امور زیربناییراه و ساختمان

سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری ایران در ساخت وتجهیز بندر شهیدبهشتی/ بندر چابهار مورد توجه شرکت‌های بین‌المللی است

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون یک میلیارد دلار در ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز و تجهیز بندر چابهار سرمایه گذاری کرده است و‌ ضرورت دارد سرمایه گذار هندی در تأمین تجهیزات این بندر تسریع کند.

همچنین بخوانید

به گزارش ایلنا از وزارت راه و شهرسازی، فرهاد منتصر کوهساری در نشست توسعه تجهیزاتی بندر شهید بهشتی چابهار با حضور برخی از مقامات هندی، تصریح کرد: وجود مزایای بی‌شمار در بندر چابهار، سبب شده این بندر به عنوان بندری مناسب و سودآور جهت سرمایه‌گذاری مورد توجه شرکت‌های بین‌المللی قرار گیرد. 

عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست و در حاشیه رونمایی از تجهیزات جدید بندر چابهار، خاطر نشان کرد: بندر چابهار؛ به عنوان بندر استراتژیک و برخوردار از موقعیت ممتاز جغرافیایی، می تواند با ارتباط بین کشور هند و کشورهای آسیای میانه، تحول اقتصادی قابل توجهی را برای این کشورها و سایر ملل همسایه رقم بزند.

وی با اشاره به عمق مناسب بندر شهید بهشتی برای پهلوگیری کشتی‌های سایز بزرگ و پذیرش کشتی‌های اقیانوس پیما، اظهار داشت: بندر راهبردی شهید بهشتی به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران در شمال دریای عمان، نزدیک‌ترین و آسان‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی به آب‌های آزاد محسوب می شود.

کوهساری با اشاره به ظرفیت ۸,۵ میلیون تنی بندر چابهار در پایان فاز اول توسعه بندر شهید بهشتی، تأکید کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت ایجاد شده در بندر چابهار، تاکنون زیرساخت‌ها و روبناهای مناسبی در بندر ایجاد شده و با سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی، تجهیزات پیشرفته‌ای برای تخلیه و بارگیری انواع کالاها تأمین شده است.

وی افزود: برای ایجاد تجارت دریا برد در بندر چابهار، ۱۷ پروژه سرمایه‌گذاری برای ساخت انواع انبارها، مخازن نفتی و گازی، محوطه‌های پارکینگ کامیون منعقد شده و در دست اجرا است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با اشاره به در دست انعقاد بودن ۱۱ پروژه توسعه‌ای در بندر چابهار، گفت: با اجرای کلیه برنامه‌های توسعه‌ای و تجهیزاتی در بندر شهید بهشتی، این بندر برای انجام ترانزیت، صادرات و حتی ترانشیپ، پاسخگوی مشتریان و صاحبان کالا خواهد بود.

وی با اشاره به تجهیزات جدید وارد شده به بندر توسط شرکت هندی به عنوان بخشی از تعهدات سرمایه ‌گذاری ۸۵ میلیون دلاری هند در بندر چابهار، گفت: تأمین جرثقیل‌های موبایل ساحلی با ظرفیت ۱۴۰ تن، توسط شرکت هندی IPGL، در دو حوزه کانتینری و ترانزیت کاربرد دارد.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر تصریح کرد: با توجه به ضرورت توسعه ترانزیتی در بندر چابهار، جهت رضایت مشتریان، لازم است دولت هند نسبت به تأمین سایر تجهیزات در راستای تعهد به قرارداد سرمایه‌گذاری بین دو کشور، اقدام کند.

کوهساری تأکید کرد: علاوه بر تأمین تجهیزات، طرف هندی باید بازاریابی و توسعه بازار در بندر چابهار را نیز در دستور کار خود قرار دهد تا بتوانیم از کلیه ظرفیت‌های فراهم شده در بندر به درستی بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: میانگین تخفیفات ۷۰ درصدی در کلیه ردیف‌های حقوقی و عوارض بندری، تخفیف حداقل ۳۰ درصد در هزینه ‌های تخلیه و بارگیری، از دیگر مزایای انتخاب این بندر برای صاحبان کالا و خطوط کشتیرانی قلمداد می شود.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر ضمن پیشنهاد کرد: جهت رونق کریدور شمال – جنوب، همایشی بین سه کشور ایران، هند و روسیه در دریای خزر برگزار شود.

در نشست توسعه تجهیزاتی بندر چابهار، جیتندر سینگ؛ مدیرکل امور سیاسی کشور هند، احمد صادقی؛ نماینده وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و رحمدل بامری؛ فرماندار چابهار نیز حضور داشتند.

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا