بورسبورس اوراق

شکسته شدن سقف ۳.۵ ساله شاخص بورس و چشم انداز تعدیل مثبت شرکت ها در گزارش های ۶ ماهه

بازار سرمایه در هفته گذشته، با وجود حجم پایین معاملات از وضعیت مناسبی برخوردار بود به طوری که در بیشتر روزها، شاخص کل مثبت بود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شاخص بورس در هفته ای که گذشت با ۰.۴ درصد رشد به جایگاه ۸۱ هزار و ۵۷۹ واحد رسید. ماندگاری شاخص در کانال ۸۱ هزار واحدی، از این نظر دارای اهمیت است که شاخص در ماه های اخیر، بارها قصد شکستن مرز مقاومت ۸۱ هزار واحدی و تثبیت در این کانال را داشت، اما هیچ گاه موفق نشده بود.

بازدهی شاخص کل نیز از ابتدای سال تا پایان هفته گذشته، به رقم ۵.۶ درصد رسید که نسبت به بازارهای رقیب، وضعیتی متعادل دارد.

همچنین بخوانید

بهنام بهزادفر، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه و حرکت شاخص کل، گفت: اگرچه بازدهی شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون ۵.۶ درصد بوده که در برابر بازدهی ۸.۵ درصدی اوراق بدون ریسک، کمتر است، اما اما در مجموع بازار سرمایه در سال جاری نسبت به سال های پیشین عملکرد مناسبی را ثبت کرد.

وی افزود: جهت پیش بینی وضعیت آینده بازار سرمایه، در حال از نظر تکنیکالی (تحلیل فنی و شاخص) سقف ۳.۵ سال گذشته شاخص بورس شکسته شده که خبر مثبتی محسوب می شود.

وی اضافه کرد: البته، رشد شاخص با رشد حجم و ارزش معاملات همراه نبوده و در نتیجه مقداری شکننده محسوب می شود. این موضوع احتمال درجا زدن شاخص را در کوتاه مدت زیاد می کند.

وی ادامه داد: از دیدگاه بنیادی نیز در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد (p.e) شرکت ها در بورس اوراق بهادار تهران ۶.۵۲ و در فرابورس ایران ۷.۶۲ است که با توجه به چشم انداز کاهش نرخ سود بانکی این رقم برای بازار سرمایه زیاد نیست.

وی یادآور شد: همچنین با توجه به چشم انداز تعدیل مثبت سود در گزارش های ۶ ماهه این امکان هست که هم نسبت های فعلی رشد داشته باشند و هم حتی با نسبت های فعلی، حرکت شاخص صعودی باشد.

وی درباره وضعیت شاخص در میان مدت گفت: در مجموع پیش بینی می شود با توجه به در پیش رو بودن شهریور ماه که زمان تسویه اعتباری بیشتر شرکت های کارگزاری است، در کوتاه مدت، بازار، کم نوسان و کم حجم باشد و در میان مدت به روند صعودی خود ادامه دهد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا