امور زیربناییتعاون و اشتغال

دولت در دی‌ماه بودجه عمرانی طرح‌ها را اختصاص نداد

اتاق تعاون ایران اعلام کرد که با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان در دی ماه نسبت به ماه گذشته اندکی کاهش یافت؛ همچنین در این ماه بودجه عمرانی به طرح ها تخصیص نیافته است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از اتاق تعاون ایران، با استناد به اظهارات فعالان ساختمانی، عدد شامخ ساختمان در دی ماه نسبت به ماه گذشته اندکی کاهش یافت. دو شاخص میزان سفارشات جدید و سرعت انجام سفارشات نسبت به ماه گذشته کمی افزایش یافت. (البته در برخی کسب و کارهای این حوزه بویژه مشاغلی که برپایه مواد اولیه وارداتی انجام می‌شوند، بواسطه کاهش نرخ ارز و وعده‌های حاکمیتی در خصوص پایین‌تر آمدن نرخ ارز بویژه دلار، کارفرمایان ترجیح به تعویق بستن قراردادها داشتند.) شاخص میزان مواد اولیه خریداری شده نیز کمی کاهش یافت. شاخص میزان بکارگیری نیروی انسانی تغییر چندانی نسبت به ماه قبل نداشت.

روند رشد دو شاخص قیمت خرید مواد اولیه و قیمت فروش، نسبت به ماه گذشته کاهش یافت. میزان کارهای معوق در راستای تلاش برای تحویل سفارشات پیش از پایان سال و یا بعضاً بواسطه کاهش میزان فعالیت‌های در دست انجام در برخی صنایع ساختمانی، کاهش یافت. با کاهش شاخص میزان فعالیت‌ها نسبت به ماه قبل، شاخص میزان مصرف حامل‌های انرژی هم کمتر شد. شاخص میزان صادرات این بخش نسبت به ماه گذشته تفاوت محسوسی نداشت. شاخص میزان فروش نیز کمتر شد.

فعالان بخش ساختمان با توجه به نزدیکی به پایان سال، انتظار بهبود فعالیت‌های کسب و کار خود را در بهمن ماه دارند.

لازم به اشاره است، صنعت ساختمان براساس استاندارد بین المللی طبقه بندی کلیه فعالیت‌های اقتصادی (ISIC)، به سه گروه اصلی ساخت بنا، مهندسی عمران و فعالیت‌های ساخت و ساز تخصصی ساختمان دسته بندی می‌شود. در یک تقسیم بندی دیگر، بخش ساختمان شامل دو بخش کلی مسکونی و غیرمسکونی (تجاری و عمرانی) است.

در بخش مسکونی با توجه ثبات نسبی نرخ ارز و بدنبال آن رشد کمتر و یا حتی ثبات نسبی و بعضاً کاهش قیمت برخی مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز این بخش، طبق گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت معاملات مسکن نسبت به ماه گذشته در تهران (به عنوان نمونه آماری بزرگ از کل کشور) اندکی (۱.۸ درصد) افزایش یافت. (۸ منطقه از ۲۲ منطقه تهران، کاهش قیمت نسبت به ماه قبل را تجربه نمودند.) تعداد معاملات نیز درتهران ۳۷.۶ درصد بیشتر شد.

در بخش‌های عمرانی به دلیل عدم تخصیص بودجه عمرانی، پیشرفتی در میزان فعالیت‌ها نسبت به ماه گذشته گزارش نشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا