صنعت، معدن، تجارت

پشت پرده صدور مجوز ترخیص برخی کالاهای گروه ۴ چیست؟

دفتر واردات گمرک، بخشنامه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، در خصوص مجوز ترخیص برخی کالاهای گروه چهار و ممنوعه را ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی وکیلی مدیر کل دفتر واردات گمرک ایران، نامه ۲۱ بهمن ماه دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت، موضوع امکان ترخیص اقلام گروه چهار به غیر از خودرو از محل ثبت سفارشهای بانکی که تامین ارز آنها صورت گرفته  و بانک تامین ارز آنها را تایید نموده است را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرد.

بر اساس ادامه این بخشنامه ترخیص این کالاها با اخذ دو برابر سود بازرگانی انجام خواهد شد. ثبت سفارشات مربوطه نیز مشمول قید زمان نمی‌باشند.

مساله ترخیص کالاهای گروه چهار یا به عبارت ساده تر اقلام لوکس مصرفی که از سال ۹۷ واردات آنها ممنوع شده است حساسیت بسیار زیادی در کشور به خصوص در شرایط تحریمی ایجاد کرده است. چندی قبل نیز بحث ترخیص ۴۰۰ کانتینر لوازم خانگی مصرفی مطرح شد که جنجال زیادی در محافل مختلف ایجاد کرد.

بر این اساس به نظر می‌رسد گمرک ایران قبل از هر اقدامی بایستی، در جهت حمایت از تولید داخل و تبعاتی که این موضوع میتواند در پی داشته باشد،  لیست کالاهای مصرفی در آستانه ترخیص از محل این مصوبات و بخشنامه‌ها را منتشر کند.

گمرک جمهوری اسلامی ایران ,

انتهای پیام/

 
 

منبع

تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا