انرژی

معرفی ۱۱۰ سد کشور در زمینه گردشگری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از امضای قرارداد ۳۰ سد تا پایان دولت دوازدهم در چارچوب موضوع گردشگری سدها خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قاسم تقی زاده خامسی در آئین رونمایی از ۳۵ طرح ساز و کاری صنعت آب و برق که روز یکشنبه به صورت ویدئوکنفرانسی و در قالب چهل و سومین هفته پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و با حضور وزیر نیرو برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال اشاره رئیس جمهوری در سال گذشته به موضوع گردشگری سدها، بلافاصله کمیته‌های گردشگری سدها در همه استان‌ها تشکیل شد.

وی افزود: در داخل وزارت نیرو، تاسیسات آبی سال‌ها در اختیار بعضا امور خصوصی شرکت‌ها قرار می‌گرفت و مردم به آنها دسترسی نداشتند و در خارج از وزارت نیرو هم وقتی از گردشگری سدها و آوردن مردم برای دیدن آنها و استفاده بهینه از سدها صحبت می‌کردیم غالبا با مقاومت‌هایی مواجه بودیم.

همچنین بخوانید

تقی‌زاده خامسی گفت: برنامه استان‌ها به کمیته‌های گردشگری ابلاغ شد تا سدهایی که می‌توان از آنها در این راستا استفاده کرد را معرفی کنند که ۱۱۰ سد معرفی و پس از انتشار فراخوان برای ۵۷ سد، ۳۰ سد انتخاب شد که در همین دولت به مرحله قرارداد می‌رسد.

وی اظهار کرد: ۱۳۰۰ میلیارد ریال در این زمینه سرمایه‌گذاری و ۳۰۰۰ نفر به طور مستقیم صاحب شغل خواهند شد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا همچنین با اشاره به بهره‌برداری از سامانه سامی برای استعلام از حریم، ‌ بستر و مکان‌یابی رودخانه‌ها گفت: در زمان حاضر این سامانه به صورت صد درصد در استان‌ها فعال بوده و مردم می‌توانند استعلام‌های خود را از طریق این سامانه انجام دهند.

وی همچنین از تجهیز پنج سالن در شرکت مدیریت منابع آب ایران و در هر استان یک سالن با پهنای باند بیشتر برای ارتباط اینترنتی برای تماس آنلاین با مدیران با توجه به شرایط کرونایی خبر داد و گفت: ۲۴ عنوان وظیفه از ستاد به شرکت مدیریت منابع آب و از این شرکت به استان‌ها تفویض شده است.

وی در عین حال به تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی و تصویب برنامه‌های استان‌ها در این زمینه هم اشاره کرد و افزود: در کمیته تخصصی فقط یک استان و در کمیته ملی هفت استان باقی مانده که تا هفته آینده تکمیل خواهد شد.

تقی‌زاده خامسی همچنین در خصوص مدیریت حوضه آبریز و مشارکت ذی‌نفعان در مقوله آب گفت: فراخوان تعیین ۹ رئیس حوضه اعلام و مصاحبه‌ها نیز انجام شده است. تا پایان سال مدیران حوضه مستقر خواهند شد.

وی در ادامه از تصویب اساس‌نامه تاسیس مرکز مطالعات رودخانه‌های مرزی و منابع آبی کشور و تایید آن توسط سازمان امور استخدامی خبر داد.

تقی‌زاده خامسی همچنین با اشاره به قانون آب به عنوان یکی از ساز و کارهای حوزه آب اظهار داشت: تاکنون ۲۵۰۰ ساعت کار کارشناسی و مدیریتی انجام و ۳۰ جلسه مهم و بزرگ انجام شده و این قانون در حال تدوین است.

قرار داشتن صنعت برق در بالاترین سطح بهره‌وری، از آثار طرح‌های سازوکاری است

همچنین محمدحسن متولی زاده- مدیرعامل توانیر در این مراسم گفت: امروز صنعت برق در بالاترین سطح بهره‌وری قرار دارد؛ چرا که با راه‌اندازی سامانه‌های مختلف، توانسته است بهره‌وری را افزایش داده و برق را با بالاترین راندمان در نیروگاه‌ها تولید و با کمترین تلفات منتقل کند.

وی با بیان اینکه با بهره‌برداری از این طرح‌ها به دنبال بهبود ارائه خدمات به مردم هستیم، گفت: با گذشت دومین دوره از صدور قبض‌های برق امید، تاکنون ۶۰ میلیون قبض برق صادر شده است و اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که این طرح به هدف خود یعنی تشویق کم مصرف‌ها و ترغیب پرمصرف‌ها برای کاهش مصرف رسیده، از زمان اجرای این طرح به میزان ۶.۷ درصد از مشترکان پرمصرف کاسته شده است.

متولی زاده در خصوص طرح چاوش (ارتقای رضایتمندی مشترکان از طریق بهبود ولتاژ تحویلی و راه‌اندازی مرکز ملی پایش کنتورهای هوشمند کشور) گفت: هم‌اکنون ۵۰ درصد از مصرف کشور از طریق این سامانه نظارت و کنترل می‌شود و از طریق همین سامانه نیز توانستیم طرح‌های مدیریت بار در تابستان و زمستان را اجرایی کنیم.

به گفته وی، طرح تعویض کابل‌های فرسوده شبکه توزیع با کابل خودنگهدار از دیگر طرح‌هایی است که آثار ملموس آن را می‌توان مشاهده کرد.

مدیرعامل توانیر افزود: با اجرای این طرح و کاهش تلفات از ۱۴.۸ درصد در سال ۱۳۹۲ به ۹.۵ درصد تا پایان سال ۱۳۹۹ نه تنها خاموشی‌ها کاهش یافته بلکه پایداری شبکه نیز افزایش پیدا کرده است.

متولی زاده خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح از احداث ۳۲۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی جدید و سرمایه‌گذاری ۵۰ هزار میلیارد تومانی بی‌نیاز شدیم و علاوه بر این میزان مصرف سوخت در نیروگاه‌های حرارتی کشور ۱۶ میلیارد لیتر کاهش یافت.

متولی زاده در خصوص طرح ارائه خدمات به مردم به صورت غیرحضوری نیز گفت: در حال حاضر بالغ بر ۷۸ درصد از خدمات از طریق اپلیکیشین برق من و ۲۲ درصد نیز از طریق دفاتر پیشخوان به مردم ارائه می‌شود و مراجعه حضوری به شرکت‌های توزیع وجود ندارد.

خاطرنشان می‌سازد که امروز همچنین از طرح‌های ایجاد و توسعه طرح هما(سامانه هوشمندسازی مراکز اتفاقات و فوریت‌های برق) و طرح سنم(سامانه نظارت مکانیزه در طرح‌های توسعه‌ای، تمرکز زدایی و افزایش اختیارات شرکت‌های استانی نیز رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا