امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

۲۴ درصد از اعتبارات اجرای سامانه‌های نوین آبیاری پرداخت شد

یک مقام مسئول از پرداخت ۲۴ درصد از اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع، مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ابتدای سال جاری قرار بود ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری اختصاص یابد که به دلیل محدودیت‌های درآمدی دولت، مقرر شد تا سازمان برنامه و بودجه کشور ۱,۱۲۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی پرداخت کند.

وی افزود: نزدیک به ۴۸۰ میلیارد تومان نیز از محل اسناد خزانه اسلامی برای اجرای طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در زمین‌های کشاورزی برای سال مالی ۹۹ پیش بینی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سنوات اخیر معمولاً ۱۰۰ درصد مبلغ تخصیصی از صندوق توسعه ملی پرداخت شده است، اظهار داشت: ما بر اساس این اعتماد با سرمایه گذاری‌های کشاورزان، کار را تا کنون انجام داده‌ایم.

زارع با اشاره به اینکه طرح سامانه‌های نوین آبیاری به سمت هوشمندسازی جهت گیری کرده است، پیش بینی کرد که در سال جاری و آتی در ۱۰ استان کشور، طرح هوشمندسازی سامانه‌های نوین آبیاری به صورت پایلوت اجرا شود.

وی ادامه داد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی حرکت به سوی توسعه کشاورزی هوشمند است و ما هم همسو با این سیاست، گام برمی‌داریم.

مجری طرح توسعه سامانه نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی اذعان داشت: تاکنون به صورت پراکنده هوشمندسازی روش‌های آبیاری توسط شرکت‌های دانش بنیان در اراضی کشاورزی برخی استان‌ها همچون فارس، اصفهان، یزد و خراسان رضوی اجرا شده است.

وی گفت: در صورتی که دستورالعمل‌های فنی و ضوابط سامانه‌های نوین آبیاری هوشمند از سوی مراکز تحقیقاتی تأیید شود، حمایت‌ها از این طرح آغاز می‌گردد.

زارع اظهار داشت: با هوشمندسازی سیستم‌های نوین آبیاری، درصد بالایی از پتانسیل‌ها از جمله در زمینه راندمان آبیاری و افزایش تولید از قوه به فعل تبدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در آبیاری هوشمند از اطلاعات تصاویر ماهواره‌ای برای آبیاری گیاهان در مزارع و باغات استفاده می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا