انرژی

شهرهای دارای تنش آبی کاهش می یابد

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: پیش بینی ما این است که با توجه به برخی از طرح های آبرسانی که در سال های گذشته به بهره برداری رسید، اگر وضعیت سال آبی همانند سال گذشته باشد، وضعیت تنش آبی ما نسبت به سنوات گذشته کمتر می شود و مردم کمتر دچار تنش آبی می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حمیدرضا جانباز امروز در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه تبادل الکترونیکی اطلاعات بین شرکت آب و فاضلاب کشور و شرکت ملی پست در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه تا چه زمانی کشور با مشکل جدی آب مواجه می شو، اظهار کرد: دو مطلب  را در طراحی طرح های آبرسانی در نظر گرفته ایم که شامل جمعیت و نرخ رشد و نیاز آب است، درخصوص جمعیت بر اساس مستند مرکز آمار ایران عمل می کنیم.

وی افزود: در خصوص سرانه مصرف نیز حدود ۱۰ سال پیش هرسال سعی شده مصرف کل آب شرب و سرانه مصرف را کاهش دهیم و برای این موضوع روشهای متفاوتی همچون روش های فنی مثل مدیریت فشار در شبکه و شبکه های هوشمند آب شرب و بخشی از آن نیز فرهنگ سازی را در نظر گرفته ایم.

همچنین بخوانید

با مدیریت مصرف دچار مشکل جدی برای تامین آب شرب نخواهیم شد

مدیرعامل شرکت مهندسی  آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه بخشی نیز که بسیار مهم است برنامه ریزی برای آینده است، گفت: هدف این است که ما سامانه ها را طوری تاب آور کنیم که حتی اگر خشکسالی نیز وجود داشته باشد، مشکل کمتر به مشترکان منتقل شود که شامل احداث مخازن آب شرب، تکمیل سامانه های آبرسانی در کشور حفرو تجهیز چاه های جایگزین برای پدافند غیرعامل می شود و به طور کلی شش اقدام برای افزایش تاب آوری در سامانه های آبرسانی تعریف کردیم.

جانباز با بیان اینکه ما در آینده با مدیریت مصرف دچار مشکل جدی برای تامین آب شرب در نقاط جمعیتی نخواهیم شد، گفت: البته ما در برخی مناطق شهری و روستایی با مشکلاتی مواجه هستیم چون سامانه های ما هنوز کامل نیست که البته با همکاری دولت و مجلس هر سال طرح ها در حال انجام هستند که امیدواریم مردم با مشکل مواجه نشوند.

تا قبل سال فهرست شهرهای دارای تنش آبی منتشر می شود

وی در خصوص شهرهای دارای تنش آبی گفت: تابستان سال جاری تعداد شهرهای دارای تنش آبی ۲۲۵ شهر بودند؛ پیش بینی ما این است که با توجه به وضعیت بارشها علی رغم اینکه تعداد زیادی از طرح های آبرسانی انجام شده و به ثمر رسیده تعداد شهرهای دارای تنش آبی کاهش یابد، جلسات مشترک شرکتهای آب و فاضلاب و آب منطقه ای و هواشناسی در حال برگزاری است. این هفته جلسات استان اصفهان و یزد و کرمان و تا قبل سال فهرستی از شهرهایی که دارای تنش خواهند بود را منتشر میکنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی  آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه اگر وضعیت بارش ها به همین منوال باشد به طوری که در حال حاضر نسبت به میانگین بلندمدت بیش از ۳۰ درصد عقب هستیم، در این شرایط درتعدادی از  مناطق جمعیتی کشور دچار مشکل خواهیم بود اما امیدواریم که این کاهش بارش در ماه های فرودین و اسفند جبران شود ولی بر اساس بدترین سناریو برنامه ریزی می کنیم و از این هفته جلسات کاهش تنش و افزایش تاب آوری مناطق جمعیتی کشور را با سه استان اصفهان کرمان و یزد آغاز می کنیم و این مساله ادامه پیدا خواهد کرد و همه استان های کشور پایش می شوند.

جانباز با بیان اینکه در صنعت آب و فاضلاب شرکتهای ما با ۲۵ میلیون مشترک در شهرها وروستاهای کشور در ارتباط هستند، گفت: اینکه اطلاعات ما مکان محور  باشد یکی از خواست های دیرینه ما بوده است؛ به نحوی که اینها تبدیل می شود به نقشه هایی که بعد می تواند مشخصات فنی هر اشتراک  را داشته باشد و خدمات رسانی ما بهتر انجام شود.

وی با بیان اینکه مثلا اگر مشترکی در نقطه ای از کشور دچار مشکل می شود، اگر این سامانه تکمیل شود به راحتی متوجه می شویم که جنس انشعاب، قطر لوله و نوع انشعاب چی بوده و این باعث میشود که سرعت خدمات رسانی بیشتر شود، اظهار کرد: انجام این کار نیازمند هزینه زیادی بود و باید خودمان انجام میدادیم اما با تفاهم نامه شرکت ملی پست این اتفاق افتاد یعنی ما اطلاعات سیستم پست را در خدمت میگیریم و کاری که هزینه و وقت زیاد نیاز داشت اطلاعات را دراختیار میگیریم و این کار باعث کاهش هزینه های ما و کاهش زمان خدمات رسانی به مشترکین می شود.

همچنین رمضانعلی سبحانی‌فر – مدیرعامل شرکت ملی پست با بیان اینکه تکمیل بانک اطلاعات ما فقط برای آبفای کشور نیست بلکه همه دستگاه ها بهره مند می شوند، گفت: با استفاده از نقشه هایی که آبفا کشور دارد، کد گذاری ما را تکمیل میکند واز این کدها در همه دستگاه ها استفاده میشود. در اکثر کشور های پیشرفته به جای کد ملی موجود در کشور ما از از کد پستی استفاده می شود. آدرس مکان محور مورد تایید و ثابت است و راهی برای جلوگیری از سوء استفاده خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات این بانک اطلاعات هر چه تکمیل تر باشد در تصمیم گیری و برنامه ریزی اثر گذار تر خواهد بود، گفت: در دو هفته گذشته با سازمان نقشه برداری کشور نیز همکاری داشتیم که اطلاعات پایه ما را تکمیل میکند کد روی این نقشه ها پیاده میشود. در حال حاضر بانک اطلاعاتی را در ۷۰۰ شهر تکمیل کردیم در شهرهای دیگر نیز درحال تکمیل است این بخش ها باعث میشود اطلاعت به روز و تکمیل بماند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا