اقتصاد کلان

رایزنی برای ترخیص گروه ۲۷؛ این بار تجهیزات آتش نشانی

بعد از هشدار گمرک ایران نسبت به فساد و متروکه شدن ۴۰ میلیون دلار کالای گروه ۲۷ با وجود حقوقی که برای صاحبان این کالا ایجاد شده، این بار درخواست وزیر کشور برای تعیین تکلیف کالاها و تجهیزات آتش‌نشانی مربوط به مناطق کم برخوردار که در این گروه قرار دارد و در گمرک دپو شده را به همراه داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، گروه کالایی ۲۷ مجموعه‌ای با حدود ۴۰ میلیون دلار کالا در گمرک و بنادر است که عمدتا پیش از ممنوعیت، ثبت سفارش و وارد شده‌اند ولی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده و غیر فعال شدن اولویت ارزی امکان صدور کد رهگیری بانک برای آنها وجود نداشته و در نتیجه گمرک مجوز ترخیص آنها را ندارد.

با این حال این مجموعه کالاها با تعداد بسیار زیاد اقلام بارها از سوی صاحبان کالا مورد پیگیری قرار گرفته و آن طور که مسئولان گمرک می‌گویند در حال فاسد شدن و در آستانه اعلام متروکه قرار گرفته اند.

همچنین بخوانید

این در حالی است که طبق اعلام معاون فنی گمرک ایران براساس براساس ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات وقتی کالایی مشمول افزایش سود بازرگانی یا ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت شود اگر شرایط لازم را داشته باشد امکان ترخیص آن با شرایط قبل از ممنوعیت وجود دارد؛ بنابراین طی مکاتباتی که بین گمرک و وزارت صمت، برای تعیین تکلیف این کالاها صورت گرفت، ترخیص آنها با شرایطی امکان پذیر بود؛ به طوری که گمرک مکلف به احراز کالا و ارائه لیست به وزارت صمت شد و این وزارتخانه باید بعد از مطابقت مشخصات این کالا با شرایط مندرج در ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی قانون مقررات و صادرات مشخص می کرد که آیا  قابلیت ترخیص با شرایط قبل از ممنوعیت وجود دارد یا خیر. این اقدامات ظاهرا صورت گرفته ولی در نهایت به صدور کد رهگیری بانک و ترخیص کالا منجر نشد.

ارونقی تاکید دارد که وقتی مجوز ثبت سفارش به عنوان مجوز ورود کالا صادر، کالای موضوع ثبت سفارش حمل و به گمرک و بنادر رسیده، اظهار شده، تشریفات گمرکی انجام، مشمول مقررات ماده ۱۱ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات بوده و «حقوق مکتسبه» برای صاحب کالا ایجاد شده، باید در چارچوب قانون، تعیین تکلیف و ترخیص آنها بلامانع اعلام شود چرا که قبلا به صاحب کالا مجوز ورود داده شده است.

ثبت سفارش قبل از ممنوعیت بوده است

موضوع مکاتبه رحمانی فضلی – وزیر کشور – و رزم‌حسینی – وزیر صنعت، معدن و معدن – نیز به همین ماجرای کالاهای گروه ۲۷ برمی‌گردد؛ به طوری که وی اعلام کرده بخشی از تجهیزات خریداری شده جهت تجهیز آتش‌نشانی شهرداری‌های مناطق کم‌برخوردار به تجهیزات ایمنی، اکنون در گمرک مانده و در صف تخصیص ارز قرار دارد در حالی که نیاز فوری آتش‌نشانان به تجهیزات مربوطه وجود داشته و باید در اسرع وقت این کالاها تعیین تکلیف شود.

وی نیز در مکاتبه خود این موضوع را یادآوری شده که کالاهای مربوطه در هنگام ثبت سفارش در گروه کالاهای مجاز برای واردات بوده و پس از ورود به کالاهای گروه ۲۷ قرار گرفته است و از این رو درخواست تعیین تکلیف این کالاها مطرح شده است.

البته موارد شبیه این مورد و گره های گروه ۲۷  کم نیست و بارها انجمن‌های مختلف در مورد تعیین وضعیت کالاهای خود که پیش از ممنوعیت وارد شده و مجوزهای لازم را داشته و صاحب کالا از حقوق مکتسبه برخوردار است پیگیری و در خواست تعیین تکلیف داشته اند.

در همین رابطه اخیرا موضوع تعیین تکلیف کالاهای گروه ۲۷ طی مکاتبه معاون فنی گمرک ایران با معاونت  هماهنگی و نظارت اقتصادی و زیربنایی معاون اول رئیس جمهور  گزارش شده است، از سویی در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار مقرر شده که طی جلسه ای با مسئولان دفتر مقررات و صادرات، بانک مرکزی، گمرک و همچنین دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار سازوکارهای قانونی برای تعیین تکلیف این ۴۰ میلیون دلار کالا بررسی و انجام شود.

 لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام از انواع زیاد کالاهایی هستند که در قالب گروه ۲۷ اکنون در گمرک مانده‌اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا