افزایش داد و قیمت‌ها به سرعت پایین آمدند.

آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که صادرات عربستان در ماه نوامبر بیش از ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته سقوط کرده‌اند و از ۲۱.۵۴ میلیارد دلار به ۱۵.۵ میلیارد دلار رسیده‌اند اما در این میان صادرات نفت خام این کشور بیش از همه تحت تأثیر قرار گرفت و در ماه نوامبر بیش از ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته سقوط کرد.

در حالی که به نظر می‌رسید توزیع واکسن کرونا فوراً باعث بازگشت تقاضای نفت خواهد شد اما حالا مشخص شده است پروسه به کنترل درآمدن بیماری کرونا با این روش طولانی خواهد بود. از سوی دیگر پس از کاهش تولید عربستان سعودی و بالا رفتن قیمت‌ها، بازار نفت شیل آمریکا مجدداً سودآور شد و حفاران آمریکایی سهم بازار عربستان را در دست گرفتند.

از طرف دیگر با روی کار آمدن بایدن در آمریکا، عربستان سعودی با خطر بازگشت تمام و کمال رقیب شماره یک منطقه‌ای خود، ایران به صحنه بین‌المللی بازار نفت روبرو شده است.

در همین زمان برنامه عربستان برای چشم‌انداز ۲۰۳۰ با بحران کرونا و افزایش شدید کسری بودجه این کشور حالا با چالش‌های بسیاری روبرو شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا